به گزارش زیرنویس، ابهت و شکوه پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی مازندران و کوهستان البرز در دنیا کم نظیر است.عکسی که مشاهده می کنید ، توسط محیط بان اردلان مرتضوی در زمستان ۱۴۰۲ گرفته شده است. پلنگ ایرانی (نام علمی: Panthera pardus tulliana)[۳] (به انگلیسی: Persian Leopard) به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونهٔ پلنگ است. […]

به گزارش زیرنویس، ابهت و شکوه پلنگ ایرانی در جنگل های هیرکانی مازندران و کوهستان البرز در دنیا کم نظیر است.عکسی که مشاهده می کنید ، توسط محیط بان اردلان مرتضوی در زمستان ۱۴۰۲ گرفته شده است.

پلنگ ایرانی (نام علمی: Panthera pardus tulliana)[۳] (به انگلیسی: Persian Leopard) به لحاظ جثه بزرگ‌ترین زیرگونهٔ پلنگ است. که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» آی‌یوسی‌ان قرار دارد. طبق برآوردی در سال ۲۰۰۵ کمتر از ۱٬۳۰۰ پلنگ در گستره‌ای شامل ایران، قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان و افغانستان زیست می‌کنند. حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد این جمعیت در داخل مرزهای ایران به سر می‌برند.

به این ترتیب ایران مهم‌ترین زیستگاه پلنگ ایرانی در غرب آسیا به‌شمار می‌رود.

جمعیت پلنگ ایرانی در دهه های اخیر در گستره پراکنش تاریخی خود به شدت کاهش یافت، به گونه ای که این زیرگونه از پلنگ های آسیایی در برخی مناطق ناپدید شده است.

ایران با داشتن مناطق وسیعی از زیستگاه‌های مطلوب برای زیست پلنگ، به عنوان آخرین پایگاه برای پلنگ ایرانی در منطقه شناخته می‌شود.[۶] به این ترتیب چشم امید کشورهای همسایه نیز برای حفاظت از پلنگ ایرانی به ایران است.

همانند شیر و ببر، پلنگ ایرانی نیز اهمیت منحصر به فردی در هنر، تاریخ و ادبیات ایران دارد. نمادسازی این گونه ها در طول قرن ها برای تأکید بر قدرت، هوش و دلاوری شاهان و قهرمانان ملی نشان دهنده اهمیت گربه سانان بزرگ از جمله پلنگ برای جامعه ایرانی است.

 

 

 

منبع خبر: رکنـا