چرا پویش «محرم سیاه نپوشید» شکست خورد؟
چرا پویش «محرم سیاه نپوشید» شکست خورد؟

«سیاه نپوشید و نذری محرم نخورید» پویش جدیدی بود که امسال، چندروز از قبل از فرا رسیدن ماه محرم توسط براندازان با هدف لطمه زدن به عقیده ۱۴۰۰ ساله ایرانیان و مسلمانان راه اندازی شد. اما با برگزاری باشکوه مراسم های عزاداری این پویش شکست خورد.

 سالیان سال است شبکه‌های غربی در با بیهوده شمردن مراسم عزاداری مردم خصوصاً نسل جوان و نوجوان کشور را از مراسم‌ها و رسومات مذهبی جامعه ایرانی- اسلامی ما دور کنند. «سیاه نپوشید و نذری محرم نخورید» پویش جدیدی بود که امسال، چندروز از قبل از فرا رسیدن ماه محرم توسط براندازان با هدف لطمه زدن به عقیده ۱۴۰۰ ساله ایرانیان و مسلمانان راه اندازی شد.

اما ظاهر مراسم‌های حسینی محرم امسال حرف دیگری را بیان می‌کند. خلاف تمام زحمت‌های رسانه‌های غربی که به منظور قانع کردن جوانان برای نپوشیدن لباس مشکی محرم کشیده بودند تعداد مشکی پوشان محرم بیشتر شده و شعار یا حسین مظلوم بلندتر.

محسن ایمانی روان شناس بالینی درباره چرایی بیشتر شدن تمایل جوانان به پوشیدن لباس مشکی و شرکت‌ در مراسم‌های عزاداری امسال از دیدگاه روان‌شناسی گفت: بحث علاقه مردم به عزادری امام حسین(ع) یک علاقه ماندگار است و برای یک برهه تاریخی خاص نیست. مردم وقتی می‌بینند که یک عده‌ای در تلاشند تا اعتقاداتی را که سالیان سالیان به آن پایبند بودند را نفی کنند، عکس‌العمل نشان خواهند داد. زیرا این علایق بسیار عمیق و دیرینه است. درواقع این عکس‌العمل را از سه بعد شناختی، نگرشی و عملی و رفتاری می‌توانیم بررسی کنیم.

امام حسین(ع) مصباح خدا و کشتی نجات است

وی در ادامه از نظر شناختی درباره عکس‌العمل مردم به این پویش بیان کرد: مردم ما به عنوان شهروندان یک کشور مسلمان اعتقادات عمیقی نسبت به حضرت امام حسین(ع) دارند و با استدلا‌هایی که تاکنون درباره امامت و ولایت شده مردم ایران به اسلام و امام‌ حسین(ع) معتقد هستند و به این شناخت رسیده‌اند که امام حسین(ع) مصباح خدا و  یک کشتی نجات است.

ایمانی درباره نقش فقهای دینی در شکل گیری جنبه شناختی و اعتقادات مردم نسبت به امام حسین(ع) و انبیاء اظهار کرد: بعد از پیامبر و خاندانشان، فقها نقش مراجع تقلید را داشتند و فقها وارثین انبیاء بودند. اگر براساس جنبه‌های شناختی بخواهیم بررسی کنیم، قرآن پیامبران و امامان را معصوم و مطهر معرفی کرده و مردم به این موضوع ایمان قلبی دارند.

وی در ادامه درباره بعد نگرشی عکس العمل مردم و جوانان در این خصوص عنوان کرد: زمانی که انسان به شناخت و معرفت می‌رسد تمایلش به طرفداری از امام حسین(ع) و بزرگداشت ایشان و فرمایشاتش بیشتر می‌شود. امسال ما این نگرش را در عمل و در شور عزاداری‌های حسینی می‌بینیم.

این روان شناس درخصوص تأثیر این سه عنصر در مواجهه با مخالفت‌های براندازان برای مشکی پوشان حسینی گفت: ما هر سه عنصر روان شناسی را در عزادری‌های حسینی می‌بینیم. وقتی یک فرد دارای این سه عنصر روان شناسی و علاقه دلی به امام حسین(ع) باشد، زمانی که با مخالفت‌های درباره ایمان قلبی‌اش مواجه می‌شود ناخودگاه میل به طرفداری از خواسته‌اش بیشتر می‌شود.

زمانی که فردی دلش می‌خواهد کاری را انجام دهد و با مخالفت اطرافیان مواجه می‌شود، عطش بیشتری برای انجام آن کار پیدا می‌کند. این فرد اگر در شرایط معمولی قرار گیرد بدون هیچ مخالفتی، کار خود را به صورت عادی انجام می‌دهد اما وقتی با مخالفت‌های دیگران برخورد می‌کند جدی تر از عناصر عقیدتی خود دفاع می‌کند.

محرم و صفر اسلام را زنده نگهداشته است

ایمانی در ادامه افزود: دقیقاً واکنش مردم در محرم امسال حاکی از همین موضوع است. این محرم وصفر است که اسلام را زنده نگهداشته است. مردم مسلمان به محرم و مراسم‌های عزاداری مرسوم در این ماه علاقه عمیق و شناخت دقیقی دارند. از نظر من زنده نگهداشتن یاد امام حسین(ع) بسیار کار ارزشمندی است. بسیاری از انقلاب‌ها در جهان به عشق امام حسین(ع) است و بسیاری از افراد به عشق او انقلابی شده‌اند.

وی درباره چرایی استمرار مراسم سوگواری امام حسین(ع) بیان کرد: بسیاری از افراد می‌گویند امام حسین(ع) یک بار شهید شد چرا هرسال مراسم عزاداری می‌گیرید؟ علت استمرار برگزاری مراسم‌های سوگواری امام حسین(ع) برای یادآوری است تا مبارزه امام حسین(ع) با ظلم و قیام ایشان تکرار شود. محرم نشان تحول است.

هرسال در ماه محرم تحولاتی اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال هرسال در ماه محرم و صفر آمار جرایم کاهش پیدا می‌کند یا ما انسانی‌هایی را دیده‌ایم که کارهای خلاف می‌کردند اما با فرارسیدن ماه محرم توبه جدی می‌کردند و دست از کار خلاف می‌کشیدند و …

به گزارش زیرنویس، ایام محرم و مراسم عاشورا خود عامل تحولات عظیم است و خود به خود جوان‌ها به سمت آن کشیده می‌شوند و تحت تأثیر اعتقادات دینی قرار می‌گیرند. هرسال ما شاهد هستیم که تعداد و جمع جدیدی به هیأت‌های امام حسین(ع) راه پیدا می‌کند و به جمع حسینی‌ها اضافه می‌شود. اما باید به صورت جدی و بیشتر در زمینه شناخت جوانان از امام حسین(ع) و اصحاب و اولاد ایشان کار و برنامه ریزی شود.

منبع:فارس