علی سلیمی: شاعر افسانه‌ای و الهام‌بخش، مایا آنجلو (Maya Angelou) در یکی از شعرهای خود می‌گوید: «من آموخته‌ام که مردم آنچه شما گفتید، را فراموش می‌کنند، مردم کارهای شما را فراموش می‌کنند، اما مردم هرگز احساسی را که در آنها ایجاد کردید، فراموش نمی‌کنند». این موضوع درباره ارتباط با دیگران بسیار صدق می‌کند. مایا چیزی […]

علی سلیمی: شاعر افسانه‌ای و الهام‌بخش، مایا آنجلو (Maya Angelou) در یکی از شعرهای خود می‌گوید: «من آموخته‌ام که مردم آنچه شما گفتید، را فراموش می‌کنند، مردم کارهای شما را فراموش می‌کنند، اما مردم هرگز احساسی را که در آنها ایجاد کردید، فراموش نمی‌کنند». این موضوع درباره ارتباط با دیگران بسیار صدق می‌کند. مایا چیزی را فهمیده بود که امروز تحقیقات آن را تایید می‌کنند.

در حال حاضر، در بسیاری از آدم‌ها، زندگی از منظر کلی و جهانی دشوار، دردناک و طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد. اما چرا؟ علم به ما می‌گوید که تا حدی ارتباط و تعامل با دیگران در آن موثر است. حتی یک دقیقه یا یک ثانیه، یعنی مدت زمانی که برای لبخند زدن طول می‌کشد، می‌تواند شفابخش باشد اگر آن را به عنوان عادت پرورش دهیم و آن را به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنیم. ارتباط با دیگران مانند هر ماهیچه دیگر در بدن انسان است و همانطور که ما روی آن کار کنیم، قوی‌تر می‌شود و همچنین ظرفیت درمانی آن افزایش می‌یابد. تحقیقات جدید این فرضیه‌ها را تایید می‌کند.

نتایج بیش از هشتاد سال پژوهش؛ حتی ارتباطات یک ثانیه‌ای نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند!

نتایج تحقیقات

گام‌های کوچک برای هر دو طرف ارتباط سود بزرگی به همراه دارد. حداقل این چیزی است که یک مرکز علمی در دانشگاه برکلی و محققان دانشگاه یو سی (UC) سانفرانسیسکو با پروژه شادی بزرگ (Big Joy) خود کشف کردند.

پروژه شادی بزرگ، یک برنامه آنلاین رایگان و یک هفته‌ای بسیار بزرگ است که بیش از ۸۳۰۰۰ شرکت‌کننده در ۲۰۶ کشور است که تعداد شرکت‌کننده‌ها در حال افزایش است. تاکنون، این پروژه نشان داده است که افرادی که در آن شرکت می‌کنند روابط بهبود یافته، خواب بهتر و به طور کلی شادی بیشتری را گزارش می‌دهند. پروژه شادی بزرگ دارای ریز فعالیت‌هایی است که به افراد کمک می‌کند شادی را در خود، یکدیگر و جهان افزایش دهند.

برخی از اقدامات خرد عبارتند از انجام کارهای مهربانانه، جشن گرفتن شادی دیگران و تهیه فهرست چیزهایی که بابت آن سپاسگزاید. هنگامی که محققان به داده‌های ۱۱۰۰۰ نفر از بیش از ۲۲ کشور نگاه کردند، دریافتند که پس از استفاده از این برنامه به مدت یک هفته، جهش ۲۶ درصدی در بهزیستی عاطفی و افزایش ۲۳ درصدی در احساسات مثبت مشاهده شد. همچنین