جوان‌گرایی تیم ملی از جام ملت‌ها به جام جهانی
جوان‌گرایی تیم ملی از جام ملت‌ها به جام جهانی

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی جوانگرایی در تیم ملی را از جام ملت‌ها به جام جهانی موکول کرد!

 

نگاهی به شرایط سنی تیم‌ها نشان می‌دهد در بین مدعیان قهرمانی در جام ملت‌ها ایران با میانیگن سنی ۲۹ پیرترین تیم جام ملت‌ها به حساب می‌آید.

در بین تیم‌های مدعی قهرمانی در جام ملت‌ها جوان ترین تیم بهترین تیم حال حاضر فوتبال آسیا به حساب می‌آید. ژاپن که از دهه‌ها قبل با ساخت کارتن فوتبالیست‌ها برای موفقیت در فوتبال برنامه ریزی کرده بود. تیمی که ژاپن برای حضور در جام ملت‌ها انتخاب کرده میانگین سنی اش کمتر از ۲۶ است و این‌ها برای جام جهانی ۲۸ ساله خواهند شد. یعنی طلایی ترین دوره بازیکنان. می‌گویند بهترین اتفاق‌ها برای فوتبالیست حد فاصل سن ۲۹ تا ۳۱ رقم می‌خورد، به این خاطر که بازیکن در این شرایط سنی در بهترین وضعیت خود قرار دارد.

حضور در جام ملت‌ها با میانگین سنی ۲۹ یعنی اینکه تیمی که در اختیار سرمربی است تیم ایده آلی است اما خیلی از این بازیکنان دیگر در جام جهانی به کار تیم ملی نخواهند آمد و باید بعد  از پایان بازی‌ها با تیم ملی خداحافظی کنند. یکی از این بازیکنان امید ابراهیمی است که در سن ۳۶ سالگی به اردوی تیم ملی دعوت شده است. سوال مهم این است که بازیکنان جایگزین باید درچه تورنمنتی کسب تجربه کنند تا برای همراهی تیم ملی در جام جهانی آماده شوند؟ در بازی‌های دوستانه؟ در حالی که به خوبی می‌دانیم هیچ تورنمنتی برای بازیکنان تیم ملی جای جام ملت‌ها را نمی‌گیرد.

چرا تیم‌هایی چون ژاپن، عربستان، استرالیا و کره جنوبی با تیمی در جام ملت‌ها حاضر شدند که با همان تیم به جام جهانی خواهند آمد اما تیم ملی فوتبال ایران باید بعد از این تورنمنت با تعداد زیادی از بازیکنانش خداحافظی کند. جالب اینکه تیم ملی همواره در سال‌های اخیر به بهانه قهرمانی در جام ملت‌ها وارد تورنمنت شده و به همین خاطر تنها بازیکنان با تجربه را لیست می‌کند اما دهه‌های متمادی از آخرین قهرمانی تیم ملی در جام ملت‌ها می‌گذرد! همین به تنهایی کافی است تا نشان دهد که راه را اشتباه رفته ایم و حاضر به بازگشت هم نیستیم! شاید هم که می‌خواهیم به رکورد بازیکنان کمک کنیم. اینکه این تعداد بازی‌های ملی را پشت سر بگذارند. رکورد فلان فوتبالیست را بشکنند. این تعداد حضور در جام ملت‌ها را تجربه کنند و …

 آقای قلعه‌نویی! آیا این یک تصمیم اشتباه نبود؟

کادرفنی تیم ملی به خصوص امیر قلعه‌نویی به این سوال صادقانه جواب دهد تیمی که نشد برای جام ملت‌ها جوانگرایی کند، آیا می‌تواند در جام جهانی دست به جوانگرایی بزند؟

میانگین سنی تیم‌های مدعی قهرمانی در جام ملت‌ها را مشاهده می‌کنید: ژاپن جوان ترین است و ایران پیرترین تیم!

  1. ژاپن: ۲۵.۷۳
  2. عربستان: ۲۶.۱۹
  3. استرالیا: ۲۶:۵۷
  4. کره جنوبی: ۲۷.۵۳
  5. قطر: ۲۷.۷۳
  6. ایران: ۲۹

منبع: خبـر ورزشی