در این نقطه کره زمین فاجعه رخ می‌دهد
در این نقطه کره زمین فاجعه رخ می‌دهد

باشگاه خبرنگاران نوشت؛ تحقیقات جدید دانشگاه نورثومبریا نشان می‌دهد که یک بازه زمانی محدود تا شروع ریزش گسترده و غیر قابل برگشت سطوح یخ در قطب جنوب وجود دارد. این یافته‌ها که در مجله Cryosphere منتشر شده اند، نشان دهنده اولین تحلیل جامع برای تعیین این که آیا صفحه یخی قطب جنوب از آستانه کاهش […]

- در این نقطه کره زمین فاجعه رخ می‌دهد

باشگاه خبرنگاران نوشت؛ تحقیقات جدید دانشگاه نورثومبریا نشان می‌دهد که یک بازه زمانی محدود تا شروع ریزش گسترده و غیر قابل برگشت سطوح یخ در قطب جنوب وجود دارد.

این یافته‌ها که در مجله Cryosphere منتشر شده اند، نشان دهنده اولین تحلیل جامع برای تعیین این که آیا صفحه یخی قطب جنوب از آستانه کاهش برگشت ناپذیر عبور کرده است یا خیر، به گونه‌ای که از دست رفتن مداوم یخ در قطب جنوب نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که می‌تواند صفحه یخی غربی این قاره را به مرحله “فراتر از نقطه بدون بازگشت” سوق دهد.

با این حال، محققان اکنون به طور سیستماتیک این سوال را تجزیه و تحلیل کرده و دریافته اند که هیچ مدرکی دال بر این که این‌وضعیت واقعاً به نقطه اوج رسیده است وجود ندارد.

مطالعه مدل‌سازی که توسط دانشگاه نورثومبریا و چندین موسسه تحقیقاتی در سراسر اروپا انجام شد از سه مدل کامپیوتری مختلف برای اجرای یک سری شبیه‌سازی برای اسکن جامع نشانه‌های کاهش برگشت‌ناپذیر صفحه یخی قطب جنوب به شکل فعلی آن استفاده کرد.

به گفته نویسندگان مطالعه، اگرچه از بین رفتن یخ در قطب جنوب در آینده ادامه خواهد داشت، اما این نتایج امیدواری اندکی به وجود می‌آورد که در صورت انجام اقدامات فوری، می‌توان از عبور از نقطه برگشت ناپذیر جلوگیری کرد یا آن را به تعویق انداخت.

دکتر امیلی هیل، محقق دانشگاه نورثامبریا و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: پیامد‌ها عمیق هستند و ما از سه مدل عددی مختلف استفاده کردیم که همگی نشان دادند که هنوز از نقطه اوج که منجر به برگشت ناپذیری صفحه یخی در قطب جنوب می‌شود٬ عبور نکرده ایم. 

سناریو‌های احتمالی آینده

محققان همچنین شبیه‌سازی‌های مجازی را برای بررسی چگونگی تکامل صفحه یخی در صورت ثابت ماندن شرایط آب و هوایی فعلی انجام دادند و دریافتند که حتی بدون افزایش گرمایش جهانی، فروپاشی غیر قابل برگشت برخی از مناطق فراساحلی صفحه یخی غرب قطب جنوب ممکن است در آینده رخ دهد.

یکی از مدل‌های آن‌ها نشان می‌دهد که ممکن است اولین اتفاق در این عرصه، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال آینده رخ دهد که تسریع تغییرات اقلیمی احتمالاً این بازه زمانی را کوتاه‌تر می‌کند.

اثرات جهانی از بین رفتن یخ قطب جنوب

یخچال‌های قطب جنوب به اندازه‌ای آب ذخیره می‌کنند که سطح آب دریا‌ها را چندین متر در سراسر جهان بالا می‌برد و یکی از بزرگترین عدم قطعیت‌ها در پیش‌بینی‌های آینده در مورد اثرات تغییرات آب و هوایی باقی می‌ماند.

دکتر رونجا ریس، معاون رئیس دانشگاه نورثومبریا و یکی از نویسندگان این گزارش، گفت: از بین رفتن سریع یخ در لبه‌های صفحه یخی می‌تواند باعث فروپاشی مناطق دریایی بزرگ‌تر شود و آزمایش‌های ما نشان می‌دهد که فروپاشی غیرقابل برگشت در برخی از مناطق دریایی در غرب قطب جنوب به دلیل شرایط آب و هوایی فعلی امکان پذیر است.

این تحقیق بخشی از یک مطالعه بزرگ با بودجه ۴ میلیون پوندی اتحادیه اروپا در مورد نقاط اوج در اجزای آب و هوای قطب جنوب (TiPACCs) است که کارشناسانی از انگلیس، نروژ، آلمان و فرانسه را گرد هم آورده تا پتانسیل تغییرات ناگهانی در حرکت یخ در قطب جنوب را بررسی کنند.

دانشگاه نورثومبریا خانه یکی از گروه‌های پیشرو در جهان در زمینه مطالعات تعاملات بین لایه‌های یخی و اقیانوس‌ها است و تیم محققان در تلاش هستند تا آینده یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی در سراسر جهان را همزمان با گرم شدن آب و هوا بررسی کنند.

منبع: اطلاعات انلاین