به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، نشست خبری حمید یاری رییس سازمان لیگ فدراسیون کشتی، درباره برنامه‌های سازمان لیگ درباره لیگ دوره گذشته و برنامه‌ها برای برگزاری هر چه بهتر لیگ کشتی آزاد و فرنگی برای سال آینده، با آرزوی موفقیت برای کشتی گیران ایران در تورنمنت رنکینگ کرواسی و همچنین المپیک پاریس، […]

- جام باشگاه‌های کشتی جهان باید بار فنی داشته باشد/قانون کاهش وزن برداشته می‌شود

به گزارش خبرنگار ورزشی پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، نشست خبری حمید یاری رییس سازمان لیگ فدراسیون کشتی، درباره برنامه‌های سازمان لیگ درباره لیگ دوره گذشته و برنامه‌ها برای برگزاری هر چه بهتر لیگ کشتی آزاد و فرنگی برای سال آینده، با آرزوی موفقیت برای کشتی گیران ایران در تورنمنت رنکینگ کرواسی و همچنین المپیک پاریس، گفت: جدا از موضوع برگزاری لیگ کشتی در رده‌های مختلف سنی، بحث مسابقات فدراسیون به سازمان لیگ واگذار شد و امیدوارم بتوانیم به خوبی از این وظیفه بربیاییم. تقریبا ۳۰ استان ما درگیر لیگ بودند و در رده‌های سنی مختلف تیمداری کردند. این موضوع نشان دهنده این است که لیگ می‌تواند باعث توسعه و رونق کشتی در سراسر کشور شود.
وی افزود: تقریبا ۱۱۷ میلیارد تومان چرخش مالی لیگ بود که رشد چشمگیری نسبت به سال‌های قبل داشت. جلسه هم اندیشی با تیم‌های لیگ داشتیم تا نظرات دوستان درباره لیگ سال آینده شنیده شود. متولی فدراسیون نگاه ویژه‌ای به لیگ دارد. از سال ۸۰ اجرای لیگ با شرایط گوناگونی روبرو بوده، اما با رویکرد خوب آقای دبیر و اختیاراتی که در این حوزه به ما دادند شاهد پویایی لیگ کشتی بوده ایم و امیدوارم به سمت هر چه بهتر شدن لیگ پیش برویم. مجموعه فدراسیون و سازمان لیگ یکدل هستند تا به اهدافمان در رشد و توسعه کشتی برسیم.
رییس سازمان لیگ خاطرنشان کرد: پذیرای انتقاد منصفانه هستم و نگاه مثبت و عاشقانه‌ای به کشتی دارم. اگر ایرادی در کارمان باشد قطعا در جهت رفع آن کوشش خواهیم کرد. امیدوارم با کمک رسانه‌ها و کارشناسان بتوانیم شاهد برگزاری هر چه بهتر لیگ کشتی باشیم. یکی از موصوعات مهم ما مباحث اخلاقی در لیگ است. نمی‌خواهیم فقط از منش پهلوانی حرف بزنیم بلکه به آن عمل کنیم و در مسابقات قطعا مد نظر قرار خواهد گرفت. برای اولین بار فرصت‌های تبلیغاتی در کشتی فراهم کردیم. اگر یک حامی مالی وارد لیگ شود مشخص خواهد بود بر چه اساس و برنامه‌ای جلو بروند تا در میانه راه دلزده نشوند. افرادی در کنار برخی تیم‌ها بودند که باعث دور شدن حامیان مالی از لیگ شدند. برنامه مهم ما حضور تیم‌های قدرتمند در لیگ بعدی و افزایش سطح کمی و کیفی لیگ است و مذاکرات بسیار خوبی را نیز در این جهت داشته ایم.

حمید یاری در ادامه درباره برنامه‌های سازمان لیگ برای ادامه برگزاری کشتی جام باشگاه‌های جهان، گفت: این بحث ابداع فدراسیون کشتی در زمان آقای خادم بود. آن زمان هم شرایط کیفیت حضور تیم‌ها را می‌دانید. ما سعی کردیم به سمت کیفی از شدن این مسابقات برویم. اینکه یک رویداد را بزرگ کنیم، اما خروجی لازم را نداشته باشد و به کشتی ما کمکی نکند به سود کشتی ما نخواهد بود. امسال با توجه به اینکه سال المپیک است و برنامه‌های کادر فنی برای شناخت ترکیب تیم‌های ملی، باید زمانی پیدا کنیم تا به لحاظ فنی به ما کمک کند. اگر قرار باشد تیم‌های طراز اول نیایند به سود ما نخواهد بود، اما در تلاشیم ساختار مناسبی برای برگزاری این مسابقات پیدا کنیم.

