ترفند جادویی تمیز کردن کاشی، سرامیک و سنگ
ترفند جادویی تمیز کردن کاشی، سرامیک و سنگ

بی شک شما هم با نحوه تولید کاشی‌های معمولی آشنا هستید. کاشی از یک سفال پخته شده به همراه یک لعاب که به عنوان لایه رویی در نظر گرفته می‌شود تشکیل می‌شود. همانطور که می‌دانید آشپزخانه قلب خانه است و تمیز کردن آن بسیار حائز اهمیت است. همیشه پاک کردن چربی که روی کاشی و […]

- ترفند جادویی تمیز کردن کاشی، سرامیک و سنگ

بی شک شما هم با نحوه تولید کاشی‌های معمولی آشنا هستید. کاشی از یک سفال پخته شده به همراه یک لعاب که به عنوان لایه رویی در نظر گرفته می‌شود تشکیل می‌شود. همانطور که می‌دانید آشپزخانه قلب خانه است و تمیز کردن آن بسیار حائز اهمیت است.

همیشه پاک کردن چربی که روی کاشی و سرامیک آشپزخانه انباشته می‌شود کار سختی است. راه‌های متفاوتی برای پاک کردن چربی روی کاشی و تمیز کردن چربی کابینت وجود دارد، اما باید دقت کنید که روش مناسبی را انتخاب نمایید تا آسیبی به سطح کاشی و زیبایی آن وارد نشود.

از آنجایی که استفاده از روغن در آشپزخانه بیشتر است امکان وجود لکه چربی روی کاشی‌های این مکان بیشتر است، اما ممکن است لکه چربی روی کاشی دیگر نقاط نیز دیده شود از این رو آشنایی با برخی از روش‌های پاک سازی چربی ضروری است.

برخی از روش‌های پاک کردن چربی روی کاشی

در ادامه برخی از بهترین تکنیک‌های پاک کردن چربی از روی کاشی را با شما در میان می‌گذاریم.

سرکه

سرکه یک مواد اسیدی است که می‌تواند روغن را در خود حل کند از این رو با مخلوط آب و سرکه به نسبت ۱ به ۲ می‌توان محلولی را تهیه کرد که به وسیله آن چربی روی کاشی را از بین برد. برای این کار پارچه تمیزی را به محلول آب و سرکه آغشته کنید سپس محلی که لکه چربی وجود دارد را با آن تمیز نمایید.

موم شمع برای پاک کردن چربی روی کاشی

یکی از راه کار‌های ساده برای تمیز کردن سرامیک، موم شمع است. برای استفاده از این ماده می‌توان به آسانی آن را روی قسمتی که چرب است کشید و سپس آن را پاک نمود.

دستمال مرطوب

یکی از ساده‌ترین روش‌های تمیز کردن کاشی آشپزخانه، استفاده از دستمال مرطوب است. البته این روش برای تمیز کردن کاشی آشپزخانه‌ای کاربرد دارد که چندان چرب، لکه‌دار و کثیف نباشد. از این رو شما می‌توانید برای تمیز کردن آشپزخانه به صورت هفتگی، از این روش استفاده کنید.

برای تمیز کردن کاشی آشپزخانه، ابتدا دستمال آشپزخانه را با آب داغ مرطوب کنید، سپس به صورت عمودی، کاشی‌های آشپزخانه و لابه‌لای کاشی‌ها را تمیز کنید. در مرحله پایانی، با یک حوله تمیز و خشک، رد رطوبت دستمال مرطوب را پاک کنید تا لکه‌ای باقی نماند.

جوش شیرین

مخلوط جوش شیرین و آب نیز می‌توانند در رفع چربی روی کاشی موثر باشند. برای تمیز کردن چربی باید مخلوط جوش شیرین و آب را به وسیله اسفنج روی سطح چرب کشید و تا زمانی که لکه پاک نشده به این کار ادامه داد.

آب برنج برای پاک کردن چربی روی کاشی

یک روش بسیار آسان و کم هزینه که مواد آن در هر خانه‌ای وجود دارد آب برنج است. برای استفاده از آب برنج باید آن را روی حرارت گذاشته تا کمی غلیظ شود سپس آن را روی قسمت چرب ریخته و اجازه داد تا خشک شود و بعد آن را پاک کرد.

