مشارکت مردم در انتخابات، کلید واقعی برای ایران قوی
مشارکت مردم در انتخابات، کلید واقعی برای ایران قوی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همچنان این مردم هستند که میدان‌دار صحنه تحول‌خواهی در ایران هستند. آن‌ها که پس از سالیان متمادی دوران قاجار و پهلوی هیچ انگاشته می‌شدند، حالا خود را صاحب اراده و سرنوشت می‌بینند و از طریق شرکت در انتخابات و صندوق‌های رأی، نو شدن، حرکت روبه‌جلو، پیشرفت و تحول را […]

- مشارکت مردم در انتخابات، کلید واقعی برای ایران قوی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم همچنان این مردم هستند که میدان‌دار صحنه تحول‌خواهی در ایران هستند. آن‌ها که پس از سالیان متمادی دوران قاجار و پهلوی هیچ انگاشته می‌شدند، حالا خود را صاحب اراده و سرنوشت می‌بینند و از طریق شرکت در انتخابات و صندوق‌های رأی، نو شدن، حرکت روبه‌جلو، پیشرفت و تحول را جست‌وجو می‌کنند.

از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بر همین بنیان میدان‌داری مردم، به طور متوسط هر۱۳ماه، یک انتخابات در جمهوری اسلامی برگزار شده که مردم پای ثابت این انتخابات‌ها بوده‌اند. هر یک از این انتخابات‌ها علاوه بر دور کردن سایه دشمن از سر کشور، با تشکیل دولت، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شورا‌های شهر و روستا نقش مهمی در رشد و بالندگی کشور ایفا کرده است. انتخابات‌هایی که بدون حضور چشمگیر مردم معنا نمی‌گرفت و مردم ایران با دشمن‌شناسی و بصیرت مثال‌زدنی به آن‌ها رونقی بخشیده‌اند که در برخی موارد حتی مشابه مشارکت‌های آن، در کشور‌های مدعی دموکراسی کمیاب است.
 
انتخابات در جمهوری اسلامی تعطیل‌شدنی نیست

اما این تنها ویژگی مثبت انتخابات در ایران نیست. نگاهی گذرا به انتخابات‌های متعدد، نشان می‌دهد همراهی جدانشدنی مردم و جمهوری اسلامی با یکدیگر، اجازه هیچ‌گونه اختلالی در انتخابات را نداده است؛ برف و باران و کوران سرما، جنگ تحمیلی و حتی تهدید بمباران مراکز رای‌گیری، ادعای تقلب و به آشوب کشیدن کشور و حتی تحریم اقتصادی و جنگ معیشتی هیچ یک نتوانسته جمهوری اسلامی را از دادن حق انتخاب به مردم و مردم را از اداکردن تکلیف انتخاب، غافل کند. حالا، اما قطار انتخابات در حالی به ایستگاه بعدی خود نزدیک می‌شود که ادامه مسیر تحول‌خواهی مردم ایران در این ایستگاه از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
معجزه انتخابات پرشور برای حل مشکلات کشور

با وجود پیشرفت‌های گوناگون و غیرقابل‌انکار ایران پس از انقلاب اسلامی که حتی دشمنان این مرزوبوم را وادار به اعتراف کرده، اما وجود برخی کاستی‌های معیشتی، واقعیتی است که اقشار مختلف جامعه را رنج می‌دهد و لازم است مسئولان آن را علاج کنند.

به طور کلی برای حل مشکلات، دو دیدگاه رایج وجود دارد؛ دیدگاه اول بر طبل عدم مشارکت، اغتشاش و ایجاد ناامنی می‌کوبد؛ دیدگاهی که از خارج کشور و از سوی دشمنان این ملت پشتیبانی می‌شود و نه‌تنها گرهی را باز نمی‌کند بلکه بر مشکلات می‌افزاید. در مقابل، اما دیدگاه دیگر حرف از مشارکت فعال آحاد مردم برای حل مسائل از طریق صندوق رای به میان می‌آورد.
 
