رئیس‌جمهور بلاروس با تصویب قانونی عجیب استبدادش را تثبیت کرد +توضیحات
رئیس‌جمهور بلاروس با تصویب قانونی عجیب استبدادش را تثبیت کرد +توضیحات

دویچه وله نوشت: الکساندر لوکاشنکو دیکتاتور بلاروس با امضای قانونی جدید که به او مصونیت مادام‌العمر می‌دهد و در عین حال مشارکت سیاسی مخالفان را دشوار می‌کند، گام دیگری به سوی تثبیت قدرت استبدادی خود برداشت. بر مبنای قانون جدیدی که روز پنجشنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی‌ماه) امضا شد او یک گام دیگر به سوی […]

- رئیس‌جمهور بلاروس با تصویب قانونی عجیب استبدادش را تثبیت کرد +توضیحات

دویچه وله نوشت: الکساندر لوکاشنکو دیکتاتور بلاروس با امضای قانونی جدید که به او مصونیت مادام‌العمر می‌دهد و در عین حال مشارکت سیاسی مخالفان را دشوار می‌کند، گام دیگری به سوی تثبیت قدرت استبدادی خود برداشت.

بر مبنای قانون جدیدی که روز پنجشنبه ۴ ژانویه (۱۴ دی‌ماه) امضا شد او یک گام دیگر به سوی تثبیت قدرت استبدادی و بلامنازع خود نزدیک می‌شود و مصونیت مادام‌العمر را برای خود تضمین می‌کند.

بر اساس قانون جدید، در صورت کناره‌گیری لوکاشنکو از سمت خود، “نمی توان او را در قبال اقداماتی که در رابطه با اعمال اختیارات ریاست جمهوری خود انجام داده است، پاسخگو کرد.”

قانون جدید همچنین حمایت مادام‌العمر دولتی از لوکاشنکو و خانواده او را تضمین می‌کند. بر اساس این قانون، در صورت کنار رفتن او از قدرت، لوکاشنکو به عضویت مادام‌العمر در مجلس علیای پارلمان بلاروس در خواهد آمد.

اگرچه این قانون ظاهرا برای تمامی روسای‌ جمهور سابق و اعضای خانواده آن‌ها در نظر گرفته شده است اما در عمل تنها درباره لوکاشنکو ۶۹ ساله اعمال می‌شود که در حدود ۳۰ سال است قدرت بلامنازع را در بلاروس در دست دارد. به نظر می‌رسد که امضای قانون جدید برای تضمین موقعیت او در جریان انتخابات سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است.

منبع: اطلاعات انلاین