کاربری هم درباره این تصویر پربازدید نوشته: «می‌خواهید به من حمله کنید، قضاوتم کنید، باشه، ولی من کاملا مخالف این رفتارهام. اگر تمایلی به درس خوندن نداری نرو، نه خودت را به زحمت بنداز، نه پول خانواده‌ات را بنداز دور. واسه موقعیتی که توش هستی ارزش قائل باش». در ادامه می‌خواهیم به این ماجرا، کمی […]

کاربری هم درباره این تصویر پربازدید نوشته: «می‌خواهید به من حمله کنید، قضاوتم کنید، باشه، ولی من کاملا مخالف این رفتارهام. اگر تمایلی به درس خوندن نداری نرو، نه خودت را به زحمت بنداز، نه پول خانواده‌ات را بنداز دور. واسه موقعیتی که توش هستی ارزش قائل باش». در ادامه می‌خواهیم به این ماجرا، کمی فراتر از تماشای کارتون باب‌اسفنجی نگاه کنیم. یعنی از دام‌های دیگری هم بگوییم که ممکن است در دوران دانشگاه، دانشجویان را از مسیر درست خارج و سرگرم امور بی‌فایده کند که فقط عمرشان را هدر می‌دهد. می‌خواهیم بگوییم که دوران دانشگاه را چطور بگذرانیم تا آینده بهتری در انتظارمان باشد.

دام باب‌اسفنجی وسط کلاس دانشگاه!/ عکسی از تماشای کارتون سر کلاس توسط 2 دانشجو که پربازدید شد! رفتاری که نشان‌دهنده احساس سرگردانی است

اول از همه باید به این نکته اشاره کنم که احساس سرگردانی و این که نمی‌دانم چه می‌خواهم در سنین ۱۸ تا ۲۲ سالگی کاملا طبیعی است. چون فرد تازه وارد جوانی شده است و هنوز شناختی از خود، استعدادهایش، خواسته‌هایش و… ندارد. بنابراین در این وضعیت، طبیعی است که برای بسیاری از رفتارهایش دلیل منطقی نداشته باشد. قطعا این دو دانشجو که سر کلاس دانشگاه به جای یادگیری مفاهیم مرتبط با رشته‌شان در حال تماشای کارتون هستند، توجیهی برای این رفتارشان نخواهند داشت و از نوعی سرگردانی و بی‌هدفی در زندگی رنج می‌برند.

وقتی علاقه برای انتخاب‌رشته لحاظ نمی‌شود

از طرف دیگر، هنگام انتخاب‌رشته دانشگاه معمولا رتبه مدنظر قرار می‌گیرد و نه علایق و استعدادهای فرد. قطعا مهم ترین وظیفه هر فردی در سنین دانشگاه، شناخت خود، توسعه مهارت‌های زندگی، تجربه زندگی و توسعه فردی است. مشاغل پاره وقت، یادگیری مهارت‌های مختلف، شرکت در برنامه‌های فوق برنامه دانشگاه از قبیل انجمن علمی، تئاتر، نجوم و … برای دستیابی به اهداف بسیار توصیه می‌شود. اما دانشجویی که به جای آن‌ها، درگیر یک‎سری مسائل می‌شود که عمر او را هدر می دهد و باعث می‌شود تا نتواند نهایت بهره را از دانشگاه و این دوران ببرد، راه سختی برای موفقیت در آینده خواهد داشت.

دام باب‌اسفنجی وسط کلاس دانشگاه!/ عکسی از تماشای کارتون سر کلاس توسط 2 دانشجو که پربازدید شد!

وقت، انرژی و پول‌تان را هدر ندهید

نکته بعدی آن‌که یادمان باشد قبولی در یک رشته الزاما به معنای ساخت آینده شغلی در همان رشته نیست. اگر بعد از چند ترم به این نتیجه رسیدیم که این رشته برای ما مناسب نیست، تغییر رشته همیشه یکی از گزینه‌هاست. وقت، انرژی و پول خود را برای آن‎چه مناسب شما نیست و علاقه‌ای به آن ندارید، هدر ندهید. هیچ‌وقت برای اصلاح یک انتخاب اشتباه دیر نیست. یک‎سری رفتارهای اشتباه در دوران دانشجویی که وقت افراد را هدر می‌دهد، به این دلیل است که علاقه‌ای به رشته‌شان ندارند و به‌جای پذیرفتن چالش‌های تغییر، تصمیم‌هایی شبیه به تماشای باب‌اسفنجی سر کلاس دانشگاه می‌گیرند.

اگر تحصیل را انتخاب کردیم…

سال‌های اول دهه بیست سالگی، یکی از مهم‌ترین سال‌های زندگی انسان هستند. گذراندن این سال‌ها به بطالت و صرفا پاس‌کردن چند واحد درسی با حداقل نمره، استفاده جالبی از آن‌ها نیست. درست است که هر رشته دانشگاهی چند درس بی‌ربط هم دارد، اما در مجموع اگر تحصیل در یک رشته را انتخاب کرده‌ایم، درس‌های تخصصی را درست یاد بگیریم. دوران کارشناسی، یک دوره عمومی است؛ یعنی در هر رشته دانش پایه تدریس می‌شود که ممکن است با فضای شغلی همخوان نباشد، اما برای یادگیری مهارت‌های سطح بالاتر، به دانش پایه نیازمندیم. بعضی از دروس ممکن است بی‌ربط یا منسوخ به نظر آیند، اما برای ایجاد یک درک جامع از رشته ضروری هستند. ممکن است امروزه نرم‌افزارهای کارایی برای انجام همان کار وجود داشته باشد، اما یادگیری انجام کار بدون نرم‌افزار و تجهیزات مدرن بسیار ضروری است.

توسعه فردی در کنار درس‌خواندن

اما صرفا درس خواندن و بی‎توجهی به توسعه فردی هم توصیه نمی‌شود. شاید در یک زمینه دیگر استعداد بهتری داشته باشیم. ایجاد روابط انسانی و تشکیل گروه‌های دوستی، در این دوره بسیار مهم هستند. فقط به یاد داشته باشیم که زمان به‌شدت سریع می‌گذرد و هر کاری را می‌خواهیم انجام دهیم همین امروز باید انجام داد. هیچ وقت ترم بعد که قرار است در آن درس‎خوان و منظم شویم از راه نخواهد رسید! همین امروز درست درس بخوانیم و کارهای مهم را انجام دهیم.

۲۳۲۳

منبع: خبـرآنلاین