به گزارش زیرنویس، علیرضا حسن‌زاده ـ رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی ـ در همایش «یلدا در آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران»، که به‌ مناسبت نخستین سال ثبت جهانی این عنصر میراث ناملموس از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران و کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه برگزار شد، گفت: پژوهشکده […]

به گزارش زیرنویس، علیرضا حسن‌زاده ـ رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی ـ در همایش «یلدا در آیینه فرهنگ و تمدن کهن ایران»، که به‌ مناسبت نخستین سال ثبت جهانی این عنصر میراث ناملموس از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران و کانون فرهنگی هنری دایا و نگارخانه آپامه برگزار شد، گفت: پژوهشکده مردم‌شناسی، بر اساس مطالعات کارشناسیِ آیین یلدا، که مبتنی بر بیداری و دید و بازدید خانوادگی تا دیروقت است، پیشنهاد تعطیلی روز بعد از شب یلدا و یا دست‌کم دیرتر شروع شدن وقت اداری را مطرح کرده است.

او همچنین تاکید کرد: سیاستگذاری در حوزه آیین، به‌معنی دخالت در آیین نیست و نام آیین‌هایی چون یلدا که از سوی مردم انتخاب شده، غیرقابل تغییر است.  

ذات‌الله نیکزاد ـ معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ نیز در این همایش گفت: آیین یلدا مهمترین جشن خانوادگی در میان جشن‌های ایرانی است که همه را گرد هم می‌آورد و همواره یکی از عوامل همبستگی و یکپارچگی مردم ایران بوده است.

آتوسا مومنی ـ رئیس مرکز میراث ناملموس تهران ـ هم اظهار کرد: جشن یلدا یک عنصر تام و کامل از نظر  میراث ناملموس است و در همه رده‌های میراث ناملموس قرار دارد. «یلدا» گفتمان صلح و دوستی و احترام به طبیعت و محیط زیست است.  

همچنین سعدخان ـ رئیس موسسه فرهنگی اکو ـ از جایگاه مهم یلدا در میان کشورهای حوزه اکو یاد کرد و آن را مثال برجسته‌ای از خلاقیت ایرانیان در خلق آیین‌های شادمانی دانست.

مریم قاسمپور یکی از داوران جشنواره «ایران من» نیز از دریافت ۱۲۲۰ نقاشی و ۸۰ انشاء از سوی کودکان ۷ تا ۱۲ سال تمام ایران برای این جشنواره سخن گفت.

پس از آن از مدیران پرونده‌های ثبت جهانی، قصه‌گویان و قصه‌پژوهان برتر، داوران جشنواره ایران من و صاحبان آثار برتر در حوزه‌های نقاشی و داستان و انشاء و شعر، تقدیر شدند. همچنین نمایشگاه این آثار در ساختمان دوران اسلامی موزه ملی ایران افتتاح شد. 

 

منبع خبر: رکنـا