این جادوی ایران است…
این جادوی ایران است…

اطلاعات نوشت: محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهارکرد: وسعت دانش، عشق و علاقه بسیار به فرهنگ و تمدن ایران و لحن زیبا و دلنشین و شنیدنی دکتر کزازی به گونه‌ای است که گرامیداشت بزرگمردی چون او، گرامیداشت فردوسی است و گرامیداشت شاهنامه و گرامیداشت شاهنامه، گرامیداشت فرهنگ و تمدن ایرانی است . […]

- این جادوی ایران است...

اطلاعات نوشت: محمود شالویی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اظهارکرد: وسعت دانش، عشق و علاقه بسیار به فرهنگ و تمدن ایران و لحن زیبا و دلنشین و شنیدنی دکتر کزازی به گونه‌ای است که گرامیداشت بزرگمردی چون او، گرامیداشت فردوسی است و گرامیداشت شاهنامه و گرامیداشت شاهنامه، گرامیداشت فرهنگ و تمدن ایرانی است .

دکتر مهدخت معین، فرزند دکتر محمد معین و استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی نیز بیان کرد: با وجود خجستگی مجلس و شادمانی بزرگداشت استاد کزازی، ناگزیرم اشکی به یاد بزرگان از دست‌رفته بریزم. استاد بزرگ امیر بانو کریمی که هم خودش و هم همسرش مظاهر مصفا از شاگردان دکتر معین بودند.

وی افزود: بنده اخیرا برای نوشتن و انتشار چند مقاله در زمینه حافظ‌پژوهشی  به کتاب‌های استاد کزازی در این زمینه مراجعه کردم. از نکات جالب در کتاب‌های او، خلق اسامی زیبا و برخی نکته‌های تازه و بدیع در زیبایی‌شناختی است که مطرح کرده‌است. همچنین  جذب سفرنامه‌هایش شده‌ام که اطلاعات بسیاری می‌دهد و شما را به همان سرزمین می‌برد.

در ادامه، دکتر محمد حسن‌زاده نیری، استاد و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: یکی از معروف‌ترین تعریف‌های «وجود» در فلسفه این است که وجود را از طریق «آثار وجودی» می‌شناسیم. وقتی ما از آثار استاد سخن می‌گوییم، گویی بخشی از وجود وی را از نگاه خودمان معرفی می‌کنیم.

وی افزود: آثار استاد را در ۴ دسته تقسیم کرده‌ام: نخستین اثر بزرگ استاد، خانواده گرامی اوست. فرزندان برومند، تحصیلکرده و مفید برای ایران و جهان‌بانو سیمین‌دخت، بانوی گرامی استاد کزازی که در پیدایش آثار وی نقش برجسته‌ای دارد. دسته دوم، شاگردانش هستند. وجود استاد اندک‌اندک پرواز می‌کند و در ذهن و زبان شاگردانش می‌نشیند. از این رو استاد همیشه جاودانه است. سومین دسته آثار استاد، آثار قلمی او هستند که زمینه‌های بسیاری را برمی‌گیرد. دسته چهارم، وجود نازنین خود اوست. در چشم من، گرانسنگ‌ترین آثار هر کسی، وجود خود اوست. من ساعت‌ها می‌توانم درباره فضایل استادم سخن بگویم. استاد ما ذهنی بسامان دارد و هر آنچه از این ذهن می‌تراود، برای ما و همه سودمند است.

در ادامه دکتر روح‌ا… هادی، استاد دانشگاه تهران گفت: از نگاه شاهنامه، انسان کامل گوهر و هنر دارد، نژاده است و صاحب خرد.اگر قرار باشد فرهنگ ایرانی، انسان را تعریف کند، این تعریف شایسته‌ترین است و ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا با افتخار یکی از این فرزندان را بزرگ بداریم.

وی ادامه داد: «میر» در ابتدای نام او خوش نشسته است. او میر ایران، میر فرهنگ فارسی و میر زبان فارسی است. تمامی عمرش را صرف آموختن کرده‌است. او بیش از عمرش زیسته است.دکتر مصطفی سلطان‌نژاد، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: از ویژگی‌های نوشتاری استاد، آن است که متن او سمفونی است و رقص واژه‌ها را در آنها می‌توان دید.

همچنین دکتر محسن حبیبی، رئیس دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین دانشگاه علوم انسانی در منطقه مفتخر است که در خدمت استادانی چون دکتر کزازی بوده است. این دانشگاه با وجود افرادی چون استاد کزازی همچنان در کشور می‌درخشد .

در ادامه از تندیس استاد کزازی رونمایی و جوایزی نیز به وی اهدا شد.

در پایان دکتر میرجلال‌الدین کزازی اظهار کرد: بارها گفته‌ام که من کاری برای ایران نکرده‌ام؛ آنچه من برای ایران کرده‌ام نخست به پاس خویشتن بوده است، کاری که هر ایرانی راستین می‌بایدش کرد.

من باور و دل خویش را سنجه گرفته‌ام و آنان مرا واداشته‌اند که اندکی درباره این سرزمین بی‌مانند بنویسم، سرزمینی که من دانشورانه و به آوای بلند می‌گویم از دید فرهنگ در جهان بی‌همتاست .من به هر جای این سزمین می‌روم، با گرمخویی و مهربانی پذیرای من می‌شوند. این جادوی ایران است، هر کس با این سرزمین پیوند داشته باشد، نه تنها نزد ایرانیان، بلکه نزد جهانیان، گرامی است.آن فرزانه نامدار آلمانی، هگل، می‌گفت «تاریخ با ایران آغاز می‌شود.» این سخنی خرد و خام نیست.

آوازه ایران در جهان به فرهنگ و فرهنگوران آن است. من ایران را شیفته‌وار دوست می‌دارم زیرا اندکی آن را می‌شناسم. هرکس ایران را بشناسد به ناچار دل به آن می‌بازد. این بزم به‌آیین، به پاس ایران برگزار شده‌است.     

منبع: اطلاعات انلاین