حقایق تکان دهنده از اعتیاد نوجوان‌ها / پخت کیک با پودر گل!
حقایق تکان دهنده از اعتیاد نوجوان‌ها / پخت کیک با پودر گل!

فروشنده‌های مواد مخدر به مشتری‌هایشان توصیه می‌کنند که با پودر گل کیک بپزنند تا معتاد نشوند و نوجوانان بسیاری با این فریب‌ها در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

در کافه‌ای نشسته بودم، میز بغل تولد بود و چند دختر نوجوان دور هم جمع بودند. صدای قل قل قلیان و خنده دخترها فضا را پر کرده بود و یک دفعه یکی از دخترها گفت: «بچه‌ها بیاید یک بار گل بکشیم، خیلی دوس دارم بدونم چه حسی داره؟»  دختر دیگری پرسید: «اگه معتاد بشیم چی؟ تو اینترنت نوشته بود گل اعتیاد آوره» دوستش با خنده و تمسخر گفت: «اینترنت الکی میگه؛ الان دیگه همه می‌کشن کی معتاد شده؟»

بهزیستی اجازه بستری نوجوانان معتاد را نمی‌دهد / برخی کارتن خواب‌ها تحصیل کرده هستند

اگر در جمع نوجوانان حضور پیدا کنید، شاهد این مکالمه‌ها خواهید بود. امروزه  ماده مخدر گل تقریبا پرمصرف‌ترین مواد مخدر در بین جوانان است، به طوری که حتی در مدارس و بین دانش‌آموزان دست به دست می‌شود.

مصرف گل میان دانش‌آموزان

اما چه چیزی نوجوان امروزی را جذب این ماده مخدر می‌کند؟ چرا با وجود اینکه رسانه مدام از عوارض مصرف می‌گوید باز هم به سمت این کار کشیده می‌شوند؟ درسا که دانش‌آموز کلاس هشتم است، تعریف می‌کند که برخی همکلاسی‌هایش در کیف‌شان گل می‌آورند و در دستشویی مدرسه مصرف می‌کنند.

ماده مخدری که به راحتی قابل دسترس است

یکی از دلایل اینکه مصرف گل حتی به دانش‌آموزان هم رسیده است، کشت راحت و قابل دسترس بودن این مخدر است. ابتدا تصور می‌کردم که پیداکردن کسی که خود مشغول کشت و فروش است، کار دشواری است اما با یک پرس‌وجوی ساده به یک فروشنده یا به اصطلاح ساقی رسیدم، از او راجب نحوه کشت گل سوال کردیم و توضیح داد: مشتری‌ها بیش‌تر جوانان و نوجوانان هستند  فروش گل به صورت بسته‌بندی است.

مشتری‌های ثابت هفته‌ای یک تا پنج بسته خریداری می‌کنند؛ هر بسته را ۲ بار می‌شود، مصرف کرد و انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین و گران‌ترین آن شاهدانه ساتیوا است. برای کشت گل بذر آن را در بهار تهیه می‌کنیم و سپس می‌کاریم و با نورهای مخصوص پرورش می‌دهیم؛ سپس اوایل فصل سرما برداشت می‌کنیم اصطلاحا وقتی برف سر کوه می‌زند.

کیک با طعم اعتیاد

وی افزود: خشک کردن آن را با استفاده از نورهای فرا بنفش انجام می‌دهند اما ما با استفاده از چند لامپ ۱۰۰ گیاه را خشک می‌کنیم. برخی گل گیاه را خریداری می‌کنند و برخی پودر گیاه. زمانی که گیاه را خشک می‌کنیم، قسمتی از آن پودر می‌شود که با آن کیک گل درست می‌کنند.  درواقع با پودر این گیاه کیک می‌پزیم و هنگام اضافه کردن آرد این پودر را نیز اضافه می‌کنند.

