به گزارش زیرنویس، گروه سیاست – ۵۲ روز تا انتخابات یازدهم اسفند زمان باقی است؛ پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان توسط هیأت‌های نظارت استانی، به تدریج آرایش‌های سیاسی و انتخاباتی جناح‌ها و تشکل‌ها و احزاب در حال قوام‌یافتن است و فضای کشور، رفته‌رفته رنگ و بوی انتخاباتی به خود می‌گیرد. در این متن […]

به گزارش زیرنویس، گروه سیاست – ۵۲ روز تا انتخابات یازدهم اسفند زمان باقی است؛ پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌های داوطلبان توسط هیأت‌های نظارت استانی، به تدریج آرایش‌های سیاسی و انتخاباتی جناح‌ها و تشکل‌ها و احزاب در حال قوام‌یافتن است و فضای کشور، رفته‌رفته رنگ و بوی انتخاباتی به خود می‌گیرد.

در این متن سعی داریم، برخی اخبار و حواشی انتخاباتی را مرور کنیم و زمزمه‌ها و درگوشی‌های سیاسی – انتخاباتی را که در فضای رسانه‌ای و اجتماعی پیچیده و در گردش است، در قالب یک بسته خبری ارائه کنیم.

اعمال فشار به «نوبخت» برای انصراف / بازسازی رادیکالیسم در هیبت اعتدال؟

«جواد هروی» سخنگوی حزب اعتدال و توسعه دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از اعمال فشار برخی اعضای این حزب به «محمدباقر نوبخت» دبیرکل‌شان جهت انصراف از انتخابات خبرداد؛ امری که اگر به طور کامل، حقیقت داشته باشد نشان می‌دهد رادیکالیسم حاکم بر برخی طیف‌های اصلاح‌طلب ناظر بر قهر انتخاباتی، در حال سرایت به اعتدالیون هم هست.

البته هروی این را هم به خبرنگار مهر گفته است که فعلاً با اصلاح‌طلبان کاری نداریم و فشاری از سمت آن‌ها برای کنارکشیدن «نوبخت» از صحنه انتخابات، وجود نداشته است.

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

رغبت شریانی‌ها به ائتلاف با دوستان اصولگرا

«صالح اسکندری» عضو شورای مرکزی «شریان» در گفت‌وگو با مهر، احتمال ائتلاف این تشکل با سایر طیف‌های اصولگرایی را بعید ندانسته است و تاکید کرده که «شریانِ ائتلاف، مسدود نیست»؛ او همچنین این خبر را داده که به زودی از ناحیه تشکل «شریان»، دعوت‌نامه‌هایی به ضلع‌های جبهه انقلاب ارسال خواهد شد؛ دعوت‌نامه‌هایی که می‌تواند وحدت اصولگرایان را تسهیل و تسریع کند؛ اسکندری البته این مهم را نیز یادآور شده که وحدت باید بر مبنای شاخص‌محوری باشد، نه شخص‌محوری.

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

احتمال ائتلاف انتخاباتی رؤسای سابق قوای مجریه و مقننه

آنطور که در فضای رسانه‌ای مطرح شده، برخی اخبار حکایت از این دارند که «حسن روحانی» و «علی لاریجانی» احتمالاً در تهران، لیست انتخاباتی مشترک خواهند داد. با عنایت به قرابت و نزدیکی لاریجانی و روحانی که به ویژه در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۸ تشدید شد، به نظر ائتلاف انتخاباتی رؤسای سابق قوای مجریه و مقننه، چندان دور از ذهن نباشد؛ البته چنانچه چنین شود، به سبب ترافیک نامزدها، جناح اصلاح‌طلب شاید به دایره ائتلاف با اعتدالیون راه نیابد.

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

آیا باهنر، لاریجانی را به «اردوگاه اصولگرایان» برمی‌گرداند؟

در خبرها آمده است که صلاحیت «محمدرضا باهنر» دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و نماینده ادوار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید شده است؛ وی سابقه نمایندگی در مجالس دوم تا پنجم و هفتم تا نهم را در کارنامه دارد و هم‌اکنون علاوه بر ریاست جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

باهنر از جمله شخصیت‌های نزدیک به لاریجانی محسوب می‌شود که ممکن است به «حلقه اتصال او با طیفی از اصولگرایان» تبدیل شود و مجدداً ردای اصولگرایی خالص را بر تن رئیس پیشین مجلس کند.

از سوی دیگر برخی شنیده‌های خبرنگار مهر، حاکی از آن است که «باهنر» در صورتی که نتواند در لیست نهایی شورای ائتلاف برای مجلس قرار بگیرد، عطای نامزدی را به لقایش می بخشد و انصرافش را اعلام می‌کند.

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

اصلاح‌طلبان لیست می‌دهند

بحث را از باهنر دور نکنیم. او در گفت‌وگویی اعلام داشته که «اخیراً من خبری دادم و آقای جواد امام گفت از کجا می‌دانید که ما لیست داریم یا نداریم و به من ایرادی گرفت که من به آقای امام گفتم حالا خواهیم دید که اصلاح‌طلبان در نزدیکی انتخابات لیست خواهند داد یا نه؛ تحلیل بنده این است که ان‌شاءالله لیست می‌دهند. برخی اخبار نشان‌دهنده این است که حتی افرادی که دورانی بر طبل تحریم می‌کوبیدند، اکنون به مرور وارد میدان می‌شوند. تحریم، عدم ثبت‌نام و قهر کردن در ساحت سیاست معنا ندارد».

اشاره باهنر به اظهارات چند روز قبل خود است که گفته بود: «اصلاح‌طلبان در تهران به لیست واحد نزدیک شده‌اند»؛ پس از این اظهارات، جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات اظهار کرد: «متأسفانه هرازگاهی شاهدیم که افرادی از طیف اصولگرایان از طرف جبهه اصلاحات اظهار نظرهایی می‌کنند و نمی‌دانم که اطلاعات آن‌ها ناشی از نگرانی خودشان است یا دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اند».

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

بین ۳۱ حزب جبهه اصلاحات، سه نفر چهره مشهور برای سرلیستی نداریم!

«اگر در لیست اصلاح‌طلبان ۳ نفر مشهور قرار بگیرند، ۲۷ نفر هم آدم‌های خوب و صالح اما غیر مشهور باشند، مردم به سر لیست اعتماد می‌کنند و به آنها رأی می‌دهند»؛ این جمله‌ای بود که اخیراً از ناحیه باهنر عضو «شورای وحدت» اصولگرایی خارج شد و «مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم‌سالاری در واکنش به این اظهارات گفت: «ما در تهران بین ۳۱ حزب جبهه اصلاحات هیچکدام چنین چهره‌ای را نداریم؛ یعنی همان سه نفر چهره مشهور که آقای باهنر گفت هم در تهران وجود ندارد».

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

انصراف «وزیر مستعفی» از کاندیداتوری مجلس

طبق اخبار منتشره در برخی رسانه‌ها، «ساداتی‌نژاد» از حضور در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، انصراف داده است. وی نماینده دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی بود که در مجلس یازدهم به دلیل حضور در کابینه دولت، به عنوان وزیر کشاورزی، از سمت نمایندگی استعفا داد.

در ماه‌های اخیر و پس از مطرح‌شدن ماجراهای مربوط به واردات نهاده‌های دامی و چای دبش، برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون علت استعفا یا عزل ساداتی‌نژاد از تصدی وزارت کشاورزی مطرح شده بود.

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

دیپلمات‌ها هم نامزد می‌شوند!

طبق قرائن و شواهد موجود، دو دیپلمات سرشناس کشورمان نیز می‌خواهند شانس خود را برای ورود به مجلس دوازدهم امتحان کنند؛ «رامین مهمان‌پرست» و «حسن قشقاوی» نام این دو دیپلمات سابق است؛ البته قشقاوی پیش‌تر در مجلس پُر حاشیه ششم نیز عضویت داشت؛ مهمان‌پرست نیز در حالی می‌خواهد نامزد انتخابات مجلس دوازدهم شود که پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری هم ثبت‌نام کرده بود اما صلاحیتش احزار نشده بود. نقطه اشتراک این دو دیپلمات آن است که هر دو در مقاطعی مختلف، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور بودند.

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

رد پای مجریان «رسانه ملی» در مسیر انتخابات مجلس دوازدهم

اما در میان نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم، نام دو مجری و اخبارگوی سابق تلویزیون هم به چشم می‌خورد؛ «محمدحسین رنجبران» که زمانی برنامه‌های سیاسی‌محور نظیر «شناسنامه» و «دستخط» را تولید و اجرا می‌کرد، در دوره ریاست علی‌عسگری، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما شد و حالا سودای راهیابی به بهارستان را دارد؛ همچنین «امیرحسین ثابتی» نیز که برنامه «جهان‌آرا» را در شبکه «افق» اجرا می‌کرد و به «سعید جلیلی» نزدیک است، داوطلب کاندیداتوری مجلس شده است.

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

فشار بر نوبخت برای انصراف از کاندیداتوری

منبع: مـهر