همه چیز درباره خودرو مکث تیارا
همه چیز درباره خودرو مکث تیارا

به گزارش سلام خودرو مکث تیارا یک کراس اوور هفت نفره است. مکث تیارا یک کراس‌اوور کاملاً خانوادگی محسوب می شود. مکث تیارا اولین بار در سال ۲۰۲۱ در چین رونمایی شد. در ادامه به بررسی بیشتر این خودرو میپردازیم. طراحی مکث تیارا تیارا یک در کلاس یک کراس اوور متوسط قرار می گیرد. برای […]

به گزارش سلام خودرو مکث تیارا یک کراس اوور هفت نفره است. مکث تیارا یک کراس‌اوور کاملاً خانوادگی محسوب می شود. مکث تیارا اولین بار در سال ۲۰۲۱ در چین رونمایی شد. در ادامه به بررسی بیشتر این خودرو میپردازیم.

طراحی مکث تیارا

تیارا یک در کلاس یک کراس اوور متوسط قرار می گیرد. برای همین بدیهی است که در آن سبک طراحی یک شاسی بلند دیده شود. در بخش جلوی خودرو با سبک طراحی خوبی طرف هستیم و کاسه چراغ ها با چهار عدسی LED جلوه خوبی را به تیارا داده است. همچنین در گوشه های سپر خطوط نارنجی رنگ باعث شده است تا کمی حس و حال اسپرت در جلوی این کراس اوور چینی دیده شود. خطوط عمودی جلو پنجره هم تا حدی با امتداد خطوط روی کاپوت هماهنگ بوده و جلو پنجره بزرگ در تیارا، ظاهر خوبی را به آن داده است. اما وقتی به نشان مکث موتور نگاه می کنیم، ناهماهنگی را میان این بخش با اجزای جلو پنجره می بینیم. نشان رویجیانگ که لوزی شکل بوده است، به همان شکل در جلو پنجره قرار گرفته و لوگوی دایره ای مکث موتور بر روی آن نصب شده است. همین اتفاق که بدون تغییر در قالب جلوپنجره اتفاق اتفاده است، جلوه ای ناخوشایند و ناهماهنگ را به مرکز جلوپنجره تیارا داده است.

در نمای جانبی خطوط طراحی ملایل و خوبی را می بینیم و ابعاد شیشه های جانبی به شکلی است که نسبت هماهنگی خوبی را با اجزای فلزی بدنه دارد. شیشه روی گلگیر عقب هم بزرگ طراحی شده و تا حدی دید خوبی را برای سرنشینان عقب ایجاد کرده است. رینگ ۱۸ اینچی تیارا طراحی خوبی دارد و با خطوط بدنه هماهنگ است. اما همچنان ایراد اکثر خودروهای چینی در این کراس اوور بایک هم دیده می شود که تا حدی ابعاد رینگ و تایر کوچک است و بیشتر از اینکه یک کراس اوور را شبیه به شاسی بلند کند، حس یک خودروی خانوادگی MPV را در نمای جانبی به مخاطب می دهد. سبک طراحی گلگیر عقب و شیشه روی آن در نمای جانبی تیارا، شبیه به رنو کولئوس نسل دوم است و برخی افراد را به یاد این کراس اوور معروف فرانسوی می اندازد. فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی متری هم کاملاً نشان می دهد که ردیف اول و دوم این کراس اوور جاداری خوبی را دارد و با توجه به اینکه محور عقب پشت ردیف دوم کار شده است، فضای مکعبی سرنشینان در ردیف اول و دوم مناسب است.

در نمای عقب مکث تیارا سبک طراحی معمولی و قابل قبولی را داریم. چراغ های LED کار شده در این بخش سبک مناسبی را دارد و دیفیوزر سپر هم به رسم اکثر چینی ها، بیشتر برای ارتقای طراحی بخش عقب بر روی سپر نصب شده است. اما ایرادی که به خاطر نشان مکث موتور بر روی جلو پنچره تیارا وجود داشت، بر روی درِ صندوق عقب هم دیده می شود و هماهنگی میان لوگوی این خودروساز خصوصی با جانمایی لوگوی رویجیانگ وجود ندارد.

مکث تیارا

مشخصات فنی مکث تیارا

تیارا مانند اکثر کراس اوورهای چینی به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است. این پیشرانه ۱۵۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT توان پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می نماید. این جعبه دنده ساعت کمپانی DAE است و فناوری کمپانی هیوندای پاورتک در آن دیده می شود. این خودرو به فرمان کمکی برقی مجهز است و در بخش جلوی این کراس اوور از تعلیق مک فرسون استفاده شده است. اما در بخش عقب با سیستم تعلیق ساده H طرف هستیم که برتری را برای تیارا ایجاد نمی کند. در حال حاضر بسیاری از کراس اوورهای هم رده مکث تیارا به سیستم تعلیق مولتی لینک یا مستقل در بخش عقب مجهز هستند و حضور تعلیق H در این کراس اوور سبب می شود تا از رقبای خود در این بخش عقب بماند.

مکث تیارا

امکانات و کابین تیارا

این احتمال وجود دارد که تیارا در نسخه نهایی به امکانات بیشتری مجهز شود. اما نسخه ای که ما با آن تجربه رانندگی با تیارا به دست آوردیم به امکاناتی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رادار نقطه کور، صندلی های برقی جلو با گرمکن، کروز کنترل، جلو آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه ای، حالت رانندگی اسپرت، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سقف پانورامای برقی، دوربین ثبت وقایع، سنسور نور، درِ صندوق برقی، فناوری ELD چراغ ها، سنسور پارک عقب، تهویه الکتریکی دستی، آینه الکتروکرومی و… مجهز بود.

در بخش کابین تیارا با طراحی قابل قبولی طرف هستیم. ارگونومی کلی و محل قرارگیری اکثر تجهیزات مناسب است و فضای پا و سر سرنشینان در ردیف جلو و عقب مناسب است. قابلیت تنظیم صندلی های ردیف دوم در چهار جهت هم باعث می شود تا سرنشینان در این بخش، بتوانند راحت تر سواری تیارا را تجربه کنند. ردیف سوم این خودرو هم مانند اکثر کراس اوورهای ۷ نفره بوده و آنچنان جای زیادی را برای افراد بزرگسال ندارد. همچنین برای سرنشینان این بخش تنها جا لیوانی درنظر گرفته شده است و خبری از دریچه تهویه برای ردیف سوم نیست. از سویی در ردیف دوم این خودرو هم تنها یک دریچه تهویه وجود دارد و قابلیت تنظیم آن در دو جهت برای سرنشیان درنظر گرفته نشده است.

ارگونومی صندلی های تیارا در ردیف اول و دوم خوب است و نمایشگرهای جلو آمپر و مالتی مدیا هم کیفیت مناسبی را دارد. بر اساس تستی که از سیستم صوتی خودرو گرفته شده، تیارا در این بخش جایگاه خوبی را میان رقبا داشته و می تواند گفت که در این کراس اوور بلندگوها عملکرد مناسبی را دارند. اما باید گفت که در برخی بخش ها هم دسترسی مناسبی برای راننده و سرنشینان وجود ندارد. به عنوان مثال دکمه گرمکن صندلی ها روی ستون افقی و کنار صندلی نصب شده است. اینگونه چیدمان دکمه گرمکن صندلی به شدت قدیمی بوده و از سویی نمی توان فعال یا غیر فعال بودن این دکمه را به راحتی تشخیص داد. دکمه های گرمکن صندلی تیارا شبیه به تجهیزات افترمارکتی است و آنچنان قابلیت و چیدمان مناسبی ندارد.