علی سلیمی: اگرچه مردم اغلب مایلند به محض اینکه خبرهای خوب دریافت می‌کنند، آن را به اشتراک بگذارند. مطالعه‌ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که مخفی نگه داشتن خبرهای خوب قبل از گفتن به شخص دیگری می‌تواند باعث شود افراد احساس انرژی و سرزندگی بیشتری کنند. دهه‌ها تحقیق در مورد […]

علی سلیمی: اگرچه مردم اغلب مایلند به محض اینکه خبرهای خوب دریافت می‌کنند، آن را به اشتراک بگذارند. مطالعه‌ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که مخفی نگه داشتن خبرهای خوب قبل از گفتن به شخص دیگری می‌تواند باعث شود افراد احساس انرژی و سرزندگی بیشتری کنند.

دهه‌ها تحقیق در مورد رازداری (در اینجا به معنای فاش کردن اسرار خود است نه دیگران) نشان می‌دهد که برای بهزیستی ما امری مضر است، اما این تحقیقات فقط به بررسی رازهایی پرداخته است که پیامدهای منفی برای زندگی ما دارد. آیا رازداری ذاتا برای بهزیستی ما مضر است یا تاثیرات منفی رازداری از حفظ اسرار منفی ناشی می‌شود؟

این تحقیق در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی Journal of Personality and Social Psychology منتشر شده است. یک نظرسنجی پیش از مطالعه روی ۵۰۰ نفر نشان داد که ۷۶درصد گزارش دادند که اولین کاری که پس از دریافت یک خبر خوب انجام می‌دهند این است که آن را با کسی به اشتراک بگذارند. اما بسیاری از رویدادهای زندگی وجود دارد که افراد ممکن است ترجیح دهند آنها را مخفی نگه دارند، مانند پیشنهاد ازدواج، بارداری یا ولخری برای یک کالای لوکس.

شما خبرهای خوب‌تان را سریع با دیگران درمیان می‌گذارید یا...

محققان پنج آزمایش را با بیش از ۲۵۰۰ شرکت‌کننده انجام دادند تا بفهمند چه چیزی افراد را برای حفظ اسرار مثبت ترغیب می‌کند و چگونه نگه داشتن یک راز مثبت ممکن است در مقایسه با رازی که آن را به خاطر ناخوشایندی یا شرم‌آور بودن بیان نمی‌کنند، روی آنها تاثیر بگذارد.

محققان دریافتند که افراد به طور متوسط ۱۴ تا ۱۵ خبر خوب دارند که به طور متوسط ۵ تا ۶ خبر مخفی نگه داشته می‌شود. شرکت‌کنندگانی که در مورد رازهای مثبت خود فکر می‌کردند، گزارش کردند که نسبت به شرکت‌کنندگانی که به اخبار مثبت خود که دیگر به شکل راز نبودند فکرد می‌کردند، انرژی بیشتری داشتند.

اسلیپان گفت:« رازهای مثبتی که افراد انتخاب کنند آنها را حفظ کنند باید احساس خوبی در آنها ایجاد کند و احساسات مثبت پیش‌بینی‌کننده شناخته شده احساس انرژی است. اما محققان در چهار مطالعه بعدی دریافتند که رازهای مثبت باعث می‌شود افراد به دلیل دیگری نیز احساس انرژی کنند.

محققان دریافتند که افراد اسرار مثبت را به‌ویژه به دلایل شخصی و درونی حفظ می‌کنند، نه به این دلیل که تحت فشارهای بیرونی مجبور به مخفی نگه داشتن اطلاعات هستند.

شما خبرهای خوب‌تان را سریع با دیگران درمیان می‌گذارید یا...

به گفته اسلیپان، بر خلاف اسرار منفی یا شرم‌آور که اغلب توسط فشارها یا ترس‌های بیرونی کنترل می‌شود، اسرار مثبت باعث می‌شود مردم احساس سرزندگی کنند وقتی می‌توانند اطلاعات را مخفی نگه دارند.

مردم اغلب اسرار مثبت را برای لذت بردن خود یا برای هیجان‌انگیزتر کردن یک سورپرایز و غافلگیری نگه می‌دارند. اسرار مثبت به جای اینکه بر اساس فشارهای خارجی باشد، بیشتر به دلیل تمایلات شخصی و انگیزه‌های درونی انتخاب می‌شوند. وقتی احساس می‌کنیم که اعمال ما ناشی از خواسته‌های خودمان است نه فشارهای خارجی، همچنین احساس می‌کنیم که آماده هستیم تا هر آنچه در پیش است را بپذیریم.

محققان همچنین دریافتند که مخفی نگه داشتن خبرهای خوب می‌تواند باعث شود مردم احساس سرزندگی و انرژی کنند، صرف نظر از اینکه قصد دارند این اطلاعات را بعدا با کسی به اشتراک بگذارند یا خیر.

مردم گاهی اوقات تمام تلاش خود را می‌کنند تا افشای یک راز مثبت را برای هیجان‌انگیزتر کردن آن طول دهند. این نوع غافلگیری می‌تواند به شدت لذت بخش باشد، اما غافلگیری ( چه غافلگیر شدن چه غافلگیر کردن) از زودگذرترین احساسات ما است. داشتن زمان اضافی( روزها یا هفته‌ها) برای تصور غافلگیری شادی‌بخش در چهره شخص دیگر به ما فرصت بیشتری برای این لحظه هیجان‌انگیز می‌دهد، حتی اگر فقط در ذهن خودمان باشد.

بیشتر بخوانید: سونامی اخبار تلخ در جامعه/ «از علت‌های افزایش مهاجرت نبود امنیت روانی است»

منبع: apa

۴۷۴۷

منبع: خبـرآنلاین