به گزارش زیرنویس، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور فعالیت سامانه بارشی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تشدید شده و موجب بارش برف خواهد شد. نوع مخاطره این سامانه بارش برف در نواحی با اقلیم سرد، مه گرفتگی، کاهش دید و کولاک برف و احتمال بهمن در مناطق کوهستانی اعلام شده است. چهارشنبه […]

به گزارش زیرنویس، بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور فعالیت سامانه بارشی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تشدید شده و موجب بارش برف خواهد شد.

نوع مخاطره این سامانه بارش برف در نواحی با اقلیم سرد، مه گرفتگی، کاهش دید و کولاک برف و احتمال بهمن در مناطق کوهستانی اعلام شده است.

چهارشنبه استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، نیمه شمالی کرمانشاه، همدان، ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران، گیلان و نیمه غربی مازندران بارش برف را شاهد خواهند بود.

این سامانه بارشی روز پنجشنبه در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، شمال استان‌های قزوین، البرز و تهران و ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، شمال غرب چهارمحال و بختیاری و شمال شرق خوزستان فعال خواهد بود.

بارندگی‌ها موجب اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی می‌شود.

کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر از دیگر مخاطرات پیش‌بینی شده برای این شرایط جوی است.

با توجه به بارش‌ها و وضعیت جوی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری به ویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر ضروری است.

لازم است هموطنان به عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها توجه کنند. خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر و پرهیز از فعالیت‌های عمرانی نیز توصیه شده است.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر ضرورت دارد.

منبع: مـهر