پاک کننده

مواد شوینده و پاک کننده‌های شیمیایی یکی از موثرترین مواد‌ها برای از بین بردن چربی روی کاشی هستند. اما هنگام استفاده از این مواد باید دقت کنید، زیرا می‌توانند به پوست و محیط آسیب وارد کنند.

پاک کردن چربی روی کاشی با آب و صابون

از دیگر ترکیباتی که به تمیز کردن کاشی آشپزخانه کمک می‌کند، آب و صابون است. معمولاً به دلیل پخت و پز، دوده و آلودگی روی دیوار ایجاد می‌شود. همچنین حضور سبزیجات، میوه و بسته‌های مواد غذایی آلوده، باعث ایجاد باکتری و آلودگی بیشتر در محیط و کاشی‌های آشپزخانه می‌گردد.

با این حال به منظور سلامت خود و افراد خانواده، محیط آشپزخانه باید همیشه تمیز و فاقد هر گونه آلودگی باشد. ترکیب آب و صابون بسیار نتیجه بخش خواهد بود. برای تمیز کردن کاشی آشپزخانه، ابتدا صابون را خیس کنید و آن را به دیوار آشپزخانه بکشید.

سپس با یک اسفنج تمام سطح دیوار را تمیز کنید تا اثری از دوده و چربی باقی نماند. در مرحله پایانی، یک دستمال نخی بردارید و به صورت عمودی، تمام کاشی‌های آشپزخانه را خشک و تمیز کنید. همچنین به یاد داشته باشید که لکه کف و آب روی کاشی‌های باقی نماند.

پاک کردن چربی روی کاشی

لیمو و جوش شیرین

این ترکیب یکی از محلول‌های بسیار قوی است و هر لکه چربی که روی کاشی باشد را از بین می‌برد. برای استفاده از این مواد ابتدا باید عصاره لیمو ترش را گرفته سپس آن را با جوش شیرین مخلوط نمایید و با سرعت روی بخشی که چرب است بمالید.

آب داغ

در صورتی که چربی روی کاشی جدید باشد می‌توانید با مقداری آب گرم فوری آن را پاک کنید. اما در صورت قدیمی بودن لکه آب داغ خیلی موثر نیست. نمک

نمک ماده قابل دسترسی است که در تمام خانه‌ها یافت می‌شود. این ماده خاصیت چربی زدایی دارد و می‌توان آن را روی لکه چربی ریخته و اجازه داد خیس شود سپس با اسفنج یا پارچه‌ای تمیز و نم دار آن را پاک کرد. برخی افراد از ترکیب نمک و الکل برای پاک کردن چربی روی کاشی استفاده می‌کنند. برای تهیه محلول نمک و الکل از نسبت ۴ به یک استفاده می‌شود.

بوراکس برای پاک کردن چربی روی کاشی

بوراکس ماده‌ای طبیعی است که از آن برای از بین بردن چربی روی کاشی و سطوح استفاده می‌کنند. خمیر بوراکس اغلب با عصاره لیمو درست می‌شود. خمیر را روی قسمت چرب بمالید و اجازه دهید مدتی بماند تا بوراکس چربی را جذب کند سپس با اسفنجی نرم مخلوط را از سطح کاشی پاک کنید.

نکات مهم پاک کردن چربی روی کاشی

قبل از شروع، مطمئن شوید که تمام مواد خود را جمع آوری کنید.

اگر لکه چربی تازه است، ممکن است بتوانید آن را فقط با صابون ظرفشویی و آب داغ پاک کنید.

اگر لکه چربی قدیمی‌تر یا سرسخت‌تر است، ممکن است لازم باشد از محلول تمیزکننده قوی تری مانند سرکه سفید یا جوش شیرین استفاده کنید.

همیشه هنگام کار با محلول‌های تمیز کننده از دستکش لاستیکی و عینک ایمنی استفاده کنید.

