به گزارش زیرنویس، آبگوشت یکی از غذاهای سنتی است که بین مردم طرفداران زیادی دارد و دستور پخت ساده‌ای دارد. با این حال، برای به دست آوردن طعم خوشمزه آبگوشت، باید از چند فوت کوزه‌گیری استفاده کرد. ادویه‌ها جزئی از هنر آشپزی هستند و بدون آن‌ها، غذا مزه خوبی ندارد. انواع مختلفی از آبگوشت وجود […]

به گزارش زیرنویس، آبگوشت یکی از غذاهای سنتی است که بین مردم طرفداران زیادی دارد و دستور پخت ساده‌ای دارد. با این حال، برای به دست آوردن طعم خوشمزه آبگوشت، باید از چند فوت کوزه‌گیری استفاده کرد. ادویه‌ها جزئی از هنر آشپزی هستند و بدون آن‌ها، غذا مزه خوبی ندارد. انواع مختلفی از آبگوشت وجود دارد که هر کدام از آن‌ها نیاز به ادویه‌های خاص خود دارند. با ما همراه باشید تا مواد لازم برای ادویه آبگوشت را بررسی کنیم.

آبگوشت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین غذاهای سنتی در ایران، همچنان جزو منوی غذاهای پرطرفدار محسوب می‌شود. با توجه به نام این غذا، مشخص است که آبگوشت از دو بخش اصلی یعنی آب (برای تهیه تیلیت) و گوشت تشکیل شده است. همانطور که در هر کشور و فرهنگی، ادویه‌های مختلف و مخصوصی به کار می‌رود، غذاهای هر کشور نیز با استفاده از این ادویه‌ها، طعم مخصوص به خودشان را به دست می‌آورند. به همین دلیل، طعم غذاهای یک کشور با سایر کشورها متفاوت است.

ادویه‌های خاص آبگوشت

استفاده از زردچوبه در ادویه آبگوشت

زردچوبه با رنگ طلایی خود، از مهمترین ادویه‌های استفاده شده در بسیاری از غذاهای ایرانی محسوب می‌شود. مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان در زردچوبه، باعث می‌شود که غذای آبگوشت شما زیبا و خوشمزه شود. همچنین، تفت دادن پیاز و گوشت با زردچوبه، بوی بسیار مطبوعی به غذا می‌بخشد. زردچوبه به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی، در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، ورم‌های مفاصل، سلامت قلبی و عروقی، التهابات، دیابت، استرس، افسردگی، ایمنی بدن، سم‌زدایی کبد و اختلالات گوارشی موثر است.

استفاده از دارچین در ادویه آبگوشت

دارچین یکی از ادویه‌هایی است که به دلیل خواص زیادی که برای سلامتی دارد و بوی بسیار مطبوعی که دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه، برای کنترل قند خون، کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید، جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آلزایمر و بیماری‌های قلبی، تقویت عملکرد بدن، بهبود گردش خون، کاهش وزن و جلوگیری از سرطان مفید است.

استفاده از فلفل سیاه در ادویه آبگوشت

فلفل سیاه به همراه پودر زردچوبه و نمک در اکثر غذاها، از جمله خورشت‌ها به عنوان یکی از ادویه‌های اصلی استفاده می‌شود. این ادویه شامل ویتامین‌های A، K، آهن و فیبر است. خاصیت مهم فلفل سیاه، خواص ضد باکتریایی آن است که بسیار مناسب برای بهبود عملکرد گوارشی معده و روده‌ها است.

استفاده از دار فلفل در ادویه آبگوشت

دار فلفل میوه خوشه ای است که مانند لوبیا در غلافی قرار دارد و بسیار تند است. این ادویه برای تقویت قوای بینایی، رفع سردرد، درمان بی اشتهایی، رفع نفخ شکم و … مفید می باشد.

استفاده از برگ بو در ادویه آبگوشت

برگ بو یک گیاه همیشه سبز و خوشبو است که برای طبخ آبگوشت و دیزی به کار می‌رود. این گیاه به صورت درختچه و درخت وجود دارد و برای بهبود وضعیت پوست و مو، جنین و بارداری، کاهش وزن و لاغری، کنترل قند خون، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، حفظ سلامت قلب، پیشگیری از بروز سرطان، مقابله با عفونت‌ها و کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه بسیار مفید است.

استفاده از زیره سیاه در ادویه آبگوشت

 زیره سیاه یکی از گیاهان بومی برای آسیاست و دارای عطر و مزه خاصی می باشد و در انواع غذاها مصرف می شود. زیره سیاه دارای موادمعدنی شامل آهن، کلسیم، روی و منیزیم می باشد. همچنین ویتامین های طبیعی را دارا می باشد. زیره برای درمان مشکلات شکمی و روده ای، سرفه، فشار خون، افزایش اشتها و پیری زودرس و … مفید می باشد.

منبع خبر: رکنـا