سعید شهند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این سرشماری با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در زیستگاه‌های این پرنده در شهرستان بوکان خصوصاً پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان انجام گرفت. وی با […]

سعید شهند در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این سرشماری با حضور کارشناسان حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در زیستگاه‌های این پرنده در شهرستان بوکان خصوصاً پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان انجام گرفت.

وی با اشاره به تأثیرات مثبت اجرای برنامه‌های حفاظتی میش مرغ در دو سال گذشته افزود: مشاهدات و نتایج اولیه این سرشماری نشان از رشد جمعیت این گونه ارزشمند دارد و با توجه به پایان مطالعات تعیین توالی یابی ژنتیکی میش مرغ، نقشه راه اقدامات بعدی در راستای احیای جمعیت این گونه هم اکنون در دسترس سازمان حفاظت محیط زیست است.

شهند ادامه داد: قرابت ژنتیکی میش مرغ با دیگر هم نوعان این پرنده که در کشورهای مختلف جهان زیست می‌کنند مشخص شده است و وارد کردن تخم میش مرغ، تکثیر در اسارت و رهاسازی در زیستگاه می‌تواند از جمله اقدامات سازمان در راستای احیای جمعیت این گونه باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه عزم و اراده جدی برای حفاظت از میش مرغ در سطح ملی و استانی وجود دارد، عنوان کرد: اقدامات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری در راستای حفاظت و احیای جمعیت این گونه انجام شده است و اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی برنامه عمل ملی حفاظت از میش مرغ را با جدیت در سال آتی نیز با جذب اعتبارات ملی بیشتری دنبال می‌کند.

شهند خاطرنشان کرد: اگر حمایت‌های سازمان در راستای حفاظت از این گونه ارزشمند وجود نداشت، امروز نسل این پرنده در کشور منقرض شده بود، اما با تخصیص اعتبارات لازم و اجرای برنامه‌های حفاظتی، گام‌های مثبتی در مسیر احیا این گونه برداشته شده است و اداره کل حفاظت محیط زیست برنامه عمل ملی حفاظت از این پرنده را با جدیت دنبال می‌کند.

پرنده میش‌مرغ، که در زبان محلی «چیرگ» نیز نامیده می‌شود، یکی از بزرگترین پرندگان ایران و از گونه‌های منحصر به فرد و بسیار مهم جانوری در جهان به شمار می‌آید، در سال‌های اخیر به دلیل محدود شدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم گذاری آن در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم اکنون در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از جمعیت و منابع طبیعی جهان قرار گرفته است.

هم اکنون تنها ۲۵ قطعه از این پرنده نادر در ایران آن هم در دشت‌های اطراف بوکان (دشت سوتاو حمامیان، دشت اینگیجه و آلبلاغ، دشت قازلیان و دشت سه‌کانیان) مشاهده شده که در این منطقه نیز به دلیل کشاورزی بودن هر روز با تهدیدات زیادی مواجه هست.

میش مرغ یکی از بزرگترین پرندگان ایران است که با طول بدن یک متر و وزن بیش از ۱۵ کیلوگرم از نظر شکل و جثه شباهت زیادی به بوقلمون دارد، دشت سوتاو روستای حمامیان این شهرستان اخیراً از طرف اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان پناهگاه میش مرغ و منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

منبع: مـهر