زیرنویس: محمود یزدانی-پژوهشگر حوزه آب در واکنش به خبر ذخایر آب سد‌های کشور گفت: مثل همیشه باید دست به دعا شویم تا بارش‌ها افزایش یابد، چرا که آب استحصالی است نه تولیدی و جایگزینی برای منابع تولید آن نداریم. وی در ادامه با اعلام اینکه تا کنون کشور در چنین شرایطی نبوده گفت در حال […]

زیرنویس: محمود یزدانی-پژوهشگر حوزه آب در واکنش به خبر ذخایر آب سد‌های کشور گفت: مثل همیشه باید دست به دعا شویم تا بارش‌ها افزایش یابد، چرا که آب استحصالی است نه تولیدی و جایگزینی برای منابع تولید آن نداریم.

وی در ادامه با اعلام اینکه تا کنون کشور در چنین شرایطی نبوده گفت در حال حاضر در سومین سال خشکسالی متوالی هستیم. سال‌های قبل اینطور بود که یک سال خشکسالی بود و چند سال بعدش ترسالی داشتیم و در حالت نرمالی قرار می‌گرفتیم.

این پژوهشگر حوزه آب با ارائه پیشنهاداتی برای پشت سر گذاشتن این خشکسالی به خبرنگار زیرنویس گفت: تا پایان سال آبی که شهریور ۱۴۰۳ است باید اقداماتی در مدیریت «توزیع آب » داشته باشیم چرا که برای تأمین منابع آبی جز بارش‌ها کاری نمی‌توان کرد.

وی در ادامه گفت: توزیع عادلانه آب هم اکنون در تمام شرکت‌های آب کشور در حال اجراست. در این راستا رسانه‌ها و فضای مجازی باید کمک کنند تا بحران آب را مدیریت کنیم. مردم رکن اصلی این مدیریت هستند و با فهم و درایتی که در چنین مواقعی از خود نشان دادند مطمئنیم که در این بحران همکاری می‌کنند تا در سال آینده با کمبود منابع آبی که کشور با آن روبه رو ست دچار مشکل نشویم.

یزدانی با اشاره به کم بودن منابع آبی ادامه داد: در سال‌های گذشته حجم ذخایر آب  کشور تا بهمن ماه تأمین می‌شد و اما امسال اگر تاپایان بهمن ماه این منابع تأمین نشود شرایط حاد خواهد شد. هر سال ۷۵ درصد بارش‌ها در پائیز و زمستان و ۲۵ درصد در بهار و ۵ درصد در تابستان اتفاق می‌افتاد. امسال هنوز تا پایان بهمن ماه فرصت داریم این بارش‌ها جبران شود.

این کارشناس با اظهار نگرانی از عدم تحقق پیش‌بینی‌های هواشناسی گفت: متأسفانه پیش‌بینی‌های هواشناسی محقق نشد و تا پایان بهمن ماه حالت نرمال ذخایر خوش بینانه است.

یزدانی با اعلام این مطلب که آب شرب تهران در شرق از سد‌های ماملو، لتیان، لار و درغرب از طالقان و‌امیر کبیر تأمین می‌شودگفت: در خوش بینانه‌ترین حالت ذخایر آبی در این سد‌ها کمتر از ۲۰ درصد در سال آینده است.

این پژوهشگر با تأکید بر «اقتصاد توزیع » گفت: در مواجه با این بحران در مرحله اول باید در سطح مدیریت اقتصاد توزیع و در مرحله دوم در سطح مردمی ارتقاء فرهنگ در مصرف آب را مد نظر داشته باشیم. مردم باید حداقل ۲۵ درصد از مصرف خود  کاهش دهند و این موضوع با مدیریت در مصارف ضروری محقق می‌شود.

وی با اعلام اینکه به تمام استانداری‌ها مدیریت اقتصاد توزیع آب ابلاغ شده و در حال حاضر در حال اجراست بیان کرد: اگر دستگاه‌های دولتی ۲۵ درصد مصارف آب را کاهش دهند برای مصرف مردم مشکلی نخواهیم داشت.

وی با تحلیل میزان مصرف آب در مناطق شهری تهران گفت: در جنوب و میانه شهر تهران مصرف بیهوده آب نداریم، نگرانی ما در مناطق شمالی تهران است که علاوه بر مصرف آب شرب تأمین آب وسایل سرمایشی و استخر‌هایشان می‌تواند مصرف آب را بالا ببرد.

یزدانی از فعالیت «اکیپ‌های همیار» در تهران خبر داد و ادامه داد: این گروه‌ها با شناسایی مشترکین پر مصرف و اقدامات فوری و لازم از ادامه مصرف بی‌رویه آب پیشگیری می‌کنند.

 

 

منبع خبر: رکنـا