تذکر نمایندگان مجلس به وزیر صمت: چرا در کار خودروسازان دخالت می کنید؟ به گزارش زیرنویس، عزت الله اکبری تالارپشتی ، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده دوره یازدهم استان تهران، در حاشیه آخرین روز نمایشگاه رصتا در پاسخ به سوال زیرنویس درخصوص عدم تحویل به موقع خودرو به متقاضیان از سوی خودروسازان […]

تذکر نمایندگان مجلس به وزیر صمت: چرا در کار خودروسازان دخالت می کنید؟

به گزارش زیرنویس، عزت الله اکبری تالارپشتی ، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده دوره یازدهم استان تهران، در حاشیه آخرین روز نمایشگاه رصتا در پاسخ به سوال زیرنویس درخصوص عدم تحویل به موقع خودرو به متقاضیان از سوی خودروسازان گفت: دلیل این مساله دخالت وزارت صمت است. وزارت صمت باید در حوزه حکمرانی فعالیت کند اما در حوزه تصدی گری وارد می شود و کار خود را به درستی انجام نمی دهد.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه پیش از این خودروسازان کار خود را می کردند، گفت: وزارت صمت سامانه ای راه اندازی کرد در حالی که پیش از این خودروسازان فروش خود را داشتند. امروز( سه شنبه ) در مجلس به وزیر صمت تذکر دادم که چرا در کار خودروسازان دخالت می کنید؟ خودروسازان را آزاد بگذارید و قواعد خود را اعلام کنید که طبق آن به مردم خدمات بدهند. چرا دخالت می کنید؟ یک روز خودرو را به بورس کالا می برید و روز دیگر از بورس خارج می کنید. یک روز قرعه کشی را لغو می کنید و روز دیگر قرعه کشی را در وزارتخانه متمرکز می کنید.

دخالت دولت کار عبثی است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که با اینگونه دخالت ها سخت مخالف هستیم، گفت: این روش جز اذیت و آزار و آسیب به مردم نتیجه ای ندارد. ما بارها گفتیم و گوش نکردند. دولت برای کنترل بازار گفته است حداقل به واردات ۵۰۰ هزار خودرو نیاز داریم. مجلس این طرح را قانونی کرد، زیرا در حوزه خودروهای سنگین و سبک مساله ضروری است اما هنوز آئین نامه لایحه دو فوریتی واردات خودرو دست دوم که دولت به مجلس اعلام کرد و مجلس تصویب کرد، آماده نیست! این یعنی دخالت در حوزه هایی که در تخصص دولت نیست و هم از نظر قانونی و هم از نظر استفاده از ظرفیت کشور و ملت، اینکه دولت در کار خودروساز دخالت می کند، کار عبثی است.

عزت الله اکبری تالارپشتی با بیان اینکه دولت نباید در حوزه تولید و توزیع دخالت کند، گفت: تمام حوزه ها قاعده خاص خود را دارند. می گویند خودرو اقتصادی وارد می کنیم. خودرو اقتصادی یعنی چه؟ می گویند به خودروساز ارز می دهیم. از طرف دیگر خودروساز ثبت سفارش می کند و دولت می گوید ارز ندارم. چرا اجازه نمی دهید خودروسازان با منابع مالی خود و سرمایه های خارجی، خودرو وارد کنند؟ ما نمایندگان دولت این سازوکارها و دخالت دولت را قبول نداریم. این سازوکارها اجرایی نیست و دولت فقط باید تسهیل گر باشد.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه دولت نباید در امور مردم دخالت کند، گفت: هر جایی که دولت دخالت کرده است، آن حوزه بهم ریخته است. دولت باید به تذکرات مجلس گوش کند. دولت ظرفیت مردم و بخش خصوصی را باور ندارد. مگر صنعت فقط حوزه خودرو است. اجازه بدهید مردم کار خود را کنند. فرض می کنیم آقایان مقصر وضعیت امروز خودرو نیستند، بحث مرغ و تخم مرغ چطور؟ مدل مدیریت یکی است. مدل مدیریتی که تصدی گر است و به جای مردم تصمیم می گیرد در تمام حوزه ها یکی است و این مدل ظرفیت مردم را باور ندارد.

منبع خبر: رکنـا