شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز سوم ژانویه یک ماهواره سوئدی را طی دومین ماموریت خود در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب کرد. یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) حامل ماهواره «اووزون ۳»(Ovzon 3) در ساعت ۶:۰۴ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» در فلوریدا بلند شد. بیشتر بخوانید: اولین مرحله […]

- توسعه روزافزون اینترنت ماهواره‌ای/ سوئد هم وارد بازی شد

شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) روز سوم ژانویه یک ماهواره سوئدی را طی دومین ماموریت خود در سال ۲۰۲۴ به فضا پرتاب کرد.

یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) حامل ماهواره «اووزون ۳»(Ovzon 3) در ساعت ۶:۰۴ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی از «پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» در فلوریدا بلند شد.

بیشتر بخوانید:

اولین مرحله فالکون ۹ طبق برنامه‌ریزی به زمین بازگشت و حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن دوباره در کیپ کاناورال فرود آمد. براساس توضیحات ماموریت اسپیس‌ایکس، این دهمین پرتاب و فرود برای این تقویت‌کننده ویژه بود.

در همین حال، مرحله بالایی فالکون ۹، ماهواره اووزون ۳ را با خود برد. اسپیس‌ایکس در پست منتشرشده در حساب ایکس خود اعلام کرد که مرحله بالایی موشک، این ماهواره را حدود ۳۸.۵ دقیقه پس از پرتاب در مدار انتقالی زمین‌ایستا مستقر کرد.

اووزون ۳ اولین ماهواره سوئدی زمین‌ایستا به شمار می‌رود که با بودجه خصوصی توسعه یافته است. این یک ماهواره ارتباطی است که می‌تواند پاسخ‌گوی تقاضا برای پوشش پهن‌باند سیار در مناطق دارای خدمات کمتر باشد.

مدار زمین‌ایستا در فاصله حدود ۳۵۷۰۰ کیلومتر بالاتر از زمین قرار دارد. در این ارتفاع، سرعت مداری با سرعت چرخش سیاره ما مطابقت دارد و به ماهواره‌ها امکان می‌دهد تا به طور مداوم بر فراز یک بخش از زمین بچرخند.

این دومین پرتاب سال ۲۰۲۴ برای اسپیس‌ایکس بود. این شرکت روز دوم ژانویه، ۲۱ ماهواره اینترنتی «استارلینک»(Starlink) خود را از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» در کالیفرنیا پرتاب کرد.

پروازهای بیشتری برای آینده برنامه‌ریزی شده‌اند. نمایندگان اسپیس‌ایکس گفته‌اند که این شرکت قصد دارد ۱۴۴ ماموریت مداری را در سال جاری پرتاب کند. بدین ترتیب، رکورد ۹۶ پرتاب اسپیس‌ایکس که در سال ۲۰۲۳ به ثبت رسیده بود، خواهد شکست.

بیشتر بخوانید:

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین