اکبر شوکت رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی به خبرنگار اجتماعی زیرنویس گفت: اولین نفری بودم که پارسال بعد از تعیین حقوق پایه کارگران این هشدار را دادم که کارفرمایان منتظر”فرار کارگران ازعرصه تولیدی و صنایع و معادن” باشند. وی با اشاره به وضعیتی که دستمزد‌های کارگری دارد افزود: جامعه کارگری که چرخه تولید […]

 اکبر شوکت رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی به خبرنگار اجتماعی زیرنویس گفت: اولین نفری بودم که پارسال بعد از تعیین حقوق پایه کارگران این هشدار را دادم که کارفرمایان منتظر”فرار کارگران ازعرصه تولیدی و صنایع و معادن” باشند.

وی با اشاره به وضعیتی که دستمزد‌های کارگری دارد افزود: جامعه کارگری که چرخه تولید وابسته به حضور آنان است با این میزان دریافتی نمی‌تواند حداقل‌های معیشتی هم داشته باشد، بنابراین مجبور به ترک کار و رفتن به مشاغلی است که تولید و بهره‌وری ندارد و فقط درآمد بیشتری برای آنان خواهد داشت تا نیاز‌های روزمره زندگی را تأمین کنند.

رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی گفت: خروج کارگران از صنایع ضربه بزرگی به صنعت محسوب می‌شود چرا که کارگران دیگر در چرخه اقتصادی نقش مولد ندارند. وقتی شاهد رشد اقتصادی هستیم که کارگران در آن مشغول به کار باشند با عدم تمایل کارگران به فعالیت در صنایع و معادن با کمبود نیروی کار در این بخش‌ها مواجه می‌شویم که می‌تواند این بخش‌ها را فلج کند.

وی با قابل پیش‌بینی دانستن وضعیت موجود اعلام کرد: این وضعیت کاملاً قابل پیش‌بینی بود و متأسفانه تصمیم‌گیران عواقب آن را نمی‌پذیرند و همچنان معتقدند”کاهش دستمزد منجر به کاهش تورم می‌شود”؛ با اینکه شاهد بی‌اثر بودن این مؤلفه بودند و شاهد افزایش تورم وحشتناک بودند باز آن را نمی‌پذیرند.

اکبر شوکت در ادامه با واکاوی مشکلات کارگران و عدم رغبت فعالیت کارگران در واحد‌های تولیدی بیان کرد: کارگر وقتی می‌بیند که در بخش‌های واسطه‌گری و خدمات درآمد بیشتری دارد هیچ وقت نمی‌رود ۸ ساعت در یک کارخانه کار کند، آنهم ۸ ساعت کارزیرنظارت دوربین‌ها و ناظرین کارگاه‌ها بعلاوه دو ساعت رفت و آمد که در ساعت کاری محسوب نمی‌شود و بعد دستمزد پایه اداره کار دریافت کند؛ آن هم با این تورم کمر شکن و هزینه اجاره خانه، قیمت سبد کالا‌های معیشتی، درمان و حمل و نقل که هر روز با تورم کوچکتر می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد مسئولین و ارائه آمار‌های نادرست افزود: مسئولین با جابجا کردن آمار‌ها به دنبال کاهش آمار تورمی هستند، آنان با این کار فقط صورت مسأله را پاک می‌کنند و مشکل همچنان باقیست.

این فعال کارگری در واکنش به کاهش سطح کیفی جامعه کارگری گفت: مسلم بدانید که از سال ۹۸ به بعد جامعه کارگری روز به روز فقیرتر شده است. بر اساس نظر کارشناسان نه تنها جامعه کارگری بلکه قشر متوسط مانند کارمندان هم بر اثر این تورم دارند به قشر فقیر جامعه اضافه می‌شوند. این تورم جشن اغنیاست و عزای فقرا در این تورم به سوی دو قطبی فقرو غنی تقسیم می‌شود.

رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگران ساختمانی با اظهار ناامیدی از افزایش بودجه ۱۴۰۳ گفت: بودجه هم همان بودجه است وهیچ تغییری نداشته و‌امیدی به بهبود وضعیت دستمزد جامعه کارگری نداریم.

 

 

منبع خبر: رکنـا