نقش پرسونای مخاطب در تولید محتوا
نقش پرسونای مخاطب در تولید محتوا

تولید محتوا یکی از مهم‌ترین مواردی است که این روزها مدنظر قرارگرفته است و تمامی کسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند که تولید یک محتوای مناسب و هدفمند به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند. درواقع، اگر محتواهایی که تولید می‌شوند بر اساس استراتژی‌ها و استانداردهای ویژه نباشند، قطعاً به رشد برند کمکی نخواهند کرد و همین امر […]

تولید محتوا یکی از مهم‌ترین مواردی است که این روزها مدنظر قرارگرفته است و تمامی کسب‌وکارها به این نتیجه رسیده‌اند که تولید یک محتوای مناسب و هدفمند به موفقیت آن‌ها کمک می‌کند. درواقع، اگر محتواهایی که تولید می‌شوند بر اساس استراتژی‌ها و استانداردهای ویژه نباشند، قطعاً به رشد برند کمکی نخواهند کرد و همین امر مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. ازجمله مواردی که در روند تدوین یک محتوا باید مدنظر قرار گیرد، پرسونای مخاطب یا پرسونای مشتری است.

نقش پرسونای مخاطب در تولید محتوا

پرسونای مشتری چیست؟

پرسونای مخاطب به کلیه اطلاعاتی گفته می‌شود که شما در رابطه با مشتری خود جمع‌آوری می‌کنید و این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصویر روشنی از مخاطبان خود داشته باشید و بتوانید محتوا را به گونه‌ای تدوین کنید که مخاطب هدف، با آن ارتباط برقرار کند. همانطور که می‌دانید مشتریان قلب تپنده هر کسب‌وکاری هستند و شما باید این احساس را در آن‌ها به وجود آورید که کسب‌وکار شما پاسخگوی تمامی نیازهای آن‌ها خواهد بود. در نتیجه، مشتری به شما اعتماد می‌کند و با افزایش وفاداری مشتری، رشد کسب‌وکار حتمی است.

چرا باید در تولید محتوا به پرسونای مخاطب توجه کنیم؟

بازاریابی محتوایی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند و مشتریان بالقوه را به سمتشان بکشاند؛ اما باید بدانید درصورتی‌که محتوا بر اساس نیازهای مشتریان تنظیم‌نشده باشد، بازاریابی محتوایی هرگز به موفقیت نخواهد رسید. به همین دلیل، تمامی محتواها باید بر اساس پرسونای مخاطبان تولید شوند. در ادامه، به مزیت‌های توجه به پرسونای مخاطبان در روند تدوین محتوا می‌پردازیم:

جذب مشتری از بازار هدف

یکی از مهم‌ترین مواردی که سبب شده است این روزها تمامی کسب‌وکارها به دنبال سفارش تولید محتوای سئو شده باشند، جذب مشتری از بازار هدف است. به‌طورمثال، تصور کنید شما در زمینه راه‌اندازی زمین‌های ورزشی فعال هستید و تابه‌حال چندین پروژه موفق داشته‌اید. اکنون محتوایی تولید می‌کنید که شکوه کارهای شمارا به رخ می‌کشد و قدرت شمارا به خوبی نشان می‌دهد؛ مشتری که در حال مطالعه محتوا است و قصد دارد یک زمین والیبال در ویلایش راه‌اندازی کند، به‌صورت ناخودآگاه تصور می‌کند که شما می‌توانید او را به خواسته‌اش برسانید و با شما ارتباط برقرار می‌کند. اگر استراتژی‌های کاری شما به خوبی شکل‌گرفته باشند، می‌توانید این مشتری بالقوه را به یک مشتری دائم تبدیل کنید. پرسونای مخاطب در این محتوا به خوبی رعایت شده است و نتیجه موردنظر به‌دست‌آمده است.

برندسازی اصولی

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود افراد برای سفارش تولید محتوای سئو شده بر اساس پرسونای مخاطب اقدام کنند، دستیابی به برند سازی اصولی است. هر برند زمانی که شکل می‌گیرد هدف خاصی را دنبال می‌کند. به‌طور مثال، تصور کنید شما سازنده عطر هستید و هدف شما بازنمایی برندی است که عطرهای طبیعی و دست‌ساز را با بالاترین کیفیت تولید می‌کند. در نتیجه، شما باید شناخت کاملی به مشتریانی داشته باشید که قرار است مشتریان شما شوند. زمانی که این اطلاعات جمع‌آوری می‌شوند و محتوا بر اساس آن تولید می‌شود، مشتریانی که به دنبال عطرهای طبیعی و دست‌ساز هستند، ارتباط بیشتری را با برند شما برقرار می‌کنند و همین امر شمارا در مسیر برند سازی قرار می‌دهد.

