چرا ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ یک روز تاریخی است؟
چرا ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ یک روز تاریخی است؟

در پاسداشت قیام ۱۹ دی قم در سال ۱۳۵۶ در حمایت از حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی، امروز «سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه» هزاران نفر از اقشار مختلف مردم این شهر با حضور در حسینیه امام خمینی تهران، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد. اما چرا ۱۹دی۵۶ روز مهمی است؟ روایت رهبر انقلاب درباره […]

- چرا ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ یک روز تاریخی است؟

در پاسداشت قیام ۱۹ دی قم در سال ۱۳۵۶ در حمایت از حضرت امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی، امروز «سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه» هزاران نفر از اقشار مختلف مردم این شهر با حضور در حسینیه امام خمینی تهران، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.

اما چرا ۱۹دی۵۶ روز مهمی است؟ روایت رهبر انقلاب درباره اهمیت این روز تاریخی را بخوانید:

رهبر معظم انقلاب: آن روزى که خبر حادثه‌ى نوزده دى با دو، سه روزى تأخیر به ما رسید و من در آن روز در بلوچستان و در ایرانشهر بودم.

وقتى شنیدیم که قم این حادثه را داشته، من ناگهان یک تحول در مقابل چشمم آشکار شد، این را نداشتیم توى نهضت پانزده ساله‌مان.

همه چیز بود؛ از زندان و تبعید و شکنجه و مبارزات سیاسى و مبارزات پنهانى و جمع شدن براى سخنرانى و گفتن حرفهاى مهم یا شنیدن حرفهاى مهم بعدش هم تحمل کردن تهاجم دستگاه، این‌ها را داشتیم؛ آنچه نداشتیم این چیز جدیدى بود که پیش آمده بود و آن حضور قطعى و ملموس آحاد مردم در خیابان‌ها و تعرض صریح قشرهاى گوناگون بر دستگاه حاکم.

اگر ما حادثه‌ی نوزدهم دی را مبدأ تاریخ تحولات جدید دنیا بدانیم، سخنی به گزاف گفته نشده است. حوادث جامعه‌ی بشری و این عالم بزرگ، متأثر از قانون تأثیر متقابل است. حوادث بر روی هم تأثیر میگذارد و زنجیره‌ی حوادث تاریخی، وقایع بزرگ را به وجود میآورد…

این خون‌های پاکی که در چهارمردان قم ریخته شد و حرکت عظیم مردم قم را در روز نوزدهم دی پدید آورد، جرقه‌ای بود که در حقیقت اصابت کرد به انبار و آذوقه‌ی ذخیره‌ی عظیم ایمانىِ این مردم، و ناگهان فضا را منقلب کرد.

اگر حادثه‌ی نوزده دی قم نمی‌بود، آن حوادث گوناگون شهرستان‌ها و سلسله‌ی اربعین‌ها به وجود نمی‌آمد. ۲۲ بهمن به وجود نمی‌آمد، انقلاب اسلامی به پیروزی نمی‌رسید.

+