رییس سازمان لیگ درباره برنامه‌های خود برای حضور تیم‌هایی که فوتبال دارند، اما در لیگ کشتی حضور ندارند، گفت: با ۲ یا ۳ مدیرعامل این باشگاه‌ها با میگیری‌های آقای دبیر صحبت شد. دنبال این هستیم باشگاه‌ها وارد لیگ کشتی شوند. قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم. طرحی داریم مسابقات نوجوانان را با جوایز خوبی برگزار کنیم و باشگاه‌های لیگ برتری در لیگ نوجوانان نیز حضور پیدا کنند تا لیگ ما در رده‌های سنی مختلف به تناسب رشد کنند.
وی افزود: باید تلاش کنیم نقاط ضعفمان کمتر شود. بحث تعهد کشتی گیران به قرارداد‌های خود یکی از مسائل مهمی است که در اساسنامه مورد توجه قرار گرفته و به دنبال این هستیم اگر کشتی گیری قرارداد بسته به تعهد خود پایبند باشد. قرارداد‌ها نیز سامانه‌ای می‌شوند و باشگاه‌ها با ثبت قرارداد‌های خود در این سامانه، باعث شفاف شدن قرارداد‌ها خواهند شد.
یاری درباره بحث عدم عدم تعهد برخی باشگاه‌ها نسبت به کشتی گیران با وجود گذشت چند سال، گفت:
هنوز در برخی موضوعات در ازمون و خطا هستیم. برخی باشگاه‌ها خواستار تعیین کف و سقف قرارداد‌ها شدند. یکی از مشکلات ما این است برخی باشگاه‌های ما نیز قرارداد‌های واقعی را در سازمان لیگ ثبت نکرده اند. اگر در قرارداد‌ها به شفافیت برسیم می‌توانیم پیگیر شویم. به همین دلیل و با توجه به عدم ثبت قانونی همین کشتی گیران نیز نتوانستند از نظر قانونی این موضوع را پیگیری کنند تا به حق خودشان برسند.

وی درباره بستن قرارداد‌هایی با مبالغ یک یا ده میلیون تومان، خاطرنشان کرد: باشگاه‌های ما هنوز ماهیت باشگاهی ندارند در صورت انجام این کار ما از نظر مباحث مالیاتی می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم. تیمی مثل دانشگاه آزاد قراردادهایش را شفاف نوشته، اما تیم‌های دیگر قرارداد‌های خود را شفاف اعلام نکردند.

اگر سامانه ثبت قرارداد‌ها ایجاد شود و دسترسی مراجع ذیصلاح مثل ثبت احوال و نظام وظیفه و… ایجاد شود قطعا به شفافیت در انعقاد قرارداد‌ها خواهیم رسید.
رییس سازمان لیگ درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر طرفداری سازمان لیگ از یکی از تیم‌های فینالیست لیگ کشتی آزاد، گفت: تا شب قبل از آن به من طرفدار تیم مقابل می‌گفتند. همیشه آدم مستقلی بودم و برای خوش آمد کسی حرف نمی‌زنم. با اتفاقاتی که در فینال افتاد ناراحت نشدم، اما خستگی در تنم ماند. خدا شاهد است چطور کار کردم تا عدالت اجرا شود. اگر نتیجه دیگری رقم می‌خورد این مسائل پیش نمی‌آمد. ۲ سال فینال لیگ ما با نتیجه ۵ بر ۵ تمام می‌شود و این یکی از نقاط قوت تیم ما بوده است.   یکی از دوستان این مسائل را مطرح کرد که بعد هم گفت من چیزی از کشتی سر در نمی‌آورم.

