زیرنویس _ گروه استان‌ها: بدنبال تنش‌های آبی، خشکسالی‌های مدوام و کاهش میانگین بارش‌ها در استان کرمان طی پاییز امسال شهرستان‌های فاریاب، گنبکی و ریگان در صدر جدول کم باران ترین های استان قرار دارند. بارش‌های استان کرمان در پاییز امسال ۹ میلیمتر کاهش یافت محسن عراقی زاده مدیر کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با […]

زیرنویس _ گروه استان‌ها: بدنبال تنش‌های آبی، خشکسالی‌های مدوام و کاهش میانگین بارش‌ها در استان کرمان طی پاییز امسال شهرستان‌های فاریاب، گنبکی و ریگان در صدر جدول کم باران ترین های استان قرار دارند.

بارش‌های استان کرمان در پاییز امسال ۹ میلیمتر کاهش یافت

محسن عراقی زاده مدیر کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: میانگین بارش‌ها در استان کرمان در پاییز سال جاری ۹ میلیمتر نسبت به بلند مدت کاهش داشته است.

عراقی زاده افزود: در پاییز امسال میانگین بارندگی استان کرمان به ۱۱ و ۹ دهم میلیمتر رسید که نسبت به بلند مدت ۹ میلیمتر کاهش بارندگی داشته است.

وی اظهار کرد: در بین شهرستان‌های استان، گنبکی با یک و نیم میلیمتر، ریگان با ۲ و ۴ دهم میلیمتر و فاریاب با میانگین بارش ۳ و ۴ دهم میلیمتر کمترین میزان بارش را در فصل گذشته داشته اند.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان اعلام کرد: شهرستان بم با ۲۰ و ۴ دهم میلیمتر بیشترین میزان بارش را در سال زراعی جاری داشته است.

وی بیان کرد: جیرفت با ۱۹ و ۶ دهم میلیمتر و کرمان با ۱۷ میلیمتر بارندگی از ابتدای سال زراعی جاری در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عراقی زاده گفت: شهرستان رابر با میانگین بارندگی ۱۵ و ۷ دهم میلیمتر از ابتدای سال زراعی جاری، ۳۷ و ۸ دهم میلیمتر بارندگی نسبت به بلند مدت خود را دارد و شهرستانی است که بیشترین کاهش را نسبت به بلند مدت خود داشته است.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان افزود: بارش بلند مدت شهرستان رابر در فصل پاییز ۵۴ میلیمتر بوده است.

عراقی زاده تصریح کرد: میانگین بارش‌ها در استان کرمان طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به میزان ۸۵ میلی متر بوده است.

وی تاکید کرد: این میزان در مدت مشابه سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۱۰۸ و ۱۳۷ میلی متر است.

وی همچنین افزود: این میزان بارش نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۱ درصد و نسبت به آمار بلند مدت مشابه به میزان ۳۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

استان کرمان دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید است

مدیر کل هواشناسی استان کرمان یادآوری کرد: در این مدت تنها ۶۲ درصد بارش سال کامل آبی تأمین شده است.

عراقی زاده گفت: تمام پهنه استان دچار خشکسالی خفیف تا بسیار شدید بوده و در واقع خشکسالی اندوخته در بستر طبیعت تجمع یافته است.

وی تصریح کرد: باتوجه به افزایش تبخیر و تعرق و کاهش ۳۸ درصدی بارش نسبت به بلند مدت لازم است خشکسالی‌ها در استان بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: مـهر