بررسی میانگین سنی تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در جام ملت‌های آسیا
بررسی میانگین سنی تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در جام ملت‌های آسیا

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان، صبح امروز اسامی ۲۷ بازیکن را برای حضور در تیم ملی در جام ملت‌های آسیا اعلام کرد که در این میان یک بازیکن خط خواهد خورد تا تیم ملی با ۲۶ بازیکن راهی قطر شود. در صورت حل شدن مشکل سردار آزمون برای همراهی تیم ملی نام […]

جام ملت آسیا.تیم ملی فوتبال - بررسی میانگین سنی تیم ملی فوتبال ایران برای شرکت در جام ملت‌های آسیا

امیر قلعه نویی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان، صبح امروز اسامی ۲۷ بازیکن را برای حضور در تیم ملی در جام ملت‌های آسیا اعلام کرد که در این میان یک بازیکن خط خواهد خورد تا تیم ملی با ۲۶ بازیکن راهی قطر شود.

در صورت حل شدن مشکل سردار آزمون برای همراهی تیم ملی نام یک مهاجم خط خواهد خورد و اگر مورینیو اجازه حضور آزمون در تیم ملی را ندهد، سردار از تیم ملی کنار خواهد رفت.

در فهرست نفرات تیم ملی حضور بازیکنان مسنی، چون امید ابراهیمی باعث به وجود آمدن انتقاد‌هایی نسبت به امیر قلعه نویی شده و به نظر می‌رسد قلعه نویی هم اعتقادی به جوانگرایی در تیم ملی ندارد.

میانگین سنی لیست تیم ملی برای جام ملت‌های آسیا ۲۸.۶ است که کمی از میانگین ۲۸.۹ جام جهانی قطر کاهش یافته، اما با این حال بیشتر نفرات ترکیب اصلی تیم ملی را بازیکنان بالای ۳۰ سال تشکیل خواهند داد. در بین مدعیان آسیا، تیم ملی فوتبال ژاپن با میانگین سنی ۱/‏‬۲۵ سال جوان‌ترین میانگین سنی را در اختیار دارد. میانگین سنی عربستان سعودی ۲۶ سال است و تیم‌های استرالیا با ۴/‏۲۷، کره جنوبی با ۸/‏۲۷ و‬ قطر با ۹/‏۲۷‬ در رده‌های بعدی قرار دارند.

در فهرست تیم ملی تنها سه بازیکن زیر ۲۳ سال حضور دارد که هیچ کدام از آن‌ها شانسی برای حضور در ترکیب اصلی تیم ملی را نخواهند داشت و بعید است به عنوان بازیکن تعویضی هم فرصت چندانی برای بازی پیدا کنند.  

آریا یوسفی و محمدجواد حسین‌نژاد، ۲ پدیده این فصل سپاهان با عملکرد درخشان خود نظر امیر قلعه‌نویی را جلب کردند و در فهرست تیم ملی قرار گرفتند. دیگر بازیکن زیر ۲۳ حاضر در اردو هم سامان فلاح است که این فصل یکی از بازیکنان پرمشتری نقل‌وانتقالات بود و در نهایت به گل‌گهر پیوست. به نظر می‌رسد انتخاب آن‌ها صرفا به جهت پایین آوردن میانگین سنی تیم ملی خواهد بود.

در عوض بازیکنان بالای ۳۰ سال تیم ملی همگی از بازیکنان کلیدی قلعه نویی خواهد بود. علیرضا بیرانوند، سیدحسین حسینی، میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی، شجاع خلیل‌زاده، رامین رضاییان، روزبه چشمی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد ۱۱ بازیکن تیم ملی هستند که در سنی بین ۳۰ تا ۳۵ قرار دارند. بیرانوند، حاج‌صفی، خلیل‌زاده، رضاییان، قدوس، جهانبخش و طارمی در بازی‌های اخیر نقشی مهم و کلیدی داشته‌اند و در جام ملت‌ها هم به احتمال زیاد در ترکیب اصلی حضور خواهند داشت.  

مسن‌ترین بازیکن تیم ملی هم امید ابراهیمی ۳۶ ساله است که بعد از مدتی دوری از ترکیب تیم ملی، توسط قلعه نویی به تیم ملی دعوت شد. این در حالی است که در همین پست سرمربی تیم ملی احمد نورالهی آماده در که در ماه‌های اخیر بازی‌های در لیگ امارات و تیم الوحده عالی کرده را خط زده است.

در حالی ۱۲ بازیکن تیم ملی بالای ۳۰ سال هستند که در تیم ملی ژاپن به عنوان یکی از مدعیان آسیا  ۲ بازیکن بالای ۳۰ سال حضور دارند و ۸ بازیکن این تیم هم زیر ۲۳ سال هستند.

باشگاه خبرنگاران