رییس سازمان لیگ فدراسیون کشتی درباره مطرح شدن دخالت برخی افراد در لیگ کشتی که باعث بوجود آمدن برخی حواشی شد، افزود: یک سری اصول حرفه‌ای را خانواده کشتی هنوز یاد نگرفته اند. برخی افراد که اسپانسر آوردند خودشان باعث دلسرد شدن اسپانسر می‌شوند. بحثی درباره دخالت مدیر تیم‌های ملی یا سرمربیان در کار نبوده است. مربیان حقوق چندانی در تیم‌های ملی نمی‌گیرند که بخواهیم آن‌ها را برای حضور در لیگ محدود کنیم.

وی درباره انصراف برخی تیم‌ها در میانه راه و همچنین عدم برخورد کمیته انضباطی با بی اخلاقی‌ها در لیگ کشتی گفت: کشتی همیشه جایگاه خود را داشته است و این جایگاه در حال بهتر شدن است. پیگیر هستیم آرای انضباطی زودتر اعلام شود، اما نگاه ما تا حد امکان حمایتی بوده و هدف این بوده که بچه‌ها طرد نشوند و به بیراهه نروند. قطعا آرای انضباطی برای تیم‌ها و کشتی گیران خاطی اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست برای افزایش سطح کیفی لیگ کشتی، این مسابقات در چرخه انتخابی تیم‌های ملی گنجانده شوند، گفت: الان دغدغه اصلی کسب سهمیه‌های باقیمانده و موفقیت در المپیک است. امسال زمان داریم تا لیگ را به بیش از ۳ ماه برسانیم. از طریق آقای دبیر مکاتبه‌ای را با سرمربیان تیم‌های ملی داشتیم تا برنامه‌های ۲ ساله خود را بدهند، اما هنوز چیزی به دستمان نرسیده است تا بتوانیم با بیشترین هماهنگی در بازده زمانی مناسب شاهد برگزاری لیگ در بهترین حالت خود باشیم.
یاری درباره تعداد تیم‌های دوره بعد لیگ گفت: برخی تیم‌های لیگ یکی ما از تیم‌های لیگ برتری بیشتر هزینه کردند. با مشورت اشتباه برخی افراد که به حامیان مالی گفتند بیا لیگ برتر اول می‌شوی، وقتی به هدفشان نرسیدند باعث دلسردی آن‌ها شدند. بلایی سر برخی از این افراد آوردند که دیگر قید حضور در لیگ را زدند و حتی تشک را در باشگاه کارخانه خود جمع کردند. ۸ تا ۱۰ تیم در هر بخش آزاد و فرنگی بیشتر نمی‌توانیم داشته باشیم چرا که از نظر زمانی با توجه به برنامه‌های زیاد تیم‌های ملی امکان برگزاری نخواهیم داشت.
رییس سازمان لیگ کشتی، درباره برخی اظهارات از اینکه شما در کشتی نبودید، گفت: کسی که بگوید خانواده یاری در کشتی نبوده چیزی از کشتی نمی‌داند. کشتی چیزی به من اضافه نکرده و فقط برای عشقم به کشتی کار کردم. من از ۴ سالگی کنار تشک کشتی بوده ام و برگه داوری جمع می‌کردم. سعی کردم به رسالتم عمل کنم.
وی درباره برخی جنجال‌ها و درگیری‌ها در لیگ کشتی و برنامه‌های خود برای از بین بردن این اتفاقات گفت: باید حواشی در چارچوب اخلاقی باشد. باید در فینال لیگ کشتی آزاد طوری عمل می‌کردیم که درگیری‌ها ایجاد نشود. قطعا تمام تلاش ما این است که حواشی در لیگ کمتر شود.  
وی ادامه دهد: من کار را خیلی مفت و با هزینه کم درآوردم. خانواده کشتی مظلوم است. لیگ کشتی ظرفیت زیادی دارد، اما خودمان کوچکش کرده ایم. مخاطبان کشتی کم نیستند، اما ببینید مبلغ تبلیغات در لیگ کشتی نسبت به برخی رشته‌ها خیلی کم است، چون از اول کم دیده شده است. به دبیر گفتم سر کشتی با هیچکس تعارف ندارم و با کسی هم به والله معامله نمی‌کنم حتی با خود شما. دنبال این نیستم خودم را بولد کنم، اما آمدم تا زحمات همکارانم را بگویم.

انتهای پیام/

منبع: ایسـنا