تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های ۱۹۹۲ با هدایت علی پروین به ژاپن رفت و با حذف در مرحله گروهی بدترین نتیجه ایران در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیا رقم خورد. با نتایجی که تا بازی دوم به دست آمده بود، ایران با سه امتیاز صدرنشین گروه بود و ژاپن و امارات به ترتیب […]

تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های ۱۹۹۲ با هدایت علی پروین به ژاپن رفت و با حذف در مرحله گروهی بدترین نتیجه ایران در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیا رقم خورد.

با نتایجی که تا بازی دوم به دست آمده بود، ایران با سه امتیاز صدرنشین گروه بود و ژاپن و امارات به ترتیب دوم و سوم بودند. قبل از بازی ایران برابر ژاپن، کره شمالی و امارات به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری دو بر یک امارات در لحظات پایانی همراه بود. اما مصاف ایران برابر ژاپن در بازی آخر مرحله گروهی، رقابتی که برای هر دو تیم حکم مرگ و زندگی را داشت. ایران می‌توانست حتی با یک مساوی از مرحله گروهی صعود کند اما ژاپن باید این بازی را می‌برد تا بتواند جواز حضور در مرحله حذفی را پیدا کند.

داور این بازی جمال الشریف بود، کسی که بازیکنان ایران خاطرات خوشی از او با قضاوت‌هایی که برای ایران انجام داده ندارند. تمام اتفاقات عجیب این بازی از نیمه دوم آن آغاز می‌شود. جایی که در دقیقه ۵۵ جمشید شاه محمدی با دریافت کارت زرد دوم از زمین بازی اخراج شد و شاگردان علی پروین ادامه کار را ده نفره پیش بردند.

در این بازی که بسیاری فکر می‌کردند ایران به راحتی می‌تواند دو امتیاز این بازی را به دست آورد اما کاملا شرایط در بازی متفاوت بود و این ژاپن بود که بعد از ده نفره شدن ایران حملات را روی دروازه حریف بیشتر کرد و در نهایت در دقیقه ۸۷ روی فرار کازویوشی میورا و واکنش ضعیف عابدزاده به گل رسید.

بعد از این گل، تیم ملی ایران به کلی فرو ریخت و بعد از اخراج شاه‌محمدی، در دقایق آخر فرشاد پیوس، نادر محمد خانی و مرتضی کرمانی مقدم به دلیل ایجاد حواشی در زمین مسابقه و درگیری با داور از زمین بازی اخراج و با محرومیت‌های سنگین مواجه شدند و در نهایت این رقابت‌ها با حذف در مرحله گروهی برای ایران پایان یابد.

سال ها پس از اتفاقات تلخ هیروشیما، جمشید شاه محمدی به نکته جالبی اشاره کرد؛ «کلا به ما ۱۰۰ دلار پاداش دادند. بعد از برد مقابل کره شمالی هر نفر ۱۰۰ دلار گرفت ولی پروین به خاطر بازی خوبم به من ۲۰۰ دلار داد. ما از آنجا یک دوربین هم نخریدیم. هیچ خریدی نداشتیم. پروین گفت چیزی نخرید، حتی یک دوربین هم نخرید. گفت دلیل ندارد وقتی بد نتیجه گرفتیم، خریدی داشته باشیم. برای همین کسی چیزی نخرید.»

بیشتر بخوانید: اشکالات تیم ملی ایران از زبان حشمت مهاجرانی؛ متاسفانه این تیم تحت فشار قرار نگرفت/ زاگالو به من گفت تو جنتلمن نیستی!/ پاداش جام جهانی را به تیم‌های دسته ۲ دادند

اتفاق تکان‌دهنده برای تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا/ حذف دردناک در مرحله گروهی؛ ملی پوشان حتی یک دوربین هم در ژاپن نخریدند!

منبع: خبـر ورزشی