غزال زیاری: شاید بسیاری از افراد ندانند ولی هواپیماهای مسافربری هم مثل اتومبیل بوق دارند. به عنوان مثال، در هواپیماهای خانواده بوئینگ ۷۳۷، یک دکمه بوق برروی پنل‌های بالایی تعبیه شد است. اما در هواپیماهای مسافربری، برخلاف اتومبیل‌ها، خلبان‌ها از بوق برای هشدار دادن به وسایل نقلیه دیگر برای آنکه از سر راهشان خارج شوند، […]

غزال زیاری: شاید بسیاری از افراد ندانند ولی هواپیماهای مسافربری هم مثل اتومبیل بوق دارند. به عنوان مثال، در هواپیماهای خانواده بوئینگ ۷۳۷، یک دکمه بوق برروی پنل‌های بالایی تعبیه شد است. اما در هواپیماهای مسافربری، برخلاف اتومبیل‌ها، خلبان‌ها از بوق برای هشدار دادن به وسایل نقلیه دیگر برای آنکه از سر راهشان خارج شوند، استفاده نمی‌کنند.

حالا این سوال مطرح می‌شود که پس چرا هواپیماها بوق دارند و در چه مواقعی از بوق هواپیما استفاده می‌شود؟ در این مقاله در این رابطه صحبت خواهیم کرد:

بوق بوق

قبل از هرچیز لازم است بدانید که صدای بوق هواپیماها، شبیه صدای بوق اتومبیل‌های سنتی نیست. بلکه بیشتر شبیه صدای هشدار و به نوعی آزار دهنده است. در ماه می سال ۲۰۱۹، خطوط هوایی KLM رویال داچ، ویدیویی را آپلود کرد که در آن صدای بوق هواپیمای مسافربری شنیده می‌شد. همان‌طور که خود این شرکت هواپیمایی توضیح داده، وقتی دکمه بوق فشار داده می‌شود، به نظر می‌رسد که سه قایق بخار از زیر هواپیما عبور می‌کنند.

طبق توضیح ارائه شده توسط خطوط هوایی KLM، همه هواپیماها، یک دکمه تماس زمینی دارند که صدای آن شبیه بوق است. این دکمه در حقیقت یک کلید کوچک روی پنل بالای سر خلبان‌هاست و در کنار کلیدی قرار دارد که خلبان‌ها از آن برای تماس با خدمه کابین استفاده می‌کنند.

موارد استفاده از بوق هواپیما

برروی این دکمه کوچک برروی پنل بالای سر خلبان یکی از دو عبارت “GRD CALL” یا “GND” (بسته به مدل هواپیما) دیده می‌شود. طبق توضیح هواپیمایی KLM، خلبانان از این دکمه تنها زمانی استفاده می‌کنند که قصد دارند توجه فردی روی سکو را جلب کنند و از بوق برای تماس یا صدا کردن خدمه بهره نمی‌برند؛ چرا که به احتمال زیاد خدمه یا اصلا این صدا را نمی‌شنوند و یا نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند.

Screenshot_2023-12-28-15-52-36-715_com.android.chrome.jpg

بوق هواپیما، تنها در موارد اضطراری خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اکثر مواقع هم این خلبان هواپیما نیست که بوق را به صدا در می‌آورد. بلکه خدمه زمینی در هنگام انجام تعمیرات در کابین خلبان، بیشترین استفاده را از این بوق می‌کنند و بدین‌ترتیب توجه همکارانشان که روی باند فرودگاه هستند را جلب می‌کنند. در مقاله منتشره از سوی خطوط هوایی KLM می‌خوانیم:« در شرایطی که بوق در اتومبیل‌ها عمدتا در حکم یک سیستم هشدار است، در هواپیما در درجه اول، نوعی فناوری کاربردی به شمار می‌رود که هنگامی که هواپیما در آشیانه تعمیر و نگهداری می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

بیشتر بخوانید:

چرا زیاد از بوق هواپیما استفاده نمی‌شود؟

خلبانها معمولا هرگز از بوق هواپیما استفاده نمی‌کنند؛ چون به آن نیازی ندارند. البته برخی از خلبان‌ها در پست‌هایی به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر آنها سعی کنند که در حال آماده‌سازی برای پرواز از بوق استفاده کنند هم احتمالا صدای بوق در سر و صدای موتور هواپیما و صداهای جانبی فرودگاه گم شده و به گوش نمی‌رسد.

طبق توضیح KLM، از سوی دیگر، زمانی که هواپیما در آسمان پرواز می‌کند، بوق هواپیما کار نمی کند؛ چرا که سیستم سیگنال‌دهی خاموش است.

در نتیجه در حالی که بوق یک وسیله ابتدایی ارتباطی است، ولی تنها راه برای ارسال سیگنال هواپیما و هشداردهی درباره خرابی و نقص نیست. برای اطمینان از اینکه هواپیما و پرواز، ایمن‌ترین راه حمل و نقل است، هواپیماها معمولا از نظر ایمنی، امکانات متعددی دارند.

مثلا هواپیماهای مدرن، می‌توانند سیگنالی را ارسال کنند که صدایی شبیه به آژیر دارد و زمانی که سیستمی به مشکل خورده یا آتش‌سوزی یا هرگونه نقص دیگری رخ داده، به مهندسان هشدار می‌دهد. به علاوه، سیگنال‌ها متعدد هستند؛ در نتیجه مهندسان و مکانیک‌ها دقیقا متوجه می‌شوند که کدام سیستم با خطر و تهدید روبرو شده است.

منبع: simpleflying

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین