انقلاب اسلامی چگونه با حضور مردم، در عرصه‌های مختلف پیروز شده است؟
انقلاب اسلامی چگونه با حضور مردم، در عرصه‌های مختلف پیروز شده است؟

تاریخ پرماجرای مسیر انقلاب اسلامی از ابتدای نهضت تا همین امروز، پر از ردپای زنان و مردان پیر و جوانی است که در برهه‌های گوناگون، نقش برجسته‌ای برای سربلندی وطن ایفا کرده‌اند؛ مردمی که یک روز با ازجان‌گذشتگی و خون سرخ خود، انقلاب را پیروز کرده و روز دیگر با جوهر آبی نقش بسته بر […]

- انقلاب اسلامی چگونه با حضور مردم، در عرصه‌های مختلف پیروز شده است؟

تاریخ پرماجرای مسیر انقلاب اسلامی از ابتدای نهضت تا همین امروز، پر از ردپای زنان و مردان پیر و جوانی است که در برهه‌های گوناگون، نقش برجسته‌ای برای سربلندی وطن ایفا کرده‌اند؛ مردمی که یک روز با ازجان‌گذشتگی و خون سرخ خود، انقلاب را پیروز کرده و روز دیگر با جوهر آبی نقش بسته بر انگشت، حکم به بقا و بالندگی آن داده‌اند.

صفحات تاریخ ایران از اوایل دهه۴۰ تاهمین ایام برچیده شدن فتنه درسال۱۴۰۱، همگی گواه ایستادگی، حضورواثرگذاری مردم است؛ مردمی که به ویژگی‌های غیرت دینی، بصیرت و عمیق بودن اعتقادات دینی متصف هستند. مردمی که پای مرجعیت دینی، انقلاب اسلامی واقامه شعائر دینی محکم واستوار مانده‌اند و قیام پانزده خرداد۱۳۴۲، قیام ۱۹دی۱۳۵۶ مردم قم، قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز، تظاهرات ۱۷شهریور ۱۳۵۷و… جلوه‌هایی از این حضور مردم درصحنه مبارزه برای تحقق نهضت اسلامی است.

معجزه حضور مردم

در حالی که جهانیان در عین ناباوری پیروزی انقلاب مردم ایران را به نظاره نشسته بودند، برخی انتظار داشتند مردم به خانه‌های‌شان برگردند، اما «این انقلاب بر پایه اراده مردم و خواست مردم در تشکیل حکومت و اداره حکومت باقى ماند. یعنى اهمیت نقش مردم پس از پیروزى انقلاب از مردم سلب نشد و براى انقلاب به‌عنوان یک عنصر باقى ماند.» (۱۳۶۸.۱۱.۲۰) مردمی که برای سالیان متمادی در دوران حکومت پهلوی، هیچ انگاشته شده بودند، حالا با سربرآوردن مردم‌سالاری دینی در ایران، خود را صاحب اختیار و اراده می‌دیدند و در اولین قدم در همه‌پرسی تعیین نوع حکومت شرکت کرده و نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کردند؛ از آن روز تاکنون به طور متوسط هریک سال وچند ماه، یک انتخابات درکشور برگزارشده که مردم پای ثابت آن بوده‌اند تا از این طریق هم از حق مشارکت در سرنوشت خود استفاده کنند و هم تکلیف‌شان را نسبت به انقلاب اسلامی اداکنند. مشارکت مستمر و پرشور مردم ایران اسلامی در انتخابات مختلف همه‌پرسی، ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و شورا‌های شهر و روستا، نشان‌دهنده فهم دقیق آحاد مردم است که راه اصلاح امور، رفع نواقص و برطرف کردن مشکلات از مسیر صندوق‌رای، دست‌یافتنی است.

«انتخابات در کشور تحول ایجاد می‌کند.» (۱۴۰۲.۱۰.۲) ومشارکت مردم در انتخابات نه‌تن‌ها برای پیشرفت کشور معجزه‌آفرین است بلکه انتخابات با مفاهیم اصلی انقلابی که مردم آن را، با نثار خون خود و با فداکاری‌های بسیار به پیروزی رساندند، گره خورده است. «هم جمهوریت و هم اسلامیت، متکی به انتخابات است. بنابراین، در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات ضروری است.» (۱۴۰۲.۱۰.۲)

مردم، نقش‌آفرینان دفاع از کشور در جنگ تحمیلی

درحالی که رد خون قربانیان ترور‌های منافقین از کوچه و خیابان‌های شهر پاک نشده بود، با پشتیبانی همه‌جانبه غرب و هجوم وحشیانه صدام و رژیم بعثی به مرز‌های ایران، میدان دیگری برای دفاع از ارزش‌های انقلاب برای مردم باز شد؛ غیورمردان و جوانان این سرزمین اسلحه به دست راهی مناطق جنگی شدند و زنان و دختران ایرانی هم کار پشتیبانی از جنگ را بر عهده گرفتند؛ در واقع «جنگ به وسیله مردم اداره شد. هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هم نیرو‌های گوناگون، متکی به مردم بودند؛ به ایمان مردم، به عشق مردم، به صفای مردم. از خط مقدم تا همه صفوف عملیاتی، تا پشت جبهه و پشتیبانی، مردم با صفا و صداقتی مثال‌زدنی و فراموش‌نشدنی، برای فداکاری آمادگی داشتند.» (۱۳۹۰.۷.۲۰) در این میان، مادران و همسران شهدا با نشان دادن الگوی اجتماعی زن مسلمان ایرانی، با فداکاری و رشادتی وصف‌ناشدنی، نقش ویژه‌ای در دفاع مقدس ایفا کردند؛ مادرانی که با تربیت صحیح و با فداکاری تمام، جوانان خویش را فرزندان روح ا… خوانده و با صبوری و ایثار در پشت جبهه، پشتیبان و یار و مددکار بودند.

