به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران تلاش می‌کند در جام ملت‌های آسیا با درخشش بازیکنان بتواند چهارمین قهرمانی خود را در این مسابقات به دست بیاورد و به طلسم ۴۷ ساله پایان دهد. اما یکی از انتقاداتی که از سوی جامعه فوتبال کشور به لیست امیر قلعه نویی می‌شود میانگین سنی بالای بازیکنان […]

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتبال ایران تلاش می‌کند در جام ملت‌های آسیا با درخشش بازیکنان بتواند چهارمین قهرمانی خود را در این مسابقات به دست بیاورد و به طلسم ۴۷ ساله پایان دهد. اما یکی از انتقاداتی که از سوی جامعه فوتبال کشور به لیست امیر قلعه نویی می‌شود میانگین سنی بالای بازیکنان این تیم است. در حال حاضر ملی پوشان کشورمان با میانگین سنی ۲۹ سال دومین تیم پیر این مسابقات است.

برخی معتقدند این مساله نشان از تجربه بالای بازیکنان تیم ملی است و می‌توانند در این دوره عملکرد بهتری نسبت به دوره‌های قبل از خود به نمایش بگذارند و برخی دیگر هم این مساله را یک ضعف برای تیمی می‌دانند که باید حدود ۲ سال دیگر در جام جهانی ۲۰۲۶ به میدان برود و عدم حضور بازیکنان جوان می‌تواند در بلندمدت به این تیم آسیب بزند.

در بین بازیکنانی که در حال حاضر به تیم ملی دعوت شده‌اند ۱۰ بازیکن اولین حضور خود را در جام ملت‌های آسیا تجربه می‌کنند. صادق محرمی، شجاع خلیل زاده، سعید عزت اللهی، رضا اسدی، علی قلی زاده، مهدی قایدی، سید حسین حسینی، آریا یوسفی، سامان فلاح و شهریار مغانلو بازیکنانی هستند که پیش از این تجربه حضور در جام ملت‌های آسیا را نداشتند و امیدوارند در نخستین حضور خود در این مسابقات بتوانند تاریخ سازی کنند. میانگین سنی ۱۰ بازیکنی که نخستین حضور ملی خود در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کنند ۲۷ سال است.

نکته قابل توجه این است که از بین این بازیکنان، سعید عزت اللهی و علی قلی‌زاده جام ملت‌های ۲۰۱۹ را به دلیل مصدومیت از دست دادند و شجاع خلیل زاده که در آن روزها ۳۰ ساله بود پشت سد سیدجلال حسینی و هادی عقیلی قرار داشت و شهریار مغانلو هم که اکنون ۲۹ ساله است رقبای قدری در آن دوره داشت. صادق محرمی هم در اردوی تیم ملی حضور داشت اما پیش از آغاز جام ملت‌های ۲۰۱۹ از لیست کارلوس‌کی‌روش خط خورد.

در بین بازیکنان تیم ملی ۱۴ نفر به عنوان لژیونر حضور دارند و ۱۲ بازیکن از لیگ برتر به تیم ملی دعوت شده‌اند.

میراث دو سرمربی به امیر قلعه‌نویی رسید/ پوست‌اندازی پس از ۵ دوره

جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات

تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا با هدایت کارلوس کی‌روش در مرحله نیمه‌نهایی در دیداری که با اتفاقات عجیبی توام بود با نتیجه ۳ بر صفر از ژاپن شکست خورد و شانس حضور در دیدار نهایی را از دست داد.

علیرضا بیرانوند، احسان حاج صفی، روزبه چشمی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، کریم انصاری فرد، محمدحسین کنعانی زادگان، سامان قدوس، مهدی ترابی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، مجید حسینی، سردار آزمون، پیام نیازمند و رامین رضائیان بازیکنانی هستند که در جام ملت‌های ۲۰۱۹ در لیست تیم ملی حضور داشتند و در جام ملت‌های پیش رو هم همچنان در تیم ملی هستند.

احسان حاج صفی در جام ملت‌های ۲۰۱۹ با ۱۰۱ بازی ملی بیشترین تعداد بازی را در بین نفرات دعوت شده به تیم ملی داشت و مسعود شجاعی با ۳۴ سال سن مسن‌ترین بازیکن تیم ملی بود. تیم ملی با میانگین سنی ۲۷ سال پای به این مسابقات گذاشته بود. ضمن اینکه در آن دوره از مسابقات ۱۲ نفر از نفرات دعوت شده به تیم ملی لژیونر بودند.

میراث دو سرمربی به امیر قلعه‌نویی رسید/ پوست‌اندازی پس از ۵ دوره

جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا

تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۵ هم با هدایت کارلوس کی‌روش راهی مسابقات شد و در مرحله یک چهارم نهایی با شکست برابر عراق در ضربات پنالتی نتوانست راهی مراحل بالاتر شود. در بین نفراتی که در حال حاضر در تیم ملی هستند امید ابراهیمی، کریم انصاری فرد، حاج صفی، رامین رضاییان، جهانبخش، آزمون و بیرانوند در سال ۲۰۱۵ تیم ملی را همراهی کردند تا در مسابقات قطر سومین حضور خود را تجربه کنند.

جواد نکونام با ۳۴ سال سن و ۱۵۸ بازی ملی باتجربه‌ترین بازیکن تیم ملی بود. ضمن اینکه در آن سال ۱۰ نفر از لیست ۲۳ نفری بازیکنان تیم ملی لژیونر بودند. میانگین سنی تیم ملی در این دوره ۲۶.۴ سال بود.

میراث دو سرمربی به امیر قلعه‌نویی رسید/ پوست‌اندازی پس از ۵ دوره

جام ملت‌های ۲۰۱۱ قطر

در جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۱ تیم ملی ایران با هدایت افشین قطبی راهی مسابقات شد. در آن دوره هم ملی پوشان ایران در مرحله یک چهارم نهایی برابر کره جنوبی با نتیجه یک بر صفر شکست خوردند تا از راهیابی به مرحله نیم نهایی ناکام بمانند.

کریم انصاری فرد و احسان حاج صفی بازیکنانی هستند که در سال ۲۰۱۱ هم در ترکیب تیم ملی ایران حضور داشتند تا چهارمین حضور خود در جام ملت‌های آسیا را در قطر تجربه کنند. نکته قابل توجه این است که در این سال تیم ملی ایران تنها ۲ لژیونر در ترکیب خود داشت. جواد نکونام و مسعود شجاعی که در تیم اوساسونا اسپانیا حضور داشتند تنها لژیونرها بودند. تیم ملی با میانگین سنی ۲۷ سال در این دوره حضور داشت.

میراث دو سرمربی به امیر قلعه‌نویی رسید/ پوست‌اندازی پس از ۵ دوره

جام ملت‌های ۲۰۰۷ به میزبانی ۴ کشور اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام

امیر قلعه نویی که در سال ۲۰۰۷ تیم ملی ایران را در جام ملت‌های آسیا رهبری می‌کرد در مرحله یک چهارم نهایی برابر کره جنوبی در ضربات پنالتی شکست خورد و امیدوار است بتواند در قطر به مقامی بهتر از رتبه چهارم دست پیدا کند. امیر قلعه نویی در آن سال از حضور ۱۲ بازیکن لژیونر در ترکیب خود بهره می‌گرفت.

منبع: مـهر