در‌های کابینت

در‌های کابینت به ویژه آن‌هایی که بالای اجاق گاز قرار دارند، بسیار در معرض چرب شدن با لکه‌های روغن در زمان آشپزی هستند. برای از بین بردن این لکه‌ها از ترکیب مایع ظرفشویی (۲-۳ قطره) در یک کاسه‌ی پر از آب گرم استفاده کنید. یک پارچه‌ی نرم و تمیز را در مایع فرو برده و به صورت کامل آن را آبگیری کنید. سپس تا زمان از بین رفتن لکه‌ها آن‌ها را با دستمال پاک کنید. در عرض چند ثانیه لکه‌ها از بین خواهند رفت.

بک اسپلش (کاشی دیوار پشت سینک و پشت گاز آشپزخانه)

با وجود اینکه اغلب میز‌های آشپزخانه را چندین بار در روز تمیز می‌کنیم، اما پنل پشت سینک و گاز در بیشتر موارد نادیده گرفته می‌شود. بک اسپلش بین کابینت‌های بالا و میز پیشخوان است و تمیز کردن آن به همان اندازه‌ی میز‌ها و کابینت‌ها اهمیت دارد، زیرا در صورت عدم انجام این کار آلودگی و چربی بسیاری در این قسمت جمع می‌شود. برای از بین بردن لکه‌های چربی در بک اسپلش یک یا دو لیمو را آبگیری کرده و در یک بطری اسپری بریزید.

سپس آب لیمو را روی لکه‌ی موجود در بک اسپلش اسپری کرده و اجازه دهید چند دقیقه بماند. با استفاده از یک دستمال ظریف مرطوب آن را پاک کرده و در نهایت کار را با خشک کردن سطح با یک پارچه‌ی تمیز به پایان برسانید. لیمو یک پاک‌کننده‌ی عالی است که چربی را از بین می‌برد.

هود

هود جایی است که اغلب بیشتر چربی در آن جمع می‌شود، زیرا به صورت مستقیم در مسیر شعله‌ی گاز قرار دارد. اولین گام برای پاک کردن لکه‌های چربی از هود این است که فیلتر آن را خارج کرده و در تشتی که پر از آب گرم و چند قطره مایع ظرفشویی است قرار دهید.

سپس چند دقیقه صبر کنید و با یک دستمال تمیز همه‌ی آلودگی‌های جمع شده را پاک کنید. پس از آن اجازه دهید فیلتر هود در هوای آزاد و زیر نور آفتاب خشک شود. در نهایت فیلتر‌ها را در جای مخصوص خود در هود قرار دهید.

اجاق گاز

اگرچه اغلب افراد با یک روند کامل بر اساس یک روال منظم برای پاک کردن اجاق گاز آشنا هستند، اما توصیه می‌شود هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک بار برای اطمینان از عملکرد بهینه‌ی گاز تمیز کردن عمقی آن را انجام دهند. به همین منظور باید همه‌ی قسمت‌های اجاق گاز از جمله شعله‌ها، دستگیره‌ها، میله‌ها و… جدا شوند. یک سطل پر از آب داغ که ۴-۵ قطره مایع ظرفشویی در آن ریخته شده هم نیاز است.

باید همه‌ی قسمت‌های گاز که جدا شده‌اند در سطل ریخته شوند و کمی در آن بمانند. در همین زمان بهتر است همه‌ی قسمت‌های گاز پاک شوند. برای این منظور می‌توان از چند قطره مایع ظرفشویی و اسکاچ برای از بین بردن آلودگی‌ها و چربی استفاده کرد.

برای پاک کردن گوشه‌های سخت استفاده از یک مسواک قدیمی بسیار کاربردی است. همین کار‌ها باید برای قسمت‌های مختلف گاز که در سطل هستند هم انجام شوند. در نهایت اجازه بدهید که قطعات گاز در هوای آزاد خشک شوند و آن‌ها را در جای خود قرار دهید.

چگونه می‌توان به طور مناسب از کاشی‌ها مراقبت کرد؟

مهم است که کف کاشی خود را مرتبا تمیز کنید تا رطوبت و خاک جمع نشود. به گفته کارشناسان، شما باید سعی کنید حداقل هفته‌ای یک بار برای سرویس بهداشتی و هر دو هفته یکبار آشپزخانه خود تمیز و مرتب کنید.

منبع: سرگرمی روز

+