۵ رسوایی بزرگ سازمان جاسوسی اسرائیل/ کشتن غیرنظامیان به اسم عملیات انتقام
۵ رسوایی بزرگ سازمان جاسوسی اسرائیل/ کشتن غیرنظامیان به اسم عملیات انتقام

خبر فوری نوشت: وب‌سایت “ایندیپندنت ترکیه” اخیرا گزارشی جالب منتشر کرده که در آن به مهم ترین رسوایی های عملیاتی موساد پرداخته است. در گزارش ایندیپندنت ترکیه آمده است: موساد شاهد رسوایی‌ها و سوء قصدهای نافرجام مختلفی بوده است که اسرائیل را در مقابل بسیاری از دولت ها از جمله ایالات متحده قرار داده است. […]

- ۵ رسوایی بزرگ سازمان جاسوسی اسرائیل/ کشتن غیرنظامیان به اسم عملیات انتقام

خبر فوری نوشت: وب‌سایت “ایندیپندنت ترکیه” اخیرا گزارشی جالب منتشر کرده که در آن به مهم ترین رسوایی های عملیاتی موساد پرداخته است. در گزارش ایندیپندنت ترکیه آمده است: موساد شاهد رسوایی‌ها و سوء قصدهای نافرجام مختلفی بوده است که اسرائیل را در مقابل بسیاری از دولت ها از جمله ایالات متحده قرار داده است.

این گزارش می افزاید که پرونده ترور خالد مشعل، مقام برجسته جنبش مقاومت اسلامی (حماس) یکی از برجسته ترین نقاط ضعف و شکست اطلاعاتی و عملیاتی موساد بوده است.

در زیر به مهم ترین شکست های عملیاتی موساد اشاره می شود:

ترور خالد مشعل

علیرغم وجود توافقنامه صلح بین اردن و اسرائیل، اعضای واحد کیدون موساد می خواستند مشعل را که در آن زمان در راس کادر رهبری جنبش قرار نداشت و در اردن ساکن بود، ترور کنند. زمانی که تیم موساد در سپتامبر ۱۹۹۷ وارد اردن شدند، اسرائیل توسط بنیامین نتانیاهو که چند ماه قبل به عنوان نخست وزیر انتخاب شده بود، اداره می شد. نتانیاهو می‌خواست این عملیات مخفی باشد، بنابراین یکی از دانشمندانی که برای موساد کار می‌کرد، استفاده از سم جدیدی را پیشنهاد کرد که به محض تماس و برخورد با پوست فرد، او را می‌کشد و در کالبد شکافی هم قابل تشخیص نیست. این پیشنهاد پذیرفته شد و قرار شد عملیات ترور خالد مشعل به سرعت اجرایی شود.

اما این عملیات شکست خورد و ماموران واحد کیدون توسط پلیس اردن دستگیر شدند. این سوءقصد نافرجام بین دولت‌های اسرائیل و اردن جنجال بزرگی به پا کرد و روابط اردن و رژیم صهیونیستی را متشنج کرد.

رسوایی یوسی کوهن

یوسی کوهن، رئیس وقت موساد، به زنی استرالیایی و متاهل که مهماندار هواپیما بود علاقه داشت اما این عشق او را به دردسر انداخت، به خصوص زمانی که خبر رابطه پنهانی او با مهماندار پخش شد. یک گزارش تحقیقاتی منتشر شده در سال ۲۰۲۱ نشان داد که کوهن اسرار دولتی و محرمانه را به مهماندار هواپیمایی که با او در ارتباط بود می داد و او نیز این اطلاعات را به همسرش که یک استرالیایی ثروتمند بود و با مقامات کشور امارات ارتباطات سیاسی و محرمانه داشت، انتقال می داد.

وقتی یک پیشخدمت مراکشی به اشتباه کشته شد

ماموران موساد می خواستند علی حسن سلامه،  یکی از فرماندهان سازمان “سپتامبر سیاه” را که مسئول عملیات ۱۹۷۲ مونیخ و جریان گروگان گیری اسرائیلی ها در بازی های المپیک تابستانی بود، دستگیر کرده یا به شهادت برسانند. اما طرح موساد به یک فاجعه انجامید. رسوایی اصلی موساد در نروژ رخ داد. موساد احمد بوچیخی، پیشخدمت مراکشی را با این باور غلط که او علی حسن سلامه است، کشت.

مایک هراری، فرمانده وقت واحد عملیاتی موساد و تعدادی از اعضای تیمش موفق به فرار شدند، اما ۶ مامور دیگر موساد توسط پلیس نروژ دستگیر و متهم به قتل شدند و ماموران در دادگاه به جزئیات شرم آور فعالیت های مخفیانه موساد و روش های ترورشان اعتراف کردند.

کشتن غیرنظامیان به اسم عملیات انتقام

پنج سال پس از رسوایی قتل احمد بوچیخی پیشخدمت مراکشی، موساد به تعقیب علی حسن سلامه ادامه داد و اسرائیلی ها در ۲۲ ژانویه ۱۹۷۹ یک خودروی فولکس واگن را اجاره کرده، آن را پر از مواد منفجره کردند و در جاده ای در نزدیکی بیروت قرار دادند که سلامه اغلب از آن عبور می کرد. وقتی شورلت سلامه از کنار فولکس واگن رد شد، ماشین با استفاده از دستگاه رادیویی منفجر شد. این انفجار علاوه بر ۹ غیرنظامی، سلامه و همراهانش را که با یک لندرور دنبالش می کردند، به شهادت رساند. بله، اسرائیل به هدف خود رسید، اما با شهادت بسیاری از غیرنظامیان. در میان شهدا غیرنظامیان زیادی وجود داشت و عملا طرح موساد از حالت ترور هدفمند به ترور کور بدل گردید.

ماجرای عجیب جاناتان پولارد

در گزارش پایگاه ایندیپندنت ترکیه آمده است که در سال ۱۹۸۵، دفتر تحقیقات فدرال آمریکا جاناتان پولارد، تحلیلگر سابق واحد اطلاعات نیروی دریایی آمریکا را به اتهام جاسوسی برای اسرائیل دستگیر کرد. در گزارش مقامات آمریکایی توضیح داده شده است که پولارد هزاران سند محرمانه را در اختیار موساد قرار داده و برخی مدعی اند که برخی از این اسناد محرمانه به کشورهای دیگر نیز منتقل شده است. این حادثه و رسوایی حاصل از فاش شدن جاسوسی پولارد، باعث ایجاد شکاف بزرگی میان اسرائیل و ایالات متحده شد.

پولارد اطلاعات بی شماری در مورد خاورمیانه و سایر کشورها به اسرائیل ارائه کرد، ۱۸ ماه برای خدماتش دستمزد دریافت نمود و به او قول پناهندگی داده شد.

زمانی که ماموران FBI شروع به ردیابی و شناسایی پولارد و همسرش کردند، این زوج برای درخواست پناهندگی سیاسی به سفارت اسرائیل در واشنگتن گریختند اما چندی بعد از سفارت خارج و توسط نیروهای امنیتی ایالات متحده دستگیر شدند.

منبع: اطلاعات انلاین