مقابله مردم با فتنه ۸۸ و برهم ریختن محاسبات دشمن

جنگ تحمیلی با همه دشواری‌ها پس از هشت سال و بدون آنکه ذره‌ای از خاک کشور جدا شود، به پایان رسید، اما چشم طمع دشمن روی خرمشهر‌های ایران بسته نشد؛ دشمن این بار نه به صورت مستقیم بلکه با نقشه‌ای پیچیده سراغ مردم ایران آمد؛ در نقشه جدید باید فضا غبارآلود می‌شد تا از طریق فتنه‌انگیزی به اهداف خودش برسد. مقابله با فتنه سال‌های ۷۸ و ۸۸ به این سادگی‌ها نبود. بصیرت، غیرت دینی، عمل هوشمندانه و بهنگام نیاز داشت. مردم ایران هم به خوبی از این ویژگی‌ها برخوردار بودند و با برهم‌زدن محاسبات دشمن، نقشه‌های چندین ساله آن‌ها را در ۲۳ تیر ۷۸ و ۹ دی ۸۸ نقش برآب کردند. «در سال ۸۸ خطا کردند و آن فتنه را راه انداختند و کار را به جا‌هایی رساندند که به خیال خودشان جا‌های بسیار باریک و حساس و دقیقی بود، [اما]ناگهان حرکت عمومی نهم دی همه را مبهوت کرد.

این حرکت نهم دی سال ۸۸ از جنس همان حرکت نوزدهم دی شما‌ها در سال ۵۶ است.» (۱۳۹۵.۱۰.۱۹) حرکت مردمی ۹دی به گونه‌ای نقشه‌های فتنه‌گران داخلی را برهم زد و حامیان خارجی آن‌ها را مبهوت کرد که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در یکی از سرمقاله‌های آن روز‌های خود به قلم «فیلینت لورت» نوشت اصلا تصور این‌که جمهوری اسلامی از درون منفجر شود، تصور اشتباهی است وباراک اوباما، رئیس جمهور [وقت]آمریکا ازآن برای سرپوش گذاشتن بر شکست خود درمحقق ساختن وعده‌هایی که در خصوص تعامل با ایران از طریق هرگونه پیشنهاد استراتژیک و جدی مطرح کرده بود، بهره گرفته است.

مردم بر فتنه ۱۴۰۱ مهر باطل زدند

تازه‌ترین نمونه به شکست کشاندن طرح‌های دشمن توسط مردم نیز به ماجرای فتنه پاییز سال گذشته برمی‌گردد؛ در حالی که دشمن، ایران را در یک جنگ ترکیبی آمیخته از جنگ سیاسی، ادراکی و مجازی همراه با خبررسانی جعلی نشانه رفته بود، زنان و دختران ایرانی با عدم همراهی و ابراز انزجار خود از آشوب‌ها، این نقشه دشمن را که در بیرون از مرز‌های ایران طراحی شده بود، به شکست کشاندند و هزینه‌های گزاف آمریکا و حیله‌گری‌های برخی دولت‌های غربی را بر هم زدند.

ایران، مظهر مردم‌سالاری دینی

​​​​​​​نقش‌آفرینی مردم در وسط میدان، در طول سال‌های نهضت و انقلاب اسلامی، صحنه‌های پر‌افتخاری از تبلور مردم‌سالاری دینی را رقم زده است. حضور مردم درراهپیمایی‌های روز۲۲‌بهمن ماه، روز قدس،۱۳آبان، نماز‌های جمعه، تشییع پیکر پاک شهیدان، حرکت جهادی در تمامی عرصه‌های مورد نیاز کشور همچون کرونا و رفع محرومیت و… نشانه‌ای از حضور همیشگی و مستمر مردم ایران اسلامی در دفاع از انقلاب و ارزش‌های آن است.

حضوری که نقشه‌های دشمنان را برای بر هم زدن امنیت و نظم کشور درهم شکسته است؛ مردمی که با تشخیص دقیق صحنه، آمریکا و اذناب آنان را در اهداف خویش ناکام گذاشته‌اند؛ مردمی که با حضور خویش در خیابان‌ها و کوچه‌ها و میادین شهر‌های بزرگ و کوچک، فرصت جولان به ضدانقلاب را نداده و فتنه ها‌ی مختلف از جنگ علیه جمهوریت در سال۱۳۸۸ تا جنگ ترکیبی علیه کیان انقلاب و فرهنگ دینی را شکست داده‌اند.

سخن پایانی این‌که امروز ملت ایران، عرصه دیگری برای زورآزمایی با دشمن پیش روی خود دارد؛ حضور در پای صندوق‌های رای برای دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه می‌تواند به تقویت ایران قوی کمک کرده و زمینه‌ساز حل مشکلات و تحول در کشور شود. ازهمین روست که وظیفه همه به خصوص مجاهدان عرصه تبیین، دعوت مردم به مشارکت در عرصه پیش‌رواست: «همه کسانی که مخاطبانی دارند، وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند. علمای اَعلام، استادان دانشگاه، اساتید حوزه، صداوسیما، مطبوعاتی‌ها، جوان‌ها، افراد در داخل خانواده، این‌ها همه می‌توانند منادی انتخابات باشند و مخاطبان خودشان را به انتخابات دعوت کنند؛ آن‌وقت انتخابات، انتخابات پُرشوری خواهد شد.» (۱۴۰۲.۱۰.۲)

منبع: جام جم 

+