تفاوت کیک گل با سیگار گل

 به مشتری‌هایش توصیه می‌کند که با پودر گل کیک بپزند. جایی از صحبت‌هایش درباره تفاوت سیگار و کیک‌هایش گفت: زمانی که شما گل را به صورت سیگار مصرف می‌کنید، مستقیما وارد مغز می‌شود اما زمانی که کیک گل را می‌خورید، مخدر وارد جریان خون می‌شود و اثر بخشی و ماندگاری بسیار بالاتری دارد.

از او پرسیدیم که دقیقا با مصرف چه حالی به شما دست می‌دهد که توضیح داد: مصرف کننده تمایل شدیدی به مصرف خوراکی دارد که اصطلاحا به آن کره خوری می‌گویند. برخی دانش‌آموزان برای تمرکز هنگام درس خواندن از این مخدر استفاده می‌کنند. ویژگی دیگری که مصرف این مخدر دارد این است که هر حسی که داشته باشید را دوبرابر می‌کند.

یک مصرف کننده: اعتیاد  تقریبا غیرقابل ترک است

برای تکمیل گزارش سراغ نوجوان‌هایی رفتم که تجربه مصرف دارند و علی‌رغم ادعای فروشنده عوارض این ماده مخدر در این نوجوان‌ها محسوس بود و بسیاری حتی می‌گفتند که ترک کردن آن بسیار دشوار است.  احسان که چند سال است که گل مصرف می‌کند گفت: با مصرف گل در سطح و لولی غیرعادی می‌روید؛ حس تلقینی که این مخدر می‌آورد، از توهم بالاتر است و اعتیادش تقریبا غیرقابل ترک است در این چندین سال کسی را ندیدم که ترک کند مگر این که مخدر قوی‌تری را جایگزین کند.

تصور نمی‌کردم روزی معتاد شوم

چرا افراد به سوی اعتیاد می‌روند؟ رضا درویش مددکار  و درمانگر اعتیاد  که خود ۴۰ سال درگیر مصرف بود در این باره گفت: افراد معتاد به خوبی از مضرات مواد مخدر آگاهی دارند اما چون تصور می‌کنند که تافته جدا بافته هستند و گرفتار اعتیاد نمی‌شوند، به مصرف روی می‌آورند.

به عنوان مثال خود من که تحصیل کرده بودم مگر نمی‌دانستم مواد مخدر بد است؟ با خود گفتم الان مصرف می‌کنم و بعد هروقت که خواستم آن را کنار می‌گذارم که این باعث ۴۰ سال گرفتاری من شد.بیش‌تر کسانی که به سمت اعتیاد می‌روند، تصور نمی‌کنند که روزی معتاد شوند

چند ساعت تفریح و یک عمر پشیمانی

در گفت‌وگویی که با چند معتاد داشتم، دریافتم که بیش‌تر آنان به صورت تفریحی و برای پذیرفته شدن در گروه همسالان اقدام به مصرف کردند اما بعد گرفتار شدند.

رضا درویش درمانگر اعتیاد هم ضمن تائید این موضوع عنوان کرد:  تجربه نشان داده دلیل گرایش جوانان به مواد مخدر، برآورده نشدن نیازهای یک جوان است. جوانان باید با تفریح و گردش از زندگی خود لذت ببرند اما در این مملکت، همه چیز محدود است و هزینه بالایی دارد و تنها چیز در دسترس مواد مخدر است.که البته فراوانی قیمت ارزان و تعدد موادهای مخدر نیز به این داستان دامن زده است.

یکی از موادی که درخیان‌ها باید مراقب باشید تا گرفتارش نشوید، ماده مخدر گل است که متاسفانه دستگاه‌هایی برای مصرف آن ساخته‌اند که دختران در کیفشان و پسران در جیب یا ماشینشان می‌گذارند و به راحتی مصرف می‌کنند.

تفاوت نسلی و آموزش ندیدن خانواده

هما هماوندی روانشناس و درمانگر اعتیاد نظر  با اشاره به نقش عوامل محیطی و آموزش ندیدن خانواده در اعتیاد جوانان گفت: اولین عامل تاثیرگذار در اعتیاد افراد، خانواده و بعد گروه همسالان است؛ خانواده هم از بستر جامعه می‌آید که باز هم به بحث آموزش می‌رسیم.