هر ۱۳ ماه، یک انتخابات

پاسخ به این پرسش که «انتخابات چه ثمرات و فوایدی برای کشور دارد و چگونه می‌تواند نسخه حلال مشکلات باشد؟» را شاید بتوان برای آن دسته که رای خود را بی‌نتیجه می‌دانند، استفاده کرد تا به این امر واقف شوند که «اگر حضور پُرشور مردم در انتخابات باشد، این وحدت ملی را نشان می‌دهد، این انگیزه ملت ایران را برای حضور در صحنه نشان می‌دهد؛ انگیزه ملت ایران و وحدت ملی، قدرت ملی به وجود می‌آورد؛ قدرت ملی موجب امنیت کشور می‌شود؛ وقتی کشور امنیت پیدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پیشرفت می‌کند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی می‌رسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل حل می‌شود؛ مشارکت یک چنین معجزه‌ای می‌کند.»

از‌سوی دیگر حضور و مشارکت مردم در انتخابات از لحاظ بین‌المللی نشان‌دهنده اقتدار ملی و اعتبار بین‌المللی آنهاست: «از جهت وجهه خارجی انتخابات و حضور و مشارکت مردم، نشان‌دهنده اقتدار ملی است… وقتی همه احساس کنند دردنیا -دشمن و دوست- که این ملت هوشیار است، بیداراست، سرِپااست، عازم است، پُرانگیزه است، این کشور یک اقتداری، یک هیبتی در چشم همه پیدا می‌کند؛ چه دوست و چه دشمن.» و «هرچه صندوق‌های رأی شلوغ‌تر باشد وگسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت.» 
 
جهاد تبیین، علاجی در مقابل حربه دشمن

با وجود همه برکاتی که انتخابات برای کشور به همراه دارد، همواره گروه‌ها و جریاناتی هم راستا با بوق‌های تبلیغاتی بیگانه، ساز ناکوک عدم مشارکت را به صدا درمی‌آورند. دلسرد کردن مردم از صندوق‌های رای، راهکاری است که از سوی دشمنان ملت در داخل و خارج با جدیت تمام و در حد و اندازه یک جنگ تبلیغاتی دنبال می‌شود. اما مساله حضور مردم برای رسیدن به اهداف انقلاب جزو موارد لازم و ضروری است و حالا که این جنگ گسترده تبلیغاتی برای کمرنگ کردن حضور مردم در صحنه اثرگذاری اجتماعی بر پا شده است، «در مقابل این‌ها جهاد تبیین باید سینه سپر کند.»

ضرورت تشکیل «مجلس قوی» برای ایران قوی

حضور مردم در پای صندوق‌های رای «صرفا تکلیف نیست؛ حق است.» و این مشارکت در انتخابات است که به استحکام بنیان‌های قانونی کشور، کمک می‌کند. اما در مقابل، مشارکت ضعیف در انتخابات، منجر به تشکیل مجلس ضعیف می‌شود. مجلس شورای اسلامی یکی از سه رکن و قوه اصلی کشور است که در صورت قوی‌بودن، می‌تواند بار مشکلات را از روی دوش مردم بر دارد. در حقیقت راه‌حل بخش قابل‌توجهی از مشکلات امروز کشور، نیازمند قانون‌گذاری و نظارت مدبرانه است که مسیر تحقق این امر نیز از میدان بهارستان می‌گذرد. مطابق قانون اساسی، ریل‌گذاری آینده کشور از طریق مجلس صورت می‌گیرد و مجلس قوی، تضمین‌کننده حل بسیاری از مشکلات کنونی کشور خواهد بود؛ همچنین علاوه‌بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات مجلس خبرگان رهبری به دلیل نقش اساسی این مجلس در انتخاب، ولی فقیه به‌عنوان بالاترین مقام کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است.

منبع: روزنامه جام جم

+