وزیر ورزش خبر داد: هدیه مقام معظم رهبری به مدال آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی
وزیر ورزش خبر داد: هدیه مقام معظم رهبری به مدال آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی

به گزارش خبرنگار ورزشی زیرنویس، کیومرث هاشمی در مجمع پاراالمپیک، اظهار داشت: سلام و صلوت به روح پرفتوح شهدا، امام شهدا، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای اخیر حادثه تروریستی کرمان، شهدای کربلای ۵ و همه عزیزانی که برای این ممکلت از جان خود گذشتند. وی افزود: خوشحالم امروز در این مجمع حضور دارم. از زحمات […]

به گزارش خبرنگار ورزشی زیرنویس، کیومرث هاشمی در مجمع پاراالمپیک، اظهار داشت: سلام و صلوت به روح پرفتوح شهدا، امام شهدا، شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای اخیر حادثه تروریستی کرمان، شهدای کربلای ۵ و همه عزیزانی که برای این ممکلت از جان خود گذشتند.

وی افزود: خوشحالم امروز در این مجمع حضور دارم. از زحمات خسروی وفا به خاطر زحماتش در کمیته پاراالمپیک در سال‌های گذشته تشکر می‌کنم. از مجموعه همکاران خوبم، خانواده جانبازان و توان یابان و روسای فدراسیون‌ها که تلاش کردند در هانگژو این اتفاق خوب را رقم بزنند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: اول آذرماه بود که جامعه ورزش و قهرمانان و مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی دیداری با مقام معظم رهبری داشتند. جلسه خوب و تاثیرگذاری را شاهد بودیم؛ صحبت‌هایی که حضرت آقا داشتند اثرگذار بود و این مسوولان هستند که باید وظیفه خود بدانند که از این بیانات برای کارهای خود استفاده کنند. مطالب بسیار خوبی گفته شد و ۱۱ تشکر خاص هم حضرت آقا انجام دادند که قصد تکرار آنها را ندارم؛ از جمله تشکر از آن خانمی که همراه با فرزندش روی سکوی قهرمانی رفت و تشکر از آن خانم ورزشکاری که با حجاب در مسابقات حاضر شد و تشکر از آن ورزشکاری که سجده کرد و تشکر از آن قهرمانی که مدالش را به شهدای غزه اهدا کرد. همه اینها نشانگر این است که کارهای فرهنگی که برای بازی‌های پاراآسیایی انجام شد مورد توجه حضرت آقا بود و ایشان همیشه نگاه خاصی به این موضوعات دارند. این نگاه‌ها در حوزه ورزش قهرمانی باید هر روز پررنگ‌تر شوند. خوشبختانه مسوولان این نگاه را دارند.

وی افزود: شاه بیت کلام حضرت آقا ایران قوی در سایه ورزش قوی مطرح شد؛ یعنی اگر می‌خواهیم ایران قوی داشته باشیم باید ورزش قوی داشته باشیم. این یک فرصت برای جامعه ورزش است که خوشبختانه هم ریاست محترم جمهور و هم مجموعه دولت در تلاش است که از ظرفیت‌های ورزش برای اهداف انقلاب و نظام استفاده کند. ورزش فرصتی است که ما بتوانیم خدمات خودمان در کشور را به سمع و نظر جهانیان برسانیم. چند نکته را باید مطرح کنم؛ از زمانی که ما در مجموعه وزارتخانه حضور پیدا کرده‌ایم با توجه به اینکه در بخش‌های مختلف ورزش حضور داشته‌ام اعتقاد دارم که از تداخل وظایف باید جلوگیری کنیم. وزارت ورزش موظف است که حمایت‌های لازم را از کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک انجام دهد؛ لذا در جلسه‌ای قبل از بازی‌های هانگژو که ما خدمت دوستان بودیم در قالب ستاد بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی در آن جلسه غفور کارگری هم حضور داشت و گفتم من اعتقادی به تشکیل ستاد بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی ندارم. 

وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: رسالت ما حمایت کلان از فدراسیون‌های ورزشی و برخی ارگان‌های ورزشی دیگر است. ما بنای دخالت نداریم، اما اگر جایی نیاز باشد که حمایت کرده و تذکری بدهیم قطعاً این کار را خواهیم کرد. ما این شان را برای مجموعه فدراسیون‌ها قائل هستیم که استقلال خودشان را کاملاً حفظ کنند و اگر جایی نیاز بود کمیته ملی المپیک و پارالمپیک ورود خواهند کرد. اگر ما تمام این‌ها را محدود کنیم به ستادی به نام ستاد بازی‌ها یعنی ما دخالت کرده‌ایم در کار این مجمع و هیأت اجرایی‌هایی که وجود دارد؛ البته این دلیل بر این نیست که نشست تخصصی با مجموعه فدراسیون‌ها  و … را نداشته باشیم و مشکلات را نشنویم. ما این شان را برای مجموعه‌های مستقل قائل هستیم و کمک می‌کنیم که کاروان‌های ما با بهترین شکل ممکن در رقابت‌های پیش‌رو حضور پیدا کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه نگاه‌های غلط و از سر عناد نسبت به نظام در بخش زنان در کشور ما وجود دارد، باید توجه به حوزه زنان را بیشتر کنیم و خدماتی که زنان ما داشته‌اند را باید پررنگ کنیم. لذا کنگره‌ای که مدنظر است با عنوان زنان تاثیرگذار ورزش کشور برگزار شود باید پربار باشد. من از خانم کاظمی‌پور می‌خواهم که حتماً باید افرادی که صاحب نظر هستند و اعتقادی به نظام و انقلاب دارند و انقبلا را با جان خودشان پذیرفته‌اند نشست‌هایی برگزار کنند که این کنگره در عالی‌ترین سطح برگزار شود. 

