معجزه شخصیتی حاج‌قاسم از نگاه کارشناس لبنانی
معجزه شخصیتی حاج‌قاسم از نگاه کارشناس لبنانی

«حکم امهز» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی لبنان، به تحلیل ویژگی‌های شخصیتی برجسته حاج قاسم سلیمانی پرداخت و تصریح کرد: اگر این شخص و این شخصیت ویژگی‌های منحصر به فردی نداشت، ایفای نقش او در دفاع از جبهه‌های محور مقاومت میسر نمی‌شد. نکته اول در بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی این است که حاج قاسم […]

«حکم امهز» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی لبنان، به تحلیل ویژگی‌های شخصیتی برجسته حاج قاسم سلیمانی پرداخت و تصریح کرد: اگر این شخص و این شخصیت ویژگی‌های منحصر به فردی نداشت، ایفای نقش او در دفاع از جبهه‌های محور مقاومت میسر نمی‌شد. نکته اول در بیان ویژگی‌های شخصیتی شهید سلیمانی این است که حاج قاسم سلیمانی یک برنامه‌ریز استراتژیک، عاقل و آگاه و دارای تجربه و تخصص بسیار گسترده و یک شخصیت استثنایی است.

گواه آن هم این است که به طور مثال در جنگ موجودیتی که در سوریه رخ داد و بعد از گذشت دو سال از این جنگ، او توانست روسیه را که تمایلی برای شرکت در این جنگ نداشت متقاعد کند تا در جنگ شرکت کند و این موضوع پنهان نبوده و روشن است. بنابراین، ورود روسیه به جنگ سوریه نقطه عطف بسیار مهمی در مسیر حضور این کشور در منطقه و همچنین در نبرد با آمریکایی‌ها بود، یعنی می‌دانیم که نبرد در سوریه یک جنگ موجودیتی به رهبری ایالات متحده آمریکا بود.

کارشناس لبنانی افزود: ورود روسیه به این نبرد البته با محور مقاومت پروژه آمریکا را شکست داد و به این ترتیب، شکستی که آمریکایی‌ها در سوریه متحمل شدند به روسیه در رویارویی با آمریکا قدرت بخشید که اساسا به دلیل وجود حاج قاسم سلیمانی است. این‌ها سطوح استراتژیک شخصیت حاج قاسم سلیمانی است و نمی‌خواهم به نقشی که در سطح لبنان، یمن، فلسطین، ونزوئلا، بوسنی و هرزگوین و … ایفا کرده است، بپردازم.

امهز تصریح کرد: دومین نکته درباره شخصیت ایشان، رفتار شخصی حاج قاسم سلیمانی است. او رفتار ویژه‌ای داشت که فکر نمی‌کنم رهبری در سطح و اندازه او تا به حال شبیه آن را داشته است. درست است که او رهبر بود، اما در میدان هم پیشرو بود و پیشاپیش رزمندگان در محور‌های مقاومت بود، با آن‌ها زندگی می‌کرد، با آن‌ها غذا می‌خورد و خود را در معرض خطر قرار می‌داد و خود را یکی از آن‌ها می‌دانست و این همان چیزی است که پشتوانه معنوی غیرقابل مقایسه‌ای برای مجاهدانی بود که در محور‌های مقاومت در هر مکانی می‌جنگند. این نیز نکته بسیار مهمی است که حضور او در میان رزمندگان، انگیزه بسیار زیاد و روحیه جهادی نیز به آن‌ها می‌داد.

حکم امهز

حکم امهز، تحلیلگر لبنانی

به گفته این تحلیلگر سیاسی، مساله دیگر بحث گفتار و عمل است. یعنی حاج قاسم سلیمانی زمانی که درباره جهاد و شهادت صحبت می‌کرد، تنها از باب سخن گفتن نبود بلکه آن را هنگام حضورش در میان رزمندگان اجرا می‌کرد.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر شخصیتی حاج قاسم سلیمانی این است که او از باور ایمانی برخوردار بود و در برابر خداوند متعال مخلص و درستکار بود و به قول معروف سرش را در راه خدا بخشید و در نتیجه در همین چارچوب تلاش کرد تا به آنچه می‌خواست رسید. او نمازگزار، روزه‌دار، مؤمن و مخلص در گفتار و عمل و نه فقط در زبان بود. از این رو، این رفتار‌ها همراه با تواضع و فروتنی که در طول زندگی از آن برخوردار بود، او را در زمین و در آسمان عظمت و تعالی بخشید و این امر از محبت بسیار زیادی که از سوی افکار عمومی او را احاطه کرده بود، مشخص شد. همچنین این موضوع عملا در روند تشییع بزرگ و تاریخی او پدیدار بود.

حضور گسترده مردم تهران در مراسم تشییع سردار سلیمانی

وی در خاتمه این بخش از سخنان خود گفت: بنابراین، شخصیت حاج قاسم سلیمانی نیازمند کتب و مراکز پژوهشی جهت تحلیل و بررسی آن است و می‌توان گفت که در حال حاضر بسیاری از مدارس نظامی دنیا روی این شخصیت و دستاورد‌هایی که در سوریه، یمن، لبنان یا جا‌های دیگر رقم زده و اقداماتی که انجام داده است کار می‌کنند و من طبعا آن‌ها را به عنوان معجزه توصیف می‌کنم.

منبع: ایسنا

+