بازار مسکن ۴ کلان‌شهر از «تهران» جداست؟
بازار مسکن ۴ کلان‌شهر از «تهران» جداست؟

 روزنامه دنیای‌اقتصاد نوشت: قیمت مسکن تهران همیشه حداقل ۲ برابر قیمت مسکن کلانشهر‌ها بود. یعنی در زمانی که جهش قیمت شروع می‌شد، مثل سال ۹۷، نسبت قیمت آپارتمان‌های تهران به کلانشهر‌ها از کف عددی ۲ شروع به رشد می‌کرد و به ۴ می‌رسید، اما بعداز آنکه، جهش از تهران به کلانشهر‌ها سرایت می‌کرد یعنی حدود یکسال […]

- بازار مسکن ۴ کلان‌شهر از «تهران» جداست؟

 روزنامه دنیای‌اقتصاد نوشت: قیمت مسکن تهران همیشه حداقل ۲ برابر قیمت مسکن کلانشهر‌ها بود. یعنی در زمانی که جهش قیمت شروع می‌شد، مثل سال ۹۷، نسبت قیمت آپارتمان‌های تهران به کلانشهر‌ها از کف عددی ۲ شروع به رشد می‌کرد و به ۴ می‌رسید، اما بعداز آنکه، جهش از تهران به کلانشهر‌ها سرایت می‌کرد یعنی حدود یکسال بعد، این نسبت از ۴ به سمت پایین حرکت می‌کرد.

 الان، اما نسبت به کمتر از کف تاریخی‌اش کاهش پیدا کرده به این معنا که نسبت متوسط قیمت مسکن تهران به متوسط قیمت خانه در کرج، مشهد، شیراز و اصفهان، عدد ۱.۸ شده است.

 بررسی‌های درباره علت «کم‌شدن تاریخی فاصله قیمت» حاکی است، میزان کاهش قیمت مسکن در تهران بیشتر از میزان کاهش در کلانشهر‌ها بوده است. ضمن آنکه خرید‌های مصرفی آپارتمان در کلانشهر‌ها نسبت به تهران، محسوس‌تر است.

همچنین مهاجرت از تهران به کرج یا از جنوب کشور به شیراز در کندشدن سرعت کاهش قیمت در آنجا تاثیرگذار بوده است.

 واسطه‌های بازار مسکن کلانشهر‌ها نیز می‌گویند، شدت رکود معاملات مسکن نسبت به تهران، خیلی کم است.

 متوسط قیمت مسکن در کلانشهرها، حدود ۴۲ میلیون تومان در مترمربع است.

 این رقم در تهران ۷۴ میلیون تومان برای ابتدای زمستان گزارش شد.

منبع: اطلاعات انلاین