به گزارش زیرنویس به نقل از ایلنا، حمیدرضا خان محمدی ، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در مورد سرانه فیزیکی هر دانش آموز در سند تحول بنیادین و فاصله‌ای که تا رسیدن به حد مطلوب در این زمینه وجود دارد، توضیح داد: سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور که […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایلنا، حمیدرضا خان محمدی ، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در مورد سرانه فیزیکی هر دانش آموز در سند تحول بنیادین و فاصله‌ای که تا رسیدن به حد مطلوب در این زمینه وجود دارد، توضیح داد: سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور که در زیرنظام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به آن اشاره شده حدود ۸.۳۴ است و در دو سال اخیر این سرانه را از ۵.۲۲ به ۵.۲۸ رسانده ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شاید در نگاه اول این رشد کم باشد، ولی از منظر جابه‌جایی‌های جمعیتی و حضور اتباع و… این میزان رشد نیز کار بزرگی بوده و خوشبختانه زحمات خیرین و مشارکت مردمی در این راه بسیار کمک کرده است. 

خان‌محمدی ادامه داد: با تشکیل واحد آمار و تقویت آن در سازمان نوسازی و در اختیار قرار دادن آن اطلس به خیرین، قرار است در گام اول، در نقاطی که هم تراکم بالای جمعیتی دارند هم زیر میانگین سرانه فیزیکی هستند تمرکز بیشتری برای احداث مدارس داشته باشیم. 

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در مورد بکارگیری دانشگاهیان و استفاده از علم آن‌ها در ساخت و ساز مدارس نیز بیان کرد: یکی از اهداف و راهکارهایی که در سند تحول به آن اشاره شده، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که به کمک دانشگاهیان و علم آن‌ها می‌توان در این مسیر حرکت کرد. این انرژی‌ها مانند صفحات خورشیدی و… می‌توانند انرژی داخل یک مدرسه را تا حدی تامین کند. در تفاهم نامه چهارگانه‌ای که بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، سادبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر)، خیرین و معاونت متوسطه آموزش و پرورش منعقد شده است می‌خواهیم با در اختیار قرار دادن صفحات سلول‌های خورشیدی به مدارس، بتوانند هم برق پاکی تهیه کنند هم از محل فروش برق، تولید شده به مدرسه کمک شود. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص مجوز آموزش و پرورش برای فروش زمین و ساختمان‌های مازاد خود به موسسان مدارس غیردولتی اظهار کرد: چنین کاری در مناطقی که سرانه مدارس دولتی و خدماتی که دولت به مردم می‌دهد دچار اشکال نمی‌شود، مجوز دارد. انتخاب و اختیاری که در این امر داده شده به شدت سختگیرانه است و نباید سرانه آن منطقه به فرض اینکه همه دانش آموزان آنجا بخواهند در مدارس دولتی منطقه تحصیل کنند، دچار اختلالی شود. 

معاون وزیر اضافه کرد: در برخی مناطق مدارسی داشتیم که مازاد اعلام شدند ضمن اینکه خیلی خاص است و مصداقی مشخص نشده است که دقیقا چگونه باید باشد، اما به هر حال اجرای آن منوط به‌عدم ایجاد مشکل در مدارس دولتی است. موضوع مجوز آموزش و پرورش برای فروش زمین و ساختمان‌های مازاد خود به موسسان مدارس غیردولتی هنوز در جلسات مولدسازی هنوز مطرح نشده و باید روی آن کار شود. 

دبیر قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر گفت: در فرایند مولدسازی مدرسه لزوما بحث فروش مدرسه نیست بلکه گاهی بحث تبدیل به احسن شدن است و سختگیری‌های زیادی در این کار وجود دارد و به سادگی سرانه آموزشی خود را در اختیار سایر کاربری‌ها قرار نمی‌دهیم. 

خان‌محمدی در مورد برنامه هفتم توسعه کشور و موارد مربوط به نوسازی مدارس در این برنامه بیان کرد: در حیطه کاری ما در این برنامه، ۱۲ حکم برای سازمان نوسازی مدارس وجود دارد که قبلا در برنامه‌های توسعه، فقط یک حکم برای سازمان نوسازی مدارس وجود داشت. قانون برنامه هفتم توسعه در مجلس تصویب شده و اگر شورای نگهبان نیز آن را تایید کند اتفاق بی‌نظیری خواهد بود. 

او افزود: بحث مدارس تخریبی یکی از این موارد است و از این محل، درآمد پایداری را در نظر گرفته‌ایم تا به مدارس تخریبی توجه ویژه‌ای داشته باشیم. برای بحث تجهیزات مدارس نیز در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای شده است و نگاه به خیرین در این قانون به شدت مورد تاکید است و مباحث اعتبار مالیاتی و هزینه قابل قبول مالیاتی برای آن‌ها دیده شده است. همچنین قرار است ۲۰۰ مجتمع آموزشی بزرگ مقیاس، به عنوان کانون تربیت و پیشرفت محله ساخته شود که اتفاق بزرگی خواهد بود. 

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تاکید کرد: مبتنی بر برنامه هفتم توسعه؛ املاکی که متعلق به آموزش و پرورش است و به هر دلیلی در اختیار سایر دستگاه هاست، یا تا سال اول برنامه آن را تحویل می‌دهند یا از سال دوم به میزان عددی از آن ملک که در اختیار یک دستگاه قرار دارد، از اعتبارات و تملک آن‌ها برای نوسازی و ساخت مدارس برداشت می‌شود. 

خان‌محمدی با بیان اینکه مدارس بزرگ مقیاس و مجتمع‌های آموزشی همان مدارس حیات طیبه است، گفت: مدارس طیبه یا مدرسه با رویکرد تربیتی مشخص برای دانش آموزان با ویژگی‌های مورد هدف، می‌خواهد چالش مدرسه را در مناطقی که چالش سرانه آموزشی دارند پیگیری کند.

 

منبع خبر: رکنـا