هاشمی تصریح کرد: یک خبر خوب می‌دهم که در راستای موفقیت‌های کاروان ایران در هانگژو است؛ حضرت آقا روز گذشته یک هدایایی را برای وزارت ورزش ارسال کردند که حدود ۲۶۰ نفر از مدال‌آوران تیمی و انفرادی در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی شامل آن می‌شوند. امیدوارم بتوانیم برنامه‌ای در خور شأن آنها برگزار کنیم و این هدایا را تقدیم آنها کنیم. من به سهم خودم به نمایندگی از جامعه ورزش تقدیر و تشکر می‌کنم از مقام معظم رهبری نسبت به محبتی که به جامعه ورزش همیشه دارند، مخصوصاً قهرمانان که امیدوارم در زمان خودش این مراسم برگزار خواهد شد و فدراسیون‌های ورزشی هم کمک خواهند کرد تا مراسمی در خور این قهرمانان خواهیم داشت.

وی گفت: بزرگترین رویداد ما در سال آینده المپیک و پارالمپیک است. در صحبت دوستان بود که حفظ رتبه دوم در بازی‌های آسیایی خیلی سخت و مهم است، اما چرا اینگونه است؟ نظر من اینگونه است که اول ببینیم بازی‌های آسیایی دوره آینده در ژاپن است. همین ژاپن در ۲۰۰۸ جاکارتا توانست ۱۹۸ مدال و ۴۵ مدال طلا چهارم شد. ما در بازی‌های آسیایی هانگژو با ۴۴ مدال طلا رتبه دوم را کسب کردیم. این ظرفیت در ژاپن وجود دارد که در جاکارتا ۴۵ مدال طلا کسب کند و در بازی‌های آسیایی پیش‌رو که خودش هم میزبان است کار ما را سخت خواهد کرد.

وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: سیاست‌های مجموعه پارا این است که به سمت جوانگرایی برود. ضمن اینکه باید توجه خاصی به رشته‌های پرمدال هم شود. درست است که سال‌هاست والیبال نشسته ایران قهرمان می‌شود، اما نباید از توجه به رشته‌های پرمدال غافل شویم. این موضوع برای بازی‌های جهانی و المپیک و … هم هست. فلپس، شناگر آمریکایی ۱۴ مدال گرفته و در ۴ المپیک حضور داشته است. او ۲۰۰۸ پکن به تنهایی ۸ مدال به دست آورده است و فکر می‌کنم اندازه ۴۰ کشوری که مدال کسب کرده‌اند موفقیت داشته است. این امر باید به عنوان یک اصل قرار بگیرد. 

وی ادامه داد: موضوعی هم وجود دارد مربوط به تفکیک برخی رشته‌های ورزشی از فدراسیون جانبازان و توان‌یابان که من فعلاً نظری نمی‌دهم، اما اگر الزام بین‌المللی دارد باید آن را بپذیریم. مثلا اگر ساعی و قارداشی دغدغه و نگرانی دارند و حمایت نشده‌اند، وظیفه ما است. نمی‌خواهم قضاوت کنم، اما من تحلیل شخصی خودم را دارم. می‌توانیم آسیب‌شناسی کنیم تا بهترین تصمیم گرفته شود. این روال باید ادامه پیدا کند و نباید خدشه‌ای به المپیک پاریس وارد کند. از روسای فدراسیون‌ها خواهش می‌کنم این روند را با قدرت ادامه دهند و ما هم دغدغه شما را بررسی و برطرف خواهیم کرد.

هاشمی اظهار داشت: یک موضوع هم هست که من به صورت کلی آن را مطرح می‌کنم و آن هم این است که هر رویدادی بین‌المللی که در کشور و با حضور مهمان‌های خارجی برگزار می‌شود، چند دقیقه از مراسم افتتاحیه خود را به حرکات باستانی اختصاص دهید. در دیداری که با حضرت آقا داشتیم حرکات باستانی‌کاران بازخورد زیادی در جامعه داشت و مقام معظم رهبری هم خوشحال شدند. به دلیل سبقه فرهنگی و ایرانی بودنش همیشه مورد تاکید حضرت آقا بوده است. الان دو و میدانی و بدمینتون دو رویداد بین‌المللی را باید میزبانی کنند که با فدراسیون زورخانه‌ای هماهنگ شده‌اند که مراسمی زیبا برای میهمان‌های خارجی داشته باشند.

پایان پیام/





منبع: فارس