معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبق  قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ اصل طلا از مالیات معاف است و تنها کارمزد طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود. اشکان هراتی عنوان کرد: بسیاری از آحاد جامعه که به عنوان مصرف کننده اقدام به خرید طلا می‌کنند از این موضوع مطلع […]

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبق  قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ اصل طلا از مالیات معاف است و تنها کارمزد طلا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود.

اشکان هراتی عنوان کرد: بسیاری از آحاد جامعه که به عنوان مصرف کننده اقدام به خرید طلا می‌کنند از این موضوع مطلع نیستند و هنگام خرید هم مالیات بر ارزش افزوده طلا و هم کارمزد را پرداخت می کنند در صورتی که در جریان صدور صورت حساب الکترونیکی مصرف کنندگان تنها ارزش افزوده کارمزد را پرداخت می‌کنند و شفافیت در این بخش ایجاد می‌شود و مصرف کننده به هیچ عنوان بابت کالای معاف از مالیات بر ارزش افزوده مالیات پرداخت نمی‌کند.

 او می‌گوید: در بسیاری ار رستوران ها هم در هنگام صدور فاکتور آب معدنی و یا نوشابه هم ذیل مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرد در صورتی که پیش از این مالیات بر ارزش افزوده این کالا ها پرداخت شده است‌.

هراتی با بیان اینکه قاعدتا یکی از مطالبات به حق مردم تغییر رویکرد نظام مالیاتی هست که خوشبختانه در ۲سال اخیر این تغییر رویکرد حاصل شده است گفت: هوشمند سازی نظام مالیاتی صرفا یک شعار نیست و درواقع موضوعی باعنوان سامانه مودیان نمود پیدا کرده است.

او اظهار کرد: در حوزه کسب و کار این شفافیت باعث شده که سازمان مالیاتی بتواند در محاسبات مالیات دقیق عمل کند و مالیات را دقیقا منطبق بر درآمدهای مودیان محاسبه کند این سازوکار به واسطه صورت حساب های الکترونیکی رقم می‌خورد.

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در قانون پایانه های فروشگاهی (سامانه مودیان)، فعالان اقتصادی ملزم شدند بابت فروش کالا و خدمات خودشان یک صورت حساب الکترونیکی صادر کنند و یک نسخه از آن را به صورت چاپی دراختیار خریداران قرار دهند.

وی افزود: به افراد توصیه می کنیم که از رستوران داران درخواست صدور صورت حساب الکترونیکی کنند چراکه در صورت حساب الکترونیکی یک بار ارزش افزوده کالا از شما دریافت می‌شود ولی در غیر این صورت فروشنده می‌تواند ارزش افزوده دیگری نیز از شما دریافت کند.

خبرآنلاین

+