سازشکاران با صهیونیست‌ را بشناسید
سازشکاران با صهیونیست‌ را بشناسید

راهبرد قطع ارتباط برخی دولت‌های مسلمان با رژیم صهیونیستی یکی از نکات مورد تاکید و پیگیری رهبر انقلاب اسلامی بالاخص در مقطع جنگ این رژیم علیه غزه بوده است. موضوعی که در دیدار جمعی از مردم کرمان و خوزستان با ایشان نیز مجدداً مورد تاکید قرار گرفت. ایشان فرمودند: «کمک به رژیم صهیونیستی جنایت و […]

راهبرد قطع ارتباط برخی دولت‌های مسلمان با رژیم صهیونیستی یکی از نکات مورد تاکید و پیگیری رهبر انقلاب اسلامی بالاخص در مقطع جنگ این رژیم علیه غزه بوده است. موضوعی که در دیدار جمعی از مردم کرمان و خوزستان با ایشان نیز مجدداً مورد تاکید قرار گرفت.

ایشان فرمودند: «کمک به رژیم صهیونیستی جنایت و خیانت است. بعضی از دولتهای مسلمان متأسّفانه این جنایت را مرتکب میشوند، [امّا] بدانند که ملّتهای مسلمان این را فراموش نخواهند کرد. امروز وظیفه است که دولتهای مسلمان نگذارند کالا و نفت و سوخت و مانند اینها به رژیم صهیونیستی برسد، همچنان که او نمیگذارد آب به مردم غزّه برسد؛ این وظیفه‌ی دولتهای مسلمان است. وظیفه‌ی ملّتهای مسلمان [هم این] است که از دولت‌های خودشان بخواهند هر گونه کمکی [به رژیم صهیونیستی] را قطع کنند، بلکه رابطه‌های خود را قطع کنند؛ اگر قادر نیستند رابطه‌ی خود را به طور دائم قطع کنند، لااقل به طور موقّت قطع کنند روابط خودشان را، فشار بگذارند روی این عنصر خبیث ظالم خونخوار سفّاک.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم کرمان و خوزستان ۱۴۰۲/۱۰/۰۲)

اعراب سازشکار

تاکنون شش کشور عربی-اسلامی به صورت علنی با رژیم صهیونیستی سازش کرده‌اند. مصر (سال ۱۹۷۹ میلادی)، اردن ( سال ۱۹۹۴ میلادی)، امارات (سال ۲۰۲۰ میلادی)، مراکش  (سال ۲۰۲۰ میلادی)  و سودان (سال ۲۰۲۰ میلادی) این ۶ کشور هستند. البته سودان بخشی از توافقنامه موسوم به ابراهیم هست، اما هنوز معاهده عادی سازی با اسرائیل را نهایی نکرده است.

موقعیت جغرافیایی کشورهایی که با رژیم صهیونیستی سازش کردند
موقعیت جغرافیایی کشورهایی که با رژیم صهیونیستی سازش کردند | منبع: الجزیره

تجارت اسرائیل و امارات در سال ۲۰۲۲ از ۲.۵ میلیارد دلار گذشت و در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۳ به ۱.۸۵ میلیارد دلار رسید. توافقنامه تجارت آزاد اسرائیل و امارات نیز در مارس ۲۰۲۳ به اجرا درآمد که طی آن، تعرفه‌ها بر ۹۶% از کالاهای مبادله شده بین این دو رژیم حذف شد. هدف از این قرارداد افزایش تجارت فی‌مابین ابوظبی-تل آویو به بیش از ۱۰ میلیارد دلار در پنج سال آینده است.

تجارت رژیم صهیونیستی و بحرین در همین دوره هفت ماهه اول ۸.۵ میلیون دلار بود. اسرائیل روز چهارم سپتامبر سفارت خود را در بحرین افتتاح کرد و چند روز بعد توافق نامه‌ای بین اسرائیل و بانک مرکزی بحرین امضا شد. تجارت دوجانبه اسرائیل و مراکش نیز طی سه سال گذشته افزایش یافته و حجم تجارت سالانه ۵۰۰ میلیون دلاری هدف‌گذاری شده‌اند.

این روابط آشکار در شرایطی است که مخالفت گسترده‌ای در میان شهروندان عادی کشورهای مسلمان در زمینه سازش با اسرائیل وجود دارد. بر اساس نتایج نظرسنجی عرب بارومتر (Arab Barometer) یک گروه تحقیقاتی مستقر در دانشگاه پرینستون آمریکا، اکثر شهروندان سراسر غرب آسیا و شمال آفریقا مخالف عادی سازی با اسرائیل هستند.


بیشتربخوانید


بیشترین مخالفت برای رابطه با اسرائیل در الجزایر بود و تنها ۴% شهروندان آن موافق چنین ارتباطی بودند. پس از آن مصر (۵%)، اردن (۵%)، لیبی (۷%)، موریتانی (۸%)، تونس (۱۱%) عراق (۱۴%) و لبنان (۱۷%) قرار دارند که به روشنی نشان می‌دهد اکثریت قاطع ملت‌های مسلمان مخالف رابطه دیپلماتیک دولت‌های‌شان با رژیم صهیونیستی هستند. لازم به ذکر است که کشورهای نظیر عراق و لبنان دارای بافت قومیتی بعضاً معارضی هستند و درصدهای مذکور بی‌ارتباط با این موضوع نیست.

