به گزارش خبرنگار مهر، عملیات عمره مفرده قرار بود بعد از گذشت ۹ سال بامداد چهارشنبه (۱۳ دی‌ماه) با اولین پرواز بنا بود از فرودگاه امام (ره) از ساعت ۵.۴۵ انجام شود که به دلیل آنکه مجوز پرواز از سوی عربستان صادر نشد تا اطلاع ثانوی این پروازها لغو شد. زائرانی که آماده سفر به […]

به گزارش خبرنگار مهر، عملیات عمره مفرده قرار بود بعد از گذشت ۹ سال بامداد چهارشنبه (۱۳ دی‌ماه) با اولین پرواز بنا بود از فرودگاه امام (ره) از ساعت ۵.۴۵ انجام شود که به دلیل آنکه مجوز پرواز از سوی عربستان صادر نشد تا اطلاع ثانوی این پروازها لغو شد.

زائرانی که آماده سفر به مکه مکرمه بودند چند ساعت پیش‌از اعزام از لغو پرواز مطلع شدند. البته در این راستا حسام قربانعلی سخنگوی هواپیمای جمهوری اسلامی ایران «عدم صدور مجوز پرواز به مقصد فرودگاه جده از سوی عربستان» را دلیل لغو این پروازها اعلام کرد. با این وجود، مجوزهای پرواز ایران برای برقراری پروازهای عمره مفرده به مقصد فرودگاه عربستان پس‌از گذشت ۵ روز همچنان صادر نشده است.

اظهار نظر متناقض مسؤولان در خصوص پروازهای عمره

سفرهای عمره مفرده ایرانیان به دلیل صادر نشدن مجوز پرواز از سوی عربستان سعودی لغو شد اما وزیر ارشاد دلیل عدم تشرف زائرین را «اختلاف فنی» خواند.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه عدم برقراری پروازهای عمره به دلیل «نقض‌فنی» است، گفت: دلیل تعویق پروازهای عمره یک اختلاف فنی بود و مسئله جدی نیست و بین سازمان هواپیمایی دو کشور باید حل شود.

اما در روز پنجشنبه (۷ دی‌ماه) رئیس سازمان حج و زیارت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که از سوی طرف عربستانی، مشکل و محدودیتی برای انجام پروازهای عمره وجود نداشته و حتی مشکل به وجود آمده در پروازهای حج تمتع هم بخاطر قدیمی بودن ناوگان هوایی کشورمان بوده است.

مشکل در مجوزهای لازم برای پرواز به عربستان در حالی است که چندی پیش مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری به عربستان سفر کرده بودند و آمادگی لازم برای پروازها صورت گرفته بود. اما به یکباره آن هم چند ساعت قبل از آغاز اعزام‌ها، مسؤولان از نداشتن مجوزهای لازم برای پرواز به جده یا مدینه خبر می‌دهند.

لغو کاروان‌های عمره تا ۱۷ دی‌ماه

اما سازمان حج و زیارت در این باره اعلام کرده که در حال حاضر همه کاروان‌های عمره تا ۱۷ دی‌ماه لغو شدند و در این بازه زمانی هیچ کاروانی امکان سفر به سرزمین وحی را ندارد.

بنا بود تا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران روزانه دو پرواز در عملیات عمره خواهد داشت و مقدمات کار برای اعزام ۳۰ هزار ایرانی به عربستان سعودی آماده شده است.

عدم صدور مجوز از سوی عربستان برای برقراری پروازها

سعید چلندری مدیرعامل شهر فرودگاهی امامی خمینی (ره) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه موانع صدور مجوز پروازهای عمره طی روزهای آتی برطرف می‌شود، گفت: طی مذاکراتی که با کشور عربستان برگزاری شده بود، تمام هماهنگی انجام شده بود اما به دلیل شرایط عربستان سعودی مجوزهای نهایی پرواز به مقصد این کشور صادر نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: عملیات عمره بنا بود تا پس‌از گذشت ۹ سال بامداد امروز با اولین پرواز از فرودگاه امام انجام شود؛ که به دلیل عدم صدور مجوز پرواز از سوی عربستان لغو شد. مسئولان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی در تلاش برای رفع مشکل پیش آمده هستند.

وی ادامه داد: بنا بود تا حدود ۶۲ هزار زائر توسط ایران‌ایر و معراج به خانه خدا اعزام شوند. همچنین حدود ۳۰ هزار نفر از حجاج از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) به عمره مفرده طی روزهای آتی پس از رفع موانع مشرف خواهند شد.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: تاریخ رسمی در خصوص برقراری پروازهای عمره اعلام نشده اما با توجه به شرایط موجود طی روزهای آینده مشکلات صدور مجوز رفع خواهد شد. برای انجام پروازهای عمره نیاز به هواپیمای «پهن‌پیکر» است که تا اطلاع ثانوی دو شرکت «ایران‌ایر» و «معراج» برای عمره مشارکت دارند.

منبع: مـهر