یک روز با این و یک روز با آن!
یک روز با این و یک روز با آن!

اطلاعات نوشت: دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با بیان این مطلب در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایرانکه در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان برگزار شد،افزود: اگر بخواهیم درست عمل کنیم باید نسبت به ضعف خود نقد داشته باشیم  اما به جای نقد در موضوع، به افراد نقد می‌کنیم که این موضوع […]

- یک روز با این و یک روز با آن!

اطلاعات نوشت: دکتر علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با بیان این مطلب در دومین همایش ملی سیاست خارجی ایرانکه در تالار وحدت دانشگاه باهنر کرمان برگزار شد،افزود: اگر بخواهیم درست عمل کنیم باید نسبت به ضعف خود نقد داشته باشیم  اما به جای نقد در موضوع، به افراد نقد می‌کنیم که این موضوع سبب می‌شود تفکیک‌هایی که ایجاد می‌کنیم تصنعی باشد، لذا باید سعه صدر را افزایش دهیم و نقد را مشفقانه تلقی کنیم.

وی  افزود: سیاست خارجی ، ادامه سیاست داخلی است و سیاست خارجی وقتی می‌تواند خودنمایی کند که ملتی حامی دولت خود باشد.  

رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم کرمان و خوزستان، گفت: رهبری فرمودند انتخابات مهم، تعیین کننده و زمینه ساز تحول است لذا باید به بهترین شکل و همراه با ۴ خصوصیت  ازجمله مشارکت پرشور مردم، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف و همراه با امنیت کامل برگزار شود و جمهوریت و اسلامیت نظام هم به انتخابات وابسته است.

وزیر سابق امور خارجه  با بیان این که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند، نبود انتخابات سبب برقراری دیکتاتوری، هرج و مرج، ناامنی و اغتشاش می شود، افزود: اگر انتخابات قوی نداشته باشیم کشور دچار این مسائل می‌شود و ببینید اگر چنین وضعیتی پیش آید چگونه می خواهیم سیاست خارجی را پیاده کنیم.

صالحی افزود: احزاب اگر می‌خواهند برای تحولات کشور فعال باشند باید وارد عرصه انتخابات شوند، جناح‌های خود را تقویت کنند و در صحنه حاضر باشند. زمانی که مشارکت ضعیف باشد یعنی ملت از دولت و حکومت جدا شده و مشارکت ضعیف یعنی حکمرانی در حال تضعیف می باشد، زیرا مجلس یکی از ارکان حکمرانی است.

وی ادامه داد: سیاست خارجی تابع یکسری محدودیت‌های بین‌المللی است و نمی‌توانیم آنچه را که دلمان می‌خواهد در فضای بین‌المللی پیاده کنیم زیرا عضو سازمان ملل متحد هستیم که یک منشور تعیین شده دارد، چنانچه محدودیت‌هایی را بپذیریم، در مقابل امتیازهایی می‌گیریم و اگر ما عضو سازمان بین‌الملل هستیم باید بپذیریم با اعضای دیگر روابط را برقرار کنیم و توسعه دهیم.

رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای کشورمان گفت: کشورهایی در منطقه وجود دارند که بزرگ هستند اما پایبند به اصول سیاسی نیستند، برخی کشورها بدون شرمندگی سیاسی یک روز با این و یک روز با آن هستند اما ایران اینگونه نیست و همین اصول سیاسی را می‌توان در چارچوب متانت سیاسی بیان کرد.

صالحی تأکید کرد: در حقوق بشر، ما را متهم می‌کنند، اما هیچگاه ادعا نکرده‌ایم که سیستم حقوق بشر ما ایده‌آل و بدون عیب است بلکه تلاش می‌کنیم که اگر عیبی در حقوق بشر وجود دارد  آن را رفع کنیم، همچنین در طول تاریخ چنین جنایتی (غزه) در برابر دیدگان جهان رخ نداده است و آمریکا و غرب حیثیت سیاسی خود را در جریان غزه کامل از دست داده‌اند.همگان شاهدند که آنها چگونه قواعد بین المللی اگر در حمایت از آن ها نباشد، کاری با آن ندارند و به راحتی حقوق بشر را کنار می‌گذارند.

وی ادامه داد: واقعیت‌های صحنه بین المللی را به طور دلخواه نبینیم ، بلکه واقعیت آن را ببینیم. ایران از استقلال واقعی برخوردار است، همه به آن اذعان دارند زیرا به اصول سیاسی پایبند است. تمامی زشتی و زیبایی این صحنه را لحاظ و سپس ببینیم چگونه آن را مدیریت و از فرصت‌های پیش آمده استفاده کنیم.

صالحی گفت: در اصل ۱۵۲منشور سازمان ملل حقوق ملت‌های مسلمان و در اصل ۱۵۴حمایت از مستضعفان را در مقابل مستکبران انجام می‌دهیم و بر این اساس ایران هر جا مستضعفی را ببیند، باید به کمک او بشتابد؛ اما ما که نمی‌توانیم با ملت‌های سایر کشورها تماس بگیریم و از آنان حمایت کنیم و این کار فقط از طریق دولت‌ها انجام می‌گیرد.

 وی گفت: یک راس مثلث صحنه بین المللی آمریکا و هم پیمانانش، یک راس دیگر روسیه و دیگری چین و هم پیمانان آن ها هستند؛ آمریکا قدرت نظامی و اقتصادی، روسیه قدرت نظامی و چین قدرت اقتصادی دارد؛ آمریکا برای حفظ هیمنه و قدرت خود این ۲رقیب را دارد  که یک راه غلبه بر رقبا ، درگیری است که اگر وارد آن بشود می داند که خود را هم از بین می برد.

رئیس پیشین سازمان انرژی هسته‌ای سیاست را علاوه بر علم، یک هنر دانست و ادامه داد: مجریان سیاست باید بتوانند نظریات سیاسی خود را پیاده کنند و اگر در وجودشان این نظرات حک نشده باشد موفق نخواهند شد.

صالحی همچنین با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب برای جوانان اروپا گفت: غرب اکنون روی ارکان ما از جمله ایمان با ورود به اذهان مردم و اراده مردم دست گذاشته است و می خواهد آن ها را سست کند و با استفاده از وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی، اعتمادزدایی کند؛ همچنین با کتمان سازی حقیقت از طریق ساختن دروغ‌های بزرگ فعالیت می‌کند که در این حوزه‌ها نیاز به بصیرت وجود دارد.

منبع: اطلاعات انلاین