خانواده‌های آموزش ندیده و نا آگاه که شعارشان این است که هرآنکس که دندان دهد نان دهد که اتفاقا بسیار شعار غلطی است چون که آدم‌ها که فقط به نان احتیاج ندارند بلکه به غذای ذهن احتیاج دارند و خانواده‌ای که در تامین مایحتاج خود ناتوان است، پول مهدکودک فرزندش هم نمی‌تواند تهیه کند.

وی افزود: دوستی با خانواده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نوجوانان و جوانان بیش‌ از حد از خانه بیرون می‌روند. بیرون رفتن با همسالان خیلی خوب است اما وقتی دوستی با خانواده وجود ندارد، نظارت و مراقبت خانواده بر جوانان و نوجوانان کاهش پیدا می‌کند. یکی از دلایل گرایش جوانان به اعتیاد، تفاوت نسل است. زمانی می‌گفتند بین ۲ نسل ۲۰ سال فاصله است ولی الان می‌گوییم ۱۰ سال فاصله است، یک بچه دهه هشتادی با یک دهه نودی خیلی فرق دارد.

هماوندی عنوان کرد: مشکلات اقتصادی هم در این امر دخیل است، ما برای جوانان امکانات تفریحی مثل دورهمی‌های سالم شبانه که مجاز باشد، فراهم نکردیم؛ زمانی که نوجوانان تفریحات سالم نداشته باشند، به سوی تفریحات ناسالم زیر زمینی کشیده می‌شوند که از درون آن خلاف، مواد مخدر و مشکلات دیگر درمی‌آید.

وقتی جوانان نتوانند هیجانات خودرا به صورت مثبت بروز دهند؛ اول اینکه پول ندارد اگر بخواهد استخر و شهربازی برود، باید کلی پول دهند و اگر بخواهد در فضاهای عمومی بچرخند، با مشکلات دیگری همراه می‌شود. اینگونه جوانان مجبور می‌شوند تفریحات خود را در جاهای خلوت انجام دهند که تمامی خلاف‌ها هم در جاهای خلوت انجام می‌شود.

بهزیستی نوجوانان معتاد زیر ۱۸ سال را پذیرش نمی‌کند

در گفت‌وگو با درمانگران به نکته عجیبی برخورد کردم، با این که مصرف مواد مخدر میان نوجوانان هم بسیار است اما بهزیستی اجازه بستری معتادان زیر ۱۸ سال را به مراکز کمپ اعتیاد نمی‌دهد.

هماوندی در این باره گفت: به مراکز ترک اعتیاد مجاز، اجازه پذیرش بیماران زیر ۱۸ سال را نمی‌دهند که یعنی دختر یا پسری که ۱۶ یا ۱۷ سال دارد و مواد مصرف می‌کند را باید تا سن ۱۸ سالگی رها کنیم و بعد به درمان آن‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: در مملکت ما برای نوجونان معتاد فکری نکرده‌اند؛ این یعنی اصل ماجرا را انکار می‌کنند و معتقدند ما نوجوان معتاد نداریم. من در مراکز مجاز آقایون و خانم‌ها که کار می‌کنم، هرروز شاهد مصرف کننده‌های زیر ۱۸سال هستم که خانواده‌هایشان برای پذیرش و درمان کردنشان اصرار می‌کنند ولی ما مجبوریم بگوییم که بهزیستی اجازه بستری بیماران زیر ۱۸ سال را به ما نمی‌دهد و برای پذیرش کردن فرزندتان باید ۱۸ سال داشته باشد.