نتیجه نظرسنجی عرب بارومتر (Arab Barometer) درباره میزان اقبال شهروندان به عادی سازی
نتیجه نظرسنجی عرب بارومتر (Arab Barometer) درباره میزان اقبال شهروندان به عادی سازی

ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی در جهان اسلام

ترکیه از جمله کشورهای مهم در محیط پیرامون فلسطین اشغالی است. «رجب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از سال ۲۰۰۳ با نقاب اسلامگرایی بر ترکیه حاکم شد. اما طبق اطلاعات مندرج در آمار سال ۲۰۲۱ میلادی رصدخانه پیچیدگی اقتصادی (OEC)، اکنون ترکیه بزرگترین شریک تجاری رژیم صهیونیستی در جهان اسلام است.

براساس آخرین آمار رصدخانه پیچیدگی اقتصادی (OEC)، ترکیه سومین صادرکننده بزرگ به رژیم صهیونیستی است. حجم صادرات ترکیه به رژیم ۶/۳۱ میلیارد دلار و حجم واردات ۲/۰۳ میلیارد دلار است. 

روابط تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی
روابط تجاری ترکیه و رژیم صهیونیستی | منبع: رصدخانه پیچیدگی اقتصادی (OEC)

شرکت تجزیه و تحلیل کپلر نشان می‌دهد که اسرائیل از می ۲۰۲۳ میلادی روزانه حدود ۲۲۰۰۰۰ بشکه نفت خام وارد کرده که منبع اصلی آن، دو کشور قزاقستان و آذربایجان است. میزان واردات از این دو کشور بالغ بر ۶۰% کل نیاز رژیم صهیونیستی است.[۳] این نفت از طریق بندر جیهان ترکیه به فلسطین اشغالی صادر می‌شود. 

سعودی و صهیونیست

اما مورد بعدی عربستان سعودی است. در این مورد روابط در سطح رسمی انکار می‌شود اما در پس پرده اتفاقات دیگری در حال وقوع است. به نقل از TRT ترکیه، رادیو رسمی عرب زبان اسرائیل روز سپتامبر ۲۰۱۷ گزارش داد که یک مقام ارشد سلطنت سعودی به طور مخفیانه از این رژیم بازدید به عمل آورده که بعداً تأیید شد این بازدیدکننده کسی نیست جز شخص محمد بن سلمان. اما روابط عربستان سعودی با اسرائیل عمیق‌تر است. سعودی در اکتبر ۲۰۱۸ بیش از ۲۵۰ میلیون دلار تجهیزات جاسوسی از اسرائیل خریداری کرد.

در همین راستا، اخیراً خبری مهم از کانال منابع صهیونیست فاش شد. پایگاه خبری عبری زبان «والا» گزارش داد که آزمایش یک مسیر زمینی از بنادر امارات به فلسطین اشغالی با موفقیت انجام شده است. این مسیر از عربستان سعودی می‌گذرد. این پل زمینی، محموله‌ها را از دوبی به حیفا و بالعکس انتقال می‌دهد. این مسیر برای دور زدن دریای سرخ و ایضاً تنگه هرمز است که البته میزان موثر بودن آن مشخص نیست. 

مسیر دبی - حیفا؛
مسیر دبی – حیفا؛ آخرین پرده از خیانت اعراب حاشیه خلیج فارس

تحولات مذکور از سوی برخی دولت‌های عربی – اسلامی در کمک رسانی به رژیم در حالی رخ می‌دهد که شهدای غزه از مرز ۲۰ هزار تن گذشته و رژیم صهیونیستی از سوی دولت یمن  در دریای سرخ محاصره شده است.

اقدام یمن از این جهت حائز اهمیت است که با استناد به آمار وزارت حمل و نقل رژیم صهیونیستی، آماری بالغ بر ۹۸% از حجم واردات و صادرات این رژیم از کریدورهای دریایی و بنادر حیفا، اشدود و ایلات انجام می‌شود.

اقدامات دولت یمن با ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله از قلمرو رژیم صهیونیستی توانست ضربه‌ای به رژیم وارد کند که آمریکا به دنبال ائتلاف سازی علیه آن باشد.

رهبر انقلاب در همین رابطه فرموده بودند: این را من چند روز قبل از این هم گفتم، حالا هم تکرار میکنم: از دنیای اسلام توقّع بیشتری هست … آنچه دولتهای اسلامی باید بر آن پافشاری کنند، قطع فوری این جنایتهایی است که دارند در غزّه انجام میدهند؛ این بمبارانها باید فوراً قطع بشود؛ راه صدور نفت و ارزاق به رژیم صهیونیستی را ببندند؛ دولتهای اسلامی با رژیم صهیونیستی همکاری اقتصادی نکنند؛ در همه‌ی مجامع جهانی با صدای بلند این جنایت را، این فاجعه‌آفرینی را، بدون تردید و بدون لکنت محکوم کنند. این‌جور نباشد که در یک اجتماع اسلامی یا اجتماع عربی، همان چند نفری هم که حرف میزنند، یا دوپهلو حرف بزنند یا با لکنت حرف بزنند؛ صریح حرفشان را بزنند. معلوم است دارد چه اتّفاقی می‌افتد؛ بایستی رژیم صهیونیستی محکوم بشود، بایستی همه‌ی دنیای اسلام علیه رژیم صهیونیستی بسیج بشوند.» (۱۴۰۲/۰۸/۱۰)

قطعاً چنانچه در جهان اسلام یک بسیج عمومی از سوی ملت‌ها با روشنگری و نقش آفرینی نخبگان و چهره‌های اثرگذار در زمینه قطع کامل هر گونه روابط دولت‌های اسلامی با رژیم اشغالگر قدس شکل بگیرد، می‌تواند ظرفیت عظیمی را آزاد کند و فشاری طاقت فرسا و کشنده بر رژیم صهیونیستی وارد کند.

منبع: فارس

+