نقش پرسونای مخاطب در تولید محتوا

افزایش انسجام کسب‌وکار

از مزیت‌های دیگر توجه به پرسونای مخاطب در روند تولید و تدوین محتوا، افزایش انسجام کسب‌وکار است. تمامی کسانی که صاحب یک کسب‌وکار هستند، تمایل دارند با مخاطبانی در ارتباط باشند که درک درستی از برند آن‌ها دارند. به‌طور مثال، اگر شما عطرهای دست‌ساز تولید می‌کنید، اما مشتری شما به دنبال عطرهایی باقیمت مناسب است که از نمونه‌های موجود در بازار کپی شده است، بی‌شک هم مشتری و هم شما (به‌عنوان صاحب کسب‌وکار) ناراضی خواهید بود؛ اما زمانی که مخاطب شما به خوبی مجاب شده است که کار شما چیست، ارتباطات درست و اصولی با شما برقرار خواهد کرد و شما نیز به روشی هدفمند پاسخگوی نیازهای او خواهید بود.

تمایز با رقبا

شناخت کامل از مخاطبتان، شمارا از رقبایتان متمایز خواهد کرد. اولاً، شما دقیقاً مشتریانی را جذب می‌کنید که به دنبال محصولات یا خدماتی هستند که شما ارائه می‌دهید. ثانیاً، شما می‌توانید به‌زودی در بازار هدف شناسایی شوید و در نتیجه، برند شما به‌عنوان یک برند قدرتمند شناخته می‌شود. تمامی این موارد شمارا در مسیر موفقیت قرار می‌دهند. زیرا با تولید و تدوین محتوای مناسب توانسته‌اید برای سفر مشتری، برنامه‌ریزی‌های مناسب داشته باشید.

در زمان جمع‌آوری اطلاعات در مورد پرسونای مخاطبان به چه مواردی توجه کنیم؟

برای اینکه بتوانید شناخت کاملی از مخاطب خود داشته باشید، باید اطلاعات را به شیوه‌ای درست و هدفمند جمع‌آوری کنید. مواردی را که در ادامه مطرح می‌کنیم، اطلاعاتی است که شما به آن‌ها نیاز دارید:

سن مخاطبان

بی‌شک، سن مخاطبان یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی است که به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را به‌درستی تولید کنید. توصیه می‌شود قبل از تولید هرگونه محتوا، ابتدا به گروه سنی توجه کنید و سپس، اقدام به تولید و تدوین محتوا کنید.

مخاطب شما عام است یا خاص؟

همچنین باید به این مسئله توجه شود که آیا مخاطب شما عام است یا خاص؟! ممکن است شما فروشگاه لباس زنانه داشته باشید که طیف گسترده‌ای از مخاطبان می‌توانند مشتری شما شوند. یعنی ممکن است یک بانوی خانه‌دار همراه با بانویی که در یک آزمایشگاه کار می‌کند و سرپرستی آنجا را بر عهده دارند، پوشاک موردنیازشان را از شما تهیه کنند. از طرف دیگر، ممکن است کار شما تجهیز زمین‌های ورزشی و فوتبالی باشد که در این شرایط مشتریان شما، شهرداری‌ها و باشگاه‌های فوتبال خواهند بود که شاید تعدادشان بسیار محدود باشد و نیازهای تخصصی دارند. وقتی شما می‌دانید که مشتریان شما در کدام دسته قرار دارند، بهتر می‌توانید برای سفر مشتری به کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید.

هدف مخاطب

مسئله دیگری که در زمان جمع‌آوری اطلاعات در مورد پرسونای مخاطب باید به آن توجه داشته باشید، هدف مخاطب است. مخاطبی که محتوای شمارا مطالعه می‌کند، چه هدفی دارد؟! آیا به دنبال محصولات ارزان‌قیمت است؟ آیا کیفیت برایش در اولویت قرار دارد؟ آیا به دنبال خاص بودن است؟ تمامی این موارد می‌توانند در زمان نگارش محتوا در نظر گرفته شوند و به موفقیت آن کمک کنند.

موفقیت یک شبه بدست نمی‌آید!

برای اینکه بتوانید برند خود را به مشتریانتان نشان دهید و درآمد خود را افزایش دهید، نیازمند استراتژی‌های هدفمند هستید و این استراتژی‌ها باید به‌مرور زمان آپدیت شوند. بنابراین، باید با شناخت کامل وارد بازار کار شوید و بدانید هیچ موفقیتی یک‌شبه به‌دست نمی‌آید.

نقش پرسونای مخاطب در تولید محتوا

برای تولید و نگارش محتواهای هدفمند و بر اساس پرسونای مخاطب به کجا مراجعه کنیم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد شناخت پرسونای مشتریان در اختیار شما قرار دهیم. زمانی که به شخصیت، پرسونا و ساختار فکری مشتریان بالقوه خود توجه دارید و محتواهای خود را بر همین اساس تولید می‌کنید، کم‌کم می‌توانید مخاطبان زیادی را جذب کنید و برند خود را به یک برند شناخته‌شده تبدیل کنید. همچنین، این امر باعث می‌شود که فروش شما بالا رود و از رقبای خود متمایز شوید. اگر به دنبال شرکتی معتبری برای تولید انواع محتوا هستید، می‌توانید به پلتفرم خدمات تولید محتوا نیک نویس مراجعه کنید و از خدمات گسترده این مرکز بهره‌مند شوید.

منبع: اطلاعات انلاین