عوارض مصرف گل بر مغز

علی دانشمند پزشک عمومی و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگویی با بیان اینکه موادمخدر معمولا بر روی مغز افراد اثرگذار هستند، عنوان کرد: درواقع انواع ماده مخدر با تغییراتی که در مغز افراد ایجاد می‌کنند موجب افزایش ترشح دوپامین در بدن شده و فرد احساس سرخوشی پیدا می‌کند که این موضوع نیز درخصوص تمامی موادمخدر صادق است اما با توجه به نوع ماده مخدر و میزان مصرف سرعت ترشح دوپامین متفاوت خواهد بود درنتیجه احساس سرخوشی ایجاد شده در فرد نیز تفاوت دارد.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد: متاسفانه مصرف ماده مخدر گل معمولا در بین نوجوانان شیوع دارد و این موضوع می‌تواند مشکلات بسیاری برای این افراد ایجاد کند چراکه نوجوانان در سن رشد قرار دارند و رشد مغز آن‌ها کامل نشده است درنتیجه مصرف ماده مخدر گل ممکن است عوارض برگشت ناپذیری برای آن‌ها ایجاد کند اما با این وجود براساس مطالعات انجام شده اگر افراد، مصرف ماده مخدر گل را ترک کنند بیش از ۹۰ درصد عوارض ایجاد شده در آن‌ها قابل بازگشت است.

وی تصریح کرد: برخلاف برخی موادمخدر مانند تریاک، شیره، هروئین و موادمخدر افیونی که داروی جایگزین برای آن‌ها وجود دارد اما برای درمان اعتیاد به ماده مخدر گل هیچگونه داروی جایگزینی وجود ندارد یعنی اگر فردی که قصد دارد اعتیاد به گل را ترک کند آگاهانه و با تلاش در درمان شرکت نکند احتمال دارد درحین درمان مجدد به سمت مصرف ماده مخدر گل سوق پیدا کند.

دانشمند یادآور شد: درمان اعتیاد به ماده مخدر گل از طریق مشاوره انجام می‌شود البته می‌توان گفت درمان اصلی تمامی موادمخدر بدون استثنا شرکت در جلسات مشاوره است یعنی در مجموع دارویی برای درمان اعتیاد وجود ندارد.

این درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه ترک مصرف موادمخدر به معنی ترک اعتیاد نیست، بیان کرد: درواقع اگر فرد دست از مصرف ماده مخدر بکشد به معنی درمان اعتیاد او نیست و صرفا بدن شخص از ماده مخدر پاک شده است چراکه اساس مشکل اعتیاد حال ناخوشایند فرد محسوب می‌شود و اختلال اصلی مربوط به سبک زندگی، باورها و نگرش‌های غلط فرد به زندگی و… است بنابراین بخش اساسی درمان اعتیاد به وسیله جلسات مشاوره انجام می‌شود

وی خاطرنشان کرد: در جلسات مشاوره سعی می‌شود علت حال بد فرد معتاد یافت شود همچنین سبک زندگی شخص، باورها و دیدگاه‌های او مورد بررسی قرار می‌گیرد و درنتیجه به تدریج مسائل و مشکلات بیمار یا عواملی که او را به سمت اعتیاد سوق داده‌اند حل می‌شود و بیمار حال خوب خود را پیدا می‌کند درنتیجه نیاز ندارد برای تسکین خود از مواد مخدر استفاده کند.

به گزارش زیرنویس، یکی از عواملی که در اعتیاد جوانان به مصرف گل دخیل است اعتماد نداشتن به رسانه است با اینکه در رسانه‌ها مدام از اعتیادآور بودن گل صحبت می‌شود، ولی باز هم برخی این را نادیده می‌گیرند. با وجود اینکه اعتیاد این مخدر به سنین زیر ۱۸ سال رسیده است اما باز هم بهزیستی برای درمان نوجوانان معتاد چاره‌ای نیاندیشیده است و بستری معتادان زیر ۱۸ سال در مراکز غیرقانونی است.

از جهتی شکاف نسلی میان خانواده‌ها باعث شده که پدر و مادر از نوجوان و جوان دور شوند و این دوری از خانواده جوان را راهی منجلاب اعتیاد کند.

مواد مخدر

مواد مخدر

منبع:ایسکانیوز