بایدن: شاید آمریکا مستقیما وارد جنگ اوکراین شود
بایدن: شاید آمریکا مستقیما وارد جنگ اوکراین شود

بایدن: شاید آمریکا مستقیما وارد جنگ اوکراین شود

رییس جمهور آمریکا با اشاره به اینکه جنگ اوکراین تهدیدی جدی را متوجه امنیت ناتو می‌کند، نسبت به بازشدن پای واشنگتن به این جنگ هشدار داد.

 

به گزارش زیرنویس به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا ضمن محکوم کردن حملات موشکی اخیر روسیه علیه اوکراین، آن را «حمله‌ای بیرحمانه» خواند و مدعی شد که مسکو می‌خواهد اوکراین را نابود و مردم این کشور تحت سلطه خود در بیاورد.

وزارت دفاع روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود که نیروهای این کشور در روزهای اخیر، ۵۰ فقره «حمله گروهی» و یک رشته «حمله گسترده» علیه اوکراین تدارک دیده و زیرساخت‌های نظامی و مواضع نیروهای این کشور را با موفقیت هدف قرار داده است.

بایدن در پی این حملات، گفت که «مخاطرات این جنگ به مراتب فراتر از اوکراین را دربرمی‌گیرد و امنیت نااتو و اروپا را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

وی مدعی شد: زمانی که دیکتاتورها و مستبدان در اروپا گستاخانه می‌تازند، خطر ورود مستقیم آمریکا افزایش می‌یابد و عواقب آن، در سراسر جهان منعکس خواهد شد.

رییس جمهور آمریکا با تاکید بر اینکه آمریکا «نمی‌تواند اوکراین را ناامید کند» از کنگره این کشور خواست تا با درخواست بودجه اضافی که شامل بیش از ۶۰ میلیارد دلار بودجه برای اوکراین می‌شود، موافقت کنند.

جمهوری‌خواهان چندین هفته است که از چراغ سبز دادن به این درخواست طفره رفته و از بایدن خواسته‌اند تا برای تامین امنیت مرزهای جنوبی آمریکا تدابیر بیشتری اتخاذ کند. در این بین، کاخ سفید به دفعات هشدار داده است که بدون تایید کنگره، بودجه مصوب تخصیصی به اوکراین به زودی تمام می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اوایل ماه جاری گفت که ادعای بایدن درباره احتمال حمله مسکو به ناتو «کاملا بی‌معنی» است. وی تاکید کرد که همتای آمریکایی‌اش هم این موضوع را به خوبی می‌داند اما برای توجیه سیاست‌های «نامعقولش در قبال روسیه» مجبور به توسل به این لفاظی‌هاست.

مقامات روسیه نیز دهه‌ها نگرانی خود را درباره گسترش زیرپوستی ناتو در شرق اروپا ابراز کرده‌اند و پوتین یکی از دلایل آغاز عملیات نظامی در اوکراین را برنامه‌های این کشور برای پیوستن به ناتو عنوان کرده بود. مسکو با اشاره به ارسال سلاح به کی‌یف، کشورهای غربی را «طرف‌های مستقیم جنگ» توصیف کرده است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به تازه‌ترین اظهارات بایدن، گفت که واکنش واشنگتن به حملات گسترده روسیه نشان‌دهنده «کارآمد بودن عملیات نظامی روسیه است و به این مساله اذعان دارد که واشنگتن و متحدانش علیه روسیه جنگی هیبریدی به‌راه انداخته‌اند.»

منبع: مـهر