وضعیت اقتصادی در سال جدید تغییر می‌کند؟
وضعیت اقتصادی در سال جدید تغییر می‌کند؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اقتصاد جهانی سال جدید را چگونه آغاز می کند؟ برخی از محافل اقتصادی – سیاسی در پاسخ به این سئوال پیش بینی هایی را مطرح کرده اند. اما برای پاسخ به این سئوال باید کمی به انتظار نشست. بررسی های اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ در […]

- وضعیت اقتصادی در سال جدید تغییر می‌کند؟

به گزارش «اطلاعات آنلاین»، اقتصاد جهانی سال جدید را چگونه آغاز می کند؟ برخی از محافل اقتصادی – سیاسی در پاسخ به این سئوال پیش بینی هایی را مطرح کرده اند. اما برای پاسخ به این سئوال باید کمی به انتظار نشست.

بررسی های اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ در مواجهه با برخی رویدادها و اتفاقات انعطاف‌ خوبی را از خود نشان داد و  تقریباً همه‌چیز برخلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان اقتصادی پیش رفت. مثلا از شتاب و آهنگ رشد اقتصادی چین – که اکثر کارشناسان بر این موضوع اتفاق نظر داشتند-  کاسته شد. همچنین پیش بینی ها درباره رکود اقتصادی در آمریکا محقق نشد.

به طور کلی می توان نوشت که در سال ۲۰۲۳ بهبود نسبی در اقتصاد بیشتر مناطق جهان حاکم شد. اگرچه افزایش قیمت‌ها پایدار بود و البته چشم‌انداز رشد اقتصادی ۵ سال آینده جهان تا سطح بی‌سابقه ای کاهش یافت. 

در سال ۲۰۲۳ چشم‌انداز رشد اقتصادی، نرخ‌های بهره و تأثیر هزینه‌های بالای وام بر مردم و کسب‌وکارها، تورم، بدهی، ارزهای دیجیتال و بازارهای بزرگ جهانی مانند نفت و طلا، از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موضوعات اقتصادی جهان بوده‌اند و می توان نوشت که احتمالاً اهمیت این موضوعات در سال ۲۰۲۴ میلادی هم ادامه می یابد.

مهمترین اتفاقات اقتصادی ۲۰۲۳ را مرور می کنیم:

 *براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول تولید ناخالص داخلی واقعی گویان کشوری در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی با جمعیت ۸۰۰ .هزار نفر در تا اواخر سال ۲۰۲۳ حدود ۳۸٫۴ درصد رشد داشته است. هیچ کشور دیگری در سال ۲۰۲۳ چنین نرخ رشد بالایی از خود ثبت نکرده است. عامل اصلی این توسعه تولید نفت است.

*آمریکا با داشتن تولید ناخالص داخلی برابر ۶۲٫۹۵۴ میلیارد دلار توانست جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد و ثروتمندترین کشور جهان در سال ۲۰۲۳ حفظ کند.

*ماکائو، منطقه اداری ویژه چین در با ۷۴٫۴ درصد رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ به تنها منطقه‌ای در جهان تبدیل‌شده است که از سریع‌ترین میزان رشد اقتصادی برخوردار است.

* ونزوئلا در میان کشورهای جهان بالاترین نرخ تورم را به نام خود ثبت کرد. از ابتدای سال جاری میلادی تقریباً تمامی کشورهای جهان به‌شدت درگیر کنترل نرخ تورم و مبارزه با تورم بالابودند. اما این کشور با نرخ تورم ۱۸۵ درصد همچنین بالاترین نرخ تورم در میان کشورهای جهان را دارد.

*بحران بدهی یکی از مهم‌ترین مباحث اقتصادی در سال ۲۰۲۳ به شمار می‌رود که تبعات آن در سال آینده میلادی هم ادامه خواهد داشت.

براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، مجموع بدهی‌های جهانی تا پایان سال ۲۰۲۳ به بیش از ۹۷ هزار میلیارد خواهد رسید. آمریکا با ۳۳٫۲ هزار میلیارد دلار بدهی دولت، بیش از یک‌سوم کل بدهی جهان را تشکیل می‌دهد. ژاپن، با داشتن ۲۵۵ درصد بدهی به تولید ناخالص داخلی،‌ یکی از بالاترین نسبت‌های بدهی به تولید ناخالص داخلی جهان را دارد.

*اکثر رمز ارزهای پایه در سال ۲۰۲۳ دوران درخشانی را پشت سر گذاشته‌اند و طی یک چرخش اساسی از بازار نزولی سال ۲۰۲۲، سودهای عظیمی را انباشته کرده‌اند. 

در آخرین روز سال ۲۰۲۳، قیمت این رمز ارز به ۴۴  هزار و ۲۰۲ دلار رسید.

پس از بیت کوین، اتریم باارزش بازار ۲۷۰٫۳ میلیارد دلار و سوددهی سال‌به‌سال ۸۵ درصدی، دومین رمز ارز ارزشمند سال ۲۰۲۳ بوده است. بالاترین قیمت اتریم در سال ۲۰۲۳ برابر ۲۳۵۴ دلار و پایین‌ترین قیمت آن ۱۵۶۸ دلار بوده است.

آرژانتین بالاترین نرخ بهره جهان را به نام خود ثبت کرده است.بانک مرکزی آرژانتین در آخرین روزهای سال ۲۰۲۳ نرخ سود سالانه بهره خود را به ۱۰۰ درصد کاهش داد.

آرژانتین همچنین حداقل نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار را ۱۱۰ درصد تعیین کرد.

این درحالی است که محافل اقتصادی – رسانه ای با تمرکز بر فعالیت های چین و آمریکا گمانه زنی هایی را در این باره مطرح می کنند.

به تازگی فایننشنال تایمز پیش بینی کرده که اقتصاد آمریکا در کوتاه مدت موفق به فرود نرم می شود.همچنین کیفیت رشد اقتصادی چین رو به وخامت می رود.

البته سوای از تمام پیش بینی ها و گمانه زنی ها، بیشترین نگرانی ها در سال جدید میلادی در محافل سیاسی – اقتصادی برای بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت است.

 

منبع: اطلاعات انلاین