بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود
بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود

 

رئیس بنیاد ملی نخبگان با این‌که بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود و امور نخبگان توسط خود نخبگان حل شود، گفت: پویایی لازمه مسیر حرکت بنیاد ملی نخبگان است و در اساسنامه این بنیاد بر دو موضوع شبکه‌سازی نخبگان برای اثرگذاری و استفاده از اندیشه و نظرات نخبگان برای حکمرانی بهتر تاکید شده است.

  روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم معارفه سید سلمان سیدافقهی، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، ضمن تسلیت ایام سوگواری اهل بیت(ع)، گفت: بنیاد ملی نخبگان با تدبیر رهبری معظم انقلاب برای رشد و تعالی نخبگان و کشور و نقش‌آفرینی بیشتر ایشان، ایجاد و راه‌اندازی شد و در سال‌های گذشته نیز برای رسیدن به این مهم ماموریت‌ها و رسالت‌های مختلفی را برای خود تعریف کرد که جا دارد از همه مدیران پیشین بنیاد ملی نخبگان از بدو تاسیس تا امروز تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: در دور جدید با زحمت‌های زیادی که کشیده شد، اثرات و نتایج متفاوتی نیز حاصل شد که می‌توان این تفاوت را نسبت به سال‌های قبل، به وضوح لمس کرد.

امروز درخواست نخبگان برخورداری از امکانات نقش‌آفرینی و اثرگذاری است

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: خوشبختانه امروزه درخواست‌های نخبگان از بنیاد ملی نخبگان از درخواست صرف فردی به درخواست برای برخورداری از امکانات و لوازم نقش‌آفرینی و اثرگذاری تبدیل شده است که این مهم حاصل اصلاح رویکردهای بنیاد ملی نخبگان در دو سال اخیر است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اساسنامه این بنیاد بسیار غنی است، تصریح کرد: در این اساسنامه بر دو موضوع شبکه‌سازی نخبگان برای اثرگذاری و استفاده از اندیشه و نظرات نخبگان برای حکمرانی بهتر تاکید شده است.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان باید به عنوان نهادی برای ارتباط هدفمند و اتصال نخبگان به بدنه حکمرانی کشور برای ارتقای حکمرانی فعالیت می‌کرد و به همین دلیل نیز شأن رئیس بنیاد ملی نخبگان، معاون رئیس‌جمهوری است تا این فرد بتواند زمینه را برای نقش‌آفرینی نخبگان در حاکمیت فراهم کند.

استمرار اثرگذاری شرط نخبگی است

دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: خدمت‌رسانی به نخبگان یکی از اولویت‌های بنیاد ملی نخبگان در بدو تاسیس بود که البته در آن دوران نتایج مثبتی هم در پی داشت، اما به تدریج آفات این رویکرد آغاز شد و فرد می‌توانست تا سال‌ها از تسهیلات اعطایی استفاده کند، بدون آنکه در اثرگذاری استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آفت‌های نگرش قبلی جدا شدن نخبگان از جامعه بود، گفت: مهمترین حمایت از نخبگان حمایت مردمی است، تعریف نخبگی باید اصلاح شود و اثرگذاری به عنوان مهمترین شاخص نخبگی در جامعه تشریح شود. اگر در فضای نخبگانی رقابت بر مبنای خدمت به جامعه باشد، نه برای گرفتن تسهیلات، جامعه نخبگانی از سرمایه اجتماعی مردم نیز بهره‌مند خواهد بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: ضروری است بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهاد واسط بین جامعه نخبگانی و ارکان حاکمیت عمل کند تا نخبگان زمینه لازم برای اثرگذاری پیدا کنند.

وی با اشاره به افزایش منابع مالی بنیاد ملی نخبگان، گفت: این منابع باید برای هم‌افزایی و شبکه‌سازی هزینه شود. در این بین، بنیادهای نخبگان استانی نیز باید به عنوان مرکزی برای شبکه‌سازی نخبگان تعریف شوند.

مسیر حرکت بنیاد ملی نخبگان باید پویا باشد

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: مسیر حرکت بنیاد ملی نخبگان باید پویا باشد و بتواند هر ۱۰ سال چشم‌انداز جدیدی تعریف کند که این چشم‌انداز تمام فعالیت‌ها، از مکانیزم ارزیابی تا خدمات و حمایت از نخبگان را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش زیرنویس،به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به این‌که بنیاد ملی نخبگان باید توسط خود نخبگان اداره شود و امور نخبگان توسط خود نخبگان حل شود، افزود: تنها به این شکل است که این بنیاد می‌تواند در جامعه تحرک ایجاد کند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به فعالیت‌های دکتر افقهی، خاطرنشان کرد: وی هم از نظر علمی فردی عملیاتی است و هم انگیزه‌های انسانی و الهی دارد. از طرفی، از تجربه بسیار خوبی نیز در حوزه نخبگانی برخوردار است. در همین جا لازم است از دلسوزی و توانمندی دکتر باقری‌مقدم که تلاش بسیاری برای توسعه بنیاد ملی نخبگان انجام داد نیز تشکر کنم.

منبع:ایسنا