آموزش و پرورش ضعف استعداد‌یابی دارد / کاهش آمار قبولی دانش آموزان پسر در کنکور نشانه بلوغ فکری آنهاست
آموزش و پرورش ضعف استعداد‌یابی دارد / کاهش آمار قبولی دانش آموزان پسر در کنکور نشانه بلوغ فکری آنهاست

پاک فطرت گفت:کاهش آمار قبولی دانش‌آموزان پسر در آزمون سراسری را نشان از بلوغ فکری آنها است.با بررسی‌های که صورت گرفته ۷۰ درصد دانش‌آموزان پسر بعد از اتمام دوره دبیرستان برای شرکت در آزمون سراسری اقدام نمی‌کنند و کسب حرفه می‌کنند و مشغول کار می‌شوند. این فرد زودتر وارد بازار کار و زندگی می‌شود و به بهره وری تولید و چرخه اقتصادی می‌پیوندد و از اتلاف بودجه آموزش در آموزش عالی جلوگیری می‌کند.

به گزارش زیرنویس، ، علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اظهار خرسندی از کاهش آمار و استقبال فارغ التحصیلان به رفتن به دانشگاه‌  گفت: درکشور‌های پیشرفته دنیا ۳۰ درصد از دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها ‌می‌روند و همین موضوع باعث شده تا مدارک دانشگاهی کاربردی‌تر باشد و بیشتر در چرخه تولید بهره وری داشته باشند. این دانش‌آموزان بعد از دریافت دیپلم وارد بازارکار می‌شوند و زودتر هم تشکیل خانواده می‌دهند.

پاک فطرت با انتقاد از سیستم آموزشی کشور ادامه داد: در ۲۰ سال گذشته آموزش و پرورش به سوی مدرک گرایی رفته و چشم و هم چشمی در مدرک گرفتن از همان سال‌های ابتدایی تحصیل از سوی خانواده‌ها به آن‌ها تحمیل می‌شود و همین امر باعث شده که  تا سی سالگی تحصیل کنند و نتوانند شغل مناسب داشته باشد و تشکیل خانواده دهد. در حالیکه در اروپا در این سن فرد هم شغل مناسب خود را یافته و سال‌ها تجربه کسب کرده و هم خانواده‌اش را تشکیل داده است.

پاک فطرت با اشاره به ضعف سیستم آموزشی در استعدادیابی دانش‌آموزان گفت: در آموزش و پرورش استعداد‌یابی نداریم و این سیستم نمی‌تواند توانایی‌های دانش‌آموزان را شناسایی کند و بفهمد که این دانش‌آموز توان پزشک شدن و یا مهندس شدن را دارد یا خیر و بعد او را به سوی آموزش عالی ببرند.

این نماینده مجلس بیان کرد: یکی از دلایل اینکه در اروپا به بهره وری اقتصادی رسیده‌اند به خاطر این است که از همان سال‌های ابتدایی به سوی مهارت‌آموزی و استعداد‌یابی دانش‌آموزان رفته‌اند.

وی با اشاره به کاهش آمار قبولی دانش آموزان پسر در آزمون سراسری را نشان از بلوغ فکری دانش‌آموزان دانست و گفت: با بررسی‌های که صورت گرفته ۷۰ درصد دانش‌آموزان پسر بعد از اتمام دوره دبیرستان برای شرکت در آزمون سراسری اقدام نمی‌کنند و کسب حرفه می‌کنند و مشغول کار می‌شوند. این فرد زودتر وارد بازار کار و زندگی می‌شود و به بهره وری تولید و چرخه اقتصادی می‌پیوندد و از اتلاف بودجه آموزش در آموزش عالی جلوگیری می‌کند.

پاک فطرت در مورد دلیل استقبال دختران در ورود به دانشگاه‌ گفت: اینکه هنوز دختران بیشترین آمار ورودی به دانشگاه را دارند درصدی برای تحصیل علم است و درصد بالایی برای دریافت مدرک تحصیلی و داشتن موقعیت‌های بهتر درآینده برای ازدواج و درصدی هم برای اینکه ورود به دانشگاه تنها دریچه ورود آنان به جامعه است چرا که زنان در کشور ما محدودیت‌های برای فعالیت و ورود به جامعه را دارند که البته این نگرش بیشر در شهر‌های کوچک وجود دارد.

وی گفت: برای کاربردی‌تر کردن تحصیل در آموزش و پرورش بایداز دوران ابتدایی اقدام کرد. به طوری که بسیاری از دانش‌آموزان هستند که نیازی ندارند از دوره ابتدایی به مقاطع بالاتر بروند و این اصلاً محرومیت نیست چرا که شاید این فرد در حرفه‌ای مشغول به کار شود و منشأءاثر و تحول در آن حرفه شود و با زودتر به چرخه کار وارد شدند می‌توانند مفید‌تر واقع شوند.

این مدرس دانشگاه معتقد است؛ آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش بایدگستره‌تر شوند و دانش‌آموزان قبل از پایان دوره متوسطه با ورود به حرفه مورد علاقه خود بتواند مشغول به کار شود.

منبع خبر: رکنـا