تینا مزدکی- بر اساس گزارش‌ها اولین بارش شهابی که در سال ۲۰۲۴ به اوج خود می‌رسد آغاز شده است. انجمن شهاب‌سنگ آمریکا اعلام کرد، «بارش شهابی ربعی» که به آن «بارش شهابی کوادرانت» هم گفته می‌شود، از پنجشنبه ۷ دی تا سه‌شنبه ۲۶ دی در طول شبانه روز، چهارشنبه ۱۳ دی تا پنجشنبه، ۱۴ دی […]

تینا مزدکی- بر اساس گزارش‌ها اولین بارش شهابی که در سال ۲۰۲۴ به اوج خود می‌رسد آغاز شده است. انجمن شهاب‌سنگ آمریکا اعلام کرد، «بارش شهابی ربعی» که به آن «بارش شهابی کوادرانت» هم گفته می‌شود، از پنجشنبه ۷ دی تا سه‌شنبه ۲۶ دی در طول شبانه روز، چهارشنبه ۱۳ دی تا پنجشنبه، ۱۴ دی به اوج خود می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

آن‌ها فقط چند هفته پس دیده شدن بیش از ۱۰۰ «ستاره دنباله‌دار» دریکی از قوی‌ترین بارش‌های شهابی، یعنی «بارش شهابی جوزایی»، می‌آیند. اکنون «بارش شهابی کوادرانت» نیز با حداکثر ۱۲۰ «ستاره دنباله‌دار» در ساعات اوج خود، می‌تواند به همان اندازه چشمگیر باشد، اما باید بدانید که اوج این بارش تنها چند ساعت طول می‌کشد.

امشب بارش شهابی را از دست ندهید/ شما هم می‌توانید این بارش شهابی را ببینید!

چرا باید «بارش شهابی کوادرانت» را دید

اگرچه جستجوی «ستاره‌های دنباله‌دار» تا زمان اوج فایده‌ای ندارد، اما «کوادرانت» اولین بارش شهابی در سال است. با شروع سال، زمین از میان جریان‌های غبار و زباله‌هایی که توسط یک دنباله‌دار در منظومه شمسی درونی باقی مانده است، منفجر می‌شود. «کوادرانت» همچنین به دلیل شهاب سنگ‌های آتشین درخشان خود شناخته شده است.

چه زمانی «بارش شهابی کوادرانت» را باید دید

اوج این بارش شهابی، درست در زمان یک چهارم اول ماه خواهد بود، که به این معنی است که بهترین تماشا پس از غروب ماه و حدود نیمه شب در نیمکره شمالی، است. نقطه درخشنده این بارش شهابی، در بخشی از صورت فلکی گاوران کنونی، صورتکی با نام رُبع است که دیگر به طور رسمی وجود ندارد. به گفته ناسا، اگرچه از فهرست رسمی خارج شده است، اما بین صورت فلکی عوّا و صورت فلکی اژدها، نزدیک به انتهای دسته دب اکبر قرار دارد. این خبر خوبی است زیرا به این معنی است که یک صورت فلکی مدور قطبی است و در تمام طول شب ادامه خواهد داشت.

امشب بارش شهابی را از دست ندهید/ شما هم می‌توانید این بارش شهابی را ببینید!

در واقع به محض تاریک شدن هوا، می‌توان شروع به تماشای ستاره‌های دنباله‌دار کرد. البته لازم است بدانید که در نیمکره جنوبی که بارش شهابی کواندرانت، قابل مشاهده نیست اینطور نیست. با این حال، در حالی که جستجو کوادرانت در شمال ایده خوبی است، «ستاره‌های دنباله‌دار» می‌توانند در هر نقطه از آسمان شب ظاهر شوند. باید برای مشاهده بارش شهابی، دوربین دوچشمی و تلسکوپ خود را همراه داشته باشید زیرا آنها دید شما را محدود می‌کنند و باید حداقل ۴۰ دقیقه بیرون بمانید تا چشمان شما با تاریکی سازگار شوند.

بیشتر بخوانید:

منبع: forbes

۲۲۷۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین