شاید جالب باشد بدانید که قیمت پراید در سال ۱۳۷۲ یعنی اولین سال تولید چقدر بود. قیمت این خودرو در سال ۱۳۷۲ مبلغ ۲ میلیون تومان تعیین شد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۳ قیمت پراید به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. ۳۰ سال بعد یعنی در ۱۴۰۲ قیمت پراید ۱۳۱ به ۳۲۵ میلیون […]

 

شاید جالب باشد بدانید که قیمت پراید در سال ۱۳۷۲ یعنی اولین سال تولید چقدر بود. قیمت این خودرو در سال ۱۳۷۲ مبلغ ۲ میلیون تومان تعیین شد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۳۷۳ قیمت پراید به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. ۳۰ سال بعد یعنی در ۱۴۰۲ قیمت پراید ۱۳۱ به ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است. به نوعی می‌توان گفت قیمت پراید در ۳۰  سال ۳۲۳ میلیون تومان رشد کرده است.

قیمت پراید در سال‌های بعد از ۷۲

قیمت خودروی پراید در سال ۱۳۹۱ بیش از سه برابر نرخ آن در سال ۱۳۷۵ بود. در آن زمان، پراید با نرخ ۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسید. با توجه به تورم و افزایش نقدینگی و سرمایه‌گذاری در خودرو، نرخ پراید به شدت افزایش یافت. در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۴۵ میلیون تومان برای خرید پراید ایرانی پرداخت می‌شد و در سال ۱۳۹۸ این مبلغ به ۶۰ میلیون تومان افزایش یافت. در سال ۱۴۰۰، نرخ پراید به ۱۳۹ میلیون تومان رسید.

تاریخچه تولید پراید

پراید، یک خودروی سدان است که تولید آن در کشور کره جنوبی آغاز شد و ابتدا با نام‌های فورد فستیوا و پراید شناخته می‌شد. در ایران، تولید این خودرو از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا آغاز شد و به دو مدل سدان و هاچ‌بک با نام صبا و نسیم عرضه می‌شد. پراید در ایران برای بیش از ۲۰ سال در نسخه‌های مختلف تولید شده است.

مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۲ و ۱۳۱، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک ۱۴۱ و یک مدل وانت ۱۵۱ هستند. قبل از تغییر طراحی داخلی و به‌روزرسانی‌های جزئی در ظاهر، مدل ۱۳۱ با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که بعدها با مدل ۱۱۱ جایگزین شد، نیز به نام سایپا نسیم شناخته می‌شد.

قیمت روز انواع پراید (دی ۱۴۰۲)

پراید وانت ۱۵۱

SE، ساخت ۱۴۰۲

-۰.۷۱%

۲۸۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان


پراید ۱۱۱

SE، ساخت ۱۳۹۹

۰.۰۰%

۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان


پراید ۱۳۱

SE، ساخت ۱۳۹۹

۰.۰۰%

۳۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان

ماجرای عجیب تولید پراید برقی

این روزها که بحث درباره واردات و تولید خودروهای برقی در ایران به شدت بالا گرفته شاید جالب باشد بدانید که در سال ۸۹ نسخه‌ای از پراید به صورت برقی به تولید رسید.

مدتی است که به شدت صحبت از واردات خودروهای برقی می‌شود و این اتفاق در حقیقت با آزادسازی واردات در حال رخ دادن است. در کنار این مورد بحث برقی‌سازی خودروهای تولید داخل و مونتاژی هم در دستور کار قرار گرفته است.

اما شاید جالب باشد بدانید که در سال ۸۹ پروژه‌ای تحت عنوان تولید خودروی الکتریکی در سایپا اجرایی و روی پراید هاچ بک پیاده سازی شد.

در آن سال قیمت اولیه اعلام شده برای پراید برقی زیر ۱۵۰ میلیون ریال بود و این خودرو می‌توانست با هر مرتبه شارژ مسافت ۲۰۰ کیلومتر را طی کند.

پراید برقی نیز می‌توانست به حداکثر سرعت بین ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و مدت زمان شارژ کامل آن با برق شهری حدود ۶ ساعت بود. در آن سال تست پراید الکتریکی نیز موفقیت آمیز بود اما متاسفانه تولید این خودرو به صورت انبوه صورت نگرفت.

روزگارخودرو

+