به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده از سوی فدراسیون فوتبال، تیم ملی ١۴ دی اردوی خود را در کیش برگزار می‌کند و در آخرین دیدار خود پیش از سفر به قطر برای حضور در جام ملت‌های آسیا در روز جمعه ١۵ دی در ورزشگاه المپیک کیش به مصاف تیم ملی بورکینافاسو […]

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده از سوی فدراسیون فوتبال، تیم ملی ١۴ دی اردوی خود را در کیش برگزار می‌کند و در آخرین دیدار خود پیش از سفر به قطر برای حضور در جام ملت‌های آسیا در روز جمعه ١۵ دی در ورزشگاه المپیک کیش به مصاف تیم ملی بورکینافاسو خواهد رفت. این تیم در حال حاضر در دوبی اردو آمادگی خود را تشکیل داده است.

این دیدار ساعت ١٨ در ورزشگاه المپیک جزیره کیش برگزار می‌شود. تیم ملی ایران پس از این دیدار روز ۱۸ دی برای حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از کیش به دوحه پرواز خواهد کرد.

اما تیم ملی بورکینافاسو که آخرین حریف تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران است، در چه وضعیتی قرار دارد و با چه شرایطی به مصاف شاگردان امیر قلعه نویی خواهد رفت؟

رنکینگ فیفا

تیم ملی فوتبال بورکینافاسو در آخرین رده‌بندی فیفا بالاتر از تیم‌هایی چون قطر، فنلاند و ایرلند در رتبه ۵٧ جهان حضور دارد. این در حالی است که عربستان سعودی در این رنکینگ پنجاه و ششم است و تیم ملی ایران هم در رتبه ۲۱ قرار دارد.

«بورکینافاسو» تیمی یا ۱۰۰ درصد لژیونر/ این آفریقایی ترسناک است!

مقدماتی جام جهانی قاره آفریقا

بورکینافاسو در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در گروه اول با تیم‌های مصر، گینه بیسائو، سیرالئون، اتیوپی و جیبوتی هم‌گروه است. این تیم در نخستین بازی خود برابر گینه بیسائو در خانه با نتیجه تساوی بدون گل متوقف شد و در دومین دیدار خود هم موفق شد تیم اتیوپی را با نتیجه ۳ بر صفر شکست دهد.

جام ملت‌های آفریقا

تیم بورکینافاسو خود را برای حضور در جام ملت‌های آفریقا که همزمان با جام ملت‌های آسیا برگزار می‌شود آماده می‌کند. بورکینافاسو برای رسیدن به مرحله نهایی جام ملت‌های آفریقا در مرحله مقدماتی این مسابقات در گروه دوم با تیم‌های «کاپ ورده»، «توگو» و «اسواتینی» هم‌گروه بود و با کسب ۳ برد، ۲ تساوی و یک شکست با ۱۱ امتیاز و ثبت ۸ گل زده و ۵ گل خورده به عنوان تیم نخست راهی مرحله نهایی جام ملت‌ها شد.

بورکینافاسو در جام ملت‌های آفریقا در گروه D با تیم‌های الجزایر، موریتانی و آنگولا هم‌گروه است.

بازیکنان مطرح

شناخته شده ترین بازیکن تیم بورکینافاسو برای طرفداران فوتبال در ایران «برایان دابو» هافبک تیم سپاهان است. نکته قابل توجه در خصوص بورکینافاسو این است که ۱۰۰ درصد بازیکنان این تیم لژیونر هستند و در خارج از این کشور بازی می‌کنند.

از جمله بازیکنان مطرح این تیم می‌توان به «برتران ترائوره» هافبک ۲۸ ساله استون ویلا، «ادموند تاپسوبا» هافبک ۲۴ ساله بایرلورکوزن، «لاسینا ترائوره» مهاجم شاختار دونتسک، «عیسی کابوره» وینگر تیم لوتون تاون انگلیس، «محمد کوناته» مهاجم تیم احمد گروژنی روسیه، «آدامو ناگالو» بازیکن تیم نوردایلند دانمارک، «بلاتی توره» هافبک پیرامیدز مصر، «حسن بانده» مهاجم تیم هلسینکی فنلاند، «دانگو اواتارا» بازیکن تیم بورنموث، «مامادی بانگره» بازیکن تیم تولوز فرانسه و «عبدل تاپسوبا» مهاجم آمیان فرانسه اشاره کرد.

«بورکینافاسو» تیمی یا ۱۰۰ درصد لژیونر/ این آفریقایی ترسناک است!
«ادموند تاپوسبا» گرانترین بازیکن بورکینافاسو و عضو تیم بایرلورکوزن آلمان

ارزش بازیکنان

طبق اعلام سایت ترانسفر مارکت ارزش تیم فوتبال «بورکینافاسو» ۹۹.۸ میلیون دلار است در حالی که ارزش تیم ملی فوتبال ایران در همین سایت ۵۲.۶ میلیون دلار است. گران قیمت ترین بازیکن این تیم «ادموند تاپوسبا» هافبک بایرلورکوزن با ۴۰ میلیون یورو است.

برنامه دیدارهای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا به شرح زیر است:

* ایران – فلسطین (۲۴ دی – ساعت ۲۱ – ورزشگاه اجوکیشن سیتی)

* ایران – هنگ کنگ (۲۹ دی – ساعت ۲۱ – ورزشگاه خلیفه)

* ایران – امارات (۳ بهمن – ساعت ۱۸:۳۰ – ورزشگاه اجوکیشن سیتی)

منبع: مـهر