به گزارش زیرنویس، جام ملت‌های آسیا مهم‌ترین رویداد فوتبالی در قاره کهن محسوب می‌شود، جایی که بازیکنان نماینده کشورشان هستند و سعی می‌کنند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. تا تیم‌هایشان با کسب عنوان قاره‌ای به افتخار دست یابند. مسابقات جام ملت‌های آسیا همیشه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و بازتاب گسترده رسانه‌ها […]

به گزارش زیرنویس، جام ملت‌های آسیا مهم‌ترین رویداد فوتبالی در قاره کهن محسوب می‌شود، جایی که بازیکنان نماینده کشورشان هستند و سعی می‌کنند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند. تا تیم‌هایشان با کسب عنوان قاره‌ای به افتخار دست یابند.

مسابقات جام ملت‌های آسیا همیشه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده و بازتاب گسترده رسانه‌ها را داشته است. ده‌ها هزار هوادار برای حمایت از کشورشان در سکوها جمع می‌شوند، در فضایی پرنشاط که با گل‌های دقایق پایانی مسابقات بیشتر می‌شود.

«winwin» در گزارشی پیرامون جام ملت های آسیا نوشته است: در طول تاریخ مسابقات جام ملت‌های آسیا، موقعیت‌های زیادی وجود داشت که بازیکنان در دقایق پایانی گل‌های ارزشمندی به ثمر رساندند که تاریخ ساز مسابقات جام ملت‌های آسیا شدند، هرگز فراموش نخواهند شد.

با نزدیک شدن به شروع جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ که قطر از ۱۲ ژانویه تا ۱۰ فوریه (۲۲ دی ماه تا ۲۱ بهمن ماه) میزبان آن خواهد بود، نگاهی می‌کنیم به ۵ گل حماسی زده شده در تاریخ جام ملت‌های آسیا که فراموش نخواهند شد.

۱- یوگی ناکازاوا (بحرین و ژاپن، نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴)

هواداران بحرینی در سال ۲۰۰۴ رؤیای کسب عنوان قهرمانی آسیا را برای اولین بار در سر می‌پروراندند و تیم بحرینی باید در نیمه نهایی از سد سنگینی به نام ژاپن عبور می‌کرد که در حال حاضر آنها با ۴ عنوان قهرمانی رکورد دار جام ملت‌های آسیا هستند.

بحرین میزبان با گل زود هنگام علا هوبیل پیش افتاد و ژاپن با گل‌های هیدتوشی ناکاتا و کیجی تامادا پاسخ داد. بعد از آن هوبیل در دقیقه ۷۱ بازی را به تساوی کشاند تا همه چیز بار دیگر برابر شود. ۵ دقیقه مانده به پایان، دایج ناصر یک گل ارزشمند بحرینی را به ثمر رساند تا بحرین قرمز پوش در آستانه صعود تاریخی به فینال قرار بگیرد اما یوگی ناکازاوا نظر دیگری داشت و در دقیقه ۹۰ بازی را به تساوی کشاند.

این دیدار به وقت اضافه کشیده شد و ژاپن توانست در دیداری هیجان انگیز که در خاطره فوتبال آسیا ماندگار خواهد بود، توسط کیجی تامادا گل پیروزی را به ثمر برساند و پس از آن سامورایی‌ها با شکست ۳ بر یک چین در فینال به عنوان قهرمانی دست یافتند.

پنج قاتل فراموش نشدنی تاریخ جام ملت‌های آسیا/ یک ایرانی هم هست!

۲- شاهرخ بیانی (عربستان و ایران، نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴)

تیم ملی فوتبال عربستان با حضور در فینال جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۴ برای اولین بار در تاریخ خود بدون دستاوردهای قابل توجهی غرق شد، اما «الاخدر» در آن دوران در ورزشگاه‌های سنگاپور در زیر بارش باران حماسه‌های فوتبالی فراموش‌نشدنی نوشت.

شاهین‌های سبز با موفقیت کامل به نیمه نهایی مسابقات راه یافتند، اما برای به دست آوردن بلیت حضور در فینال، آزمون سختی را در پیش رو داشتند که در آن زمان باید با تیم ملی فوتبال ایران دیدار می‌کردند که ۳ بار متوالی (۱۹۶۸، ۱۹۷۲، ۱۹۷۶) عنوان قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را به دست آورده است.

ایران چند ثانیه مانده به پایان نیمه اول با گلزنی شاهرخ بیانی به برتری رسید تا شیرهای فارس در مسیر پیروزی قرار بگیرند اما غافلگیری در وقت سرنوشت ساز بازی رخ داد و عربستان در دقیقه ۹۰ بازی را به تساوی کشاند. نکته قابل توجه این است که گل شاهرخ بیانی هم به اشتباه درون دروازه عربستان جای گرفت. پس از برگزاری بازی در دو وقت اضافه بازی تیم عربستان در ضربات پنالتی با نتیجه ۵ بر ۴ مقابل ایران به برتری رسید و به فینال راه یافت. آنها در فینال با دو گل شایا النفیسه و ماجد عبدالله چین را شکست دادند و به عنوان قهرمانی دست یافتند.

۳- هری کیول (استرالیا و عراق، یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱)

تیم عراق برای حفظ عنوان خود در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ قطر تلاش کرد تا برای دومین بار متوالی بر سکوی قهرمانی بایستد اما رؤیای شیرهای بین النهرین در مرحله یک چهارم نهایی مقابل استرالیا متوقف شد و امیدهای آن‌ها از بین رفت.

دیدار مقابل “کانگوروها” برای عراقی‌ها سخت بود و عراق در طول وقت قانونی بازی توانست به تساوی بدون گل برسد، بنابراین دو تیم به دو وقت اضافی متوسل شدند و به نظر می‌رسید این تقابل به پایان می‌رسد. ضربات پنالتی تا دقیقه ۱۱۷ ادامه پیدا کرد تا اینکه هری کیول ستاره استرالیایی بود که با ضربه حیله گرانه‌ای دروازه عراق را باز کرد. تیم فوتبال استرالیا با پیروزی در این دیدار به مرحله نیمه نهایی صعود کرد.

۴- ماساهیکو اینوها (ژاپن و قطر، یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱)

تیم قطری پس از اخراج مایا یوشیدا مدافع ژاپن در دقیقه ۶۲ با دو گل برتری تیم ژاپن و افزایش عددی در رده‌های خود با دو گل برتری تیم ژاپن را به مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ نزدیک کرد.، اما بادها آن چیزی نبود که کشتی‌ها می‌خواستند.

شینجی کاگاوا در دقیقه ۷۰ تعدیل تیم “سامورایی” را متوجه شد و در بحبوحه حملات قطر به دنبال پیروزی، گل ارزشمند پیروزی ژاپنی‌ها را با ریباند دقیقه ۹۰ ماساهیکو اینوها به ثمر رساند. ژاپن بلیت راهیابی به نیمه نهایی را قاپید و راه خود را تا فینال بزرگ ادامه داد و در آن به پیروزی برابر استرالیا بدون گل رسید.

پنج قاتل فراموش نشدنی تاریخ جام ملت‌های آسیا/ یک ایرانی هم هست!

۵- نواف التمیات (عربستان سعودی و کویت، یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰)

تیم ملی فوتبال عربستان در حالی وارد جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰ شد که می‌خواست برای دومین بار متوالی به عنوان قهرمانی برسد و چهارمین عنوان قهرمانی خود در جام ملت‌های آسیا را به ثبت برساند اما تیم کویت سد راه مرحله یک چهارم نهایی شاهین‌های سبز شد.

پس از نیمه اول که عربستان با گل دیر هنگام نواف التمیات پیش افتاد، آبی پوشان کویت در جریان اتفاقات نیمه دوم حریف خود را به شدت غافلگیر کردند و دو ستاره بزرگ بشار عبدالله و جاسم الهویدی دو گل را به ثمر رساند. اما طلال المشعل در دقیقه ۷۰ با زدن گل تساوی بازی را به نقطه اول بازگرداند.

بازی در وقت قانونی ۹۰ دقیقه با تساوی به پایان رسید تا بازی به دو نیمه وقت اضافه کشیده شود. تیم فوتبال عربستان در وقت‌های اضافه توسط التیمات گل برتری را ثبت کرد تا نیمه نهایی به شاهین‌های سبز لبخند بزند. نواف در دقیقه ۱۰۹ بازی با پای چپ یک شوت زیبا روانه دروازه کویت کرد که این توپ به تور دروازه کویت چسبید و بازی ۳ بر ۲ به پایان رسید.

منبع: مـهر