این خانه از بناهای به جای مانده از دوره پهلوی اول است و زمانی که عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضا خان بود در این خانه سکونت داشت. عبدالحسین تیمورتاش ملقب به معززالملک و از دولتمردان صاحب نفوذ در دوره‌های قاجار و پهلوی بود. وی از کسانی بود که در برانداختن قاجار و روی کار آوردن […]

این خانه از بناهای به جای مانده از دوره پهلوی اول است و زمانی که عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار رضا خان بود در این خانه سکونت داشت.

عبدالحسین تیمورتاش ملقب به معززالملک و از دولتمردان صاحب نفوذ در دوره‌های قاجار و پهلوی بود. وی از کسانی بود که در برانداختن قاجار و روی کار آوردن پهلوی کوشش بسیار کرد. تیمورتاش در دوره رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد. اما چند سال بعد مورد غضب رضا خان واقع شد و در ۱۳۱۲ در زندان قصر کشته شد.

در حالیکه که برخی معتقد هستند که تیمورتاش کسی است که مانع ازدواج ثریا و شهریار می‌شود و به تهدید و ارعاب ثریا ابرهیمی (در برخی منابع طهماسبی ذکر شده است) نامزد شهریار را به عقد ازدواج خود درمی‌آورد، اما منابع تاریخی نشان می‌دهند که این روایت صحت ندارد.

تیمورتاش دو بار ازدواج کرد. اولی در سالهای پیش از ۱۳۰۰ خورشید (مقارن با دوره کودکی یا حتی پیش از تولد شهریار)؛ به گونه‌ای که دومین فرزند او منوچهر درسال ۱۲۹۰ (۵ سالگی شهریار) متولد شد و دومین ازدواج تیمورتاش نیز در سال ۱۳۰۰ (۱۵ سالگی شهریار) بود.

شهریار

شهریار

منبع خبر: رکنـا