ناگفته‌های حسن روحانی از دوران تحصیل و اساتیدش
ناگفته‌های حسن روحانی از دوران تحصیل و اساتیدش

سایت رسمی رئیس دولت دوازدهم نوشت:  حسن روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، از دوران تحصیل خود در حوزه علمیه سمنان و قم و مدرسه آیت‌الله گلپایگانی گفته است. در این مدرسه بود که با آیت‌الله بهشتی آشنا شد. او پس از آن درس خارج فقه را شروع و […]

- ناگفته‌های حسن روحانی از دوران تحصیل و اساتیدش

سایت رسمی رئیس دولت دوازدهم نوشت:  حسن روحانی در گفت‌وگویی تفصیلی درباره سه دوره حضور در مجلس خبرگان رهبری، از دوران تحصیل خود در حوزه علمیه سمنان و قم و مدرسه آیت‌الله گلپایگانی گفته است. در این مدرسه بود که با آیت‌الله بهشتی آشنا شد. او پس از آن درس خارج فقه را شروع و در امتحانات آیات عظام گلپایگانی و شریعتمداری شرکت کرد و با نمره بالا قبولی گرفت. روحانی تا زمانی که آیت‌الله محقق داماد در قید حیات بود در درس ایشان حاضر می‌شد و پس از ایشان در درس اصول آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و درس فقه آیت‌الله گلپایگانی شرکت کرد.

متن کامل این بخش مصاحبه را بخوانید:

بعد از دوران دبستان که حدود یازده ساله بودم، وارد حوزه علمیه سمنان شدم. مقدمات بحث ادبیات عرب را در سال ۱۳۳۹ در آنجا گذراندم. البته فرصتی هم بود که در همان مقطع در درس تفسیر و فقه مرحوم علامه حائری شرکت می‌کردم. مباحث و مطالبی که در درس تفسیر و فقه مطرح می‌کرد یادم هست. گرچه ما هنوز به مرحله‌ای نرسیده بودیم که در درس فقه و آن هم درس خارج شرکت کنیم. به‌هرحال من شرکت و از درس ایشان استفاده می‌کردم.

سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شدم. آن سال مرحوم دکتر بهشتی، ربانی شیرازی و مشکینی یک مدرسه را زیر نظر خود گرفته بودند که معروف بود به مدرسه آیت‌الله گلپایگانی یا علوی در خیابان تهران. متد درس آن مدرسه با سایر مدارس حوزه متفاوت بود. اولاً غیر از ادبیات عرب و فقه و اصول، درس تاریخ، ریاضیات، انشاء، خط و… داشت. دروسی داشت که در حوزه خیلی مرسوم نبود. در آن مدرسه سه ثلث امتحان گرفته می‌شد. امتحان کتبی در سه ثلث و امتحان شفاهی معمولا یک یا دو بار.

در آن مدرسه افرادی بودند که بعد از انقلاب مسئولیت‌هایی به عهده گرفتند؛ مثل آقای محمدی گلپایگانی که در دفتر رهبری است. آقایان قرائتی، ری‌شهری، اختری و امثال این‌ها در همان مدرسه درس می‌خواندند.

در آن سه سالی که در آن مدرسه بودم (سال ۴۲–۴۰) در همه درس‌ها از لحاظ نمرات نفر اول بودم. از این طریق رابطه رفاقت و دوستی با آقای بهشتی پیدا کردم. ایشان استاد ما بود. درس تاریخ تحت عنوان «سیره النبی» و درس منطق از ایشان استفاده می‌کردیم.

بعد از اینکه آیت‌الله بهشتی از آن مدرسه در اواسط سال ۴۲ رفتند، من هم ۴۳ از آن مدرسه رفتم. تا وقتی که آیت‌الله بهشتی در ایران بودند ما با هم رابطه داشتیم. هفته‌ای یک روز به دبیرستان دین و دانش می‌رفتم و ایشان درسی که در طول هفته خوانده بودم را با من بحث می‌کردند و از من سؤالاتی می‌کردند و نکات مهم بحث‌ها را برای من بیان می‌کردند.

من در سال ۴۶ درس سطح را تمام کردم و به درس خارج رفتم. بعد از اینکه چند ماه در درس خارج بودم در امتحانات درس خارج در سال ۴۶ شرکت کردم. یک امتحانی آیت‌الله گلپایگانی می‌گرفت که آیت‌الله صافی در رأس ممتحنین بود. یک امتحان کتبی هم آیت‌الله شریعتمداری می‌گرفت. امتحان آیت‌الله گلپایگانی شفاهی بود. آن امتحان برای بیت امام هم حساب می‌شد.

من در سال ۴۶ در امتحانات درس خارج شرکت کردم؛ هم در امتحان آقای شریعتمداری و هم آقای گلپایگانی و با نمره بالا قبول شدم. مرحوم آیت‌الله العظمی صافی خیلی تعریف و تشویق کردند و جزوه درس خارج را به آن‌ها داده بودم و دیدند.

من تا زمانی که آیت‌الله محقق داماد زنده بود شاگرد ایشان بودم. هم درس فقه و هم درس اصول ایشان می‌رفتم. ایشان درس فقه را صبح‌ها در مسجد موزه در کنار حرم می‌گفت و درس اصول را بعدازظهرها در مسجد اعظم می‌گفت. بعد از وفات ایشان در درس اصول مرحوم آقا شیخ مرتضی حائری و درس فقه آیت‌الله گلپایگانی شرکت می‌کردم. ابواب درس مرحوم آیت‌الله داماد را به عربی تدوین می‌کردم، البته درس‌ها به فارسی گفته می‌شود اما تقریرات درس را من به زبان عربی ‌نوشتم.

منبع: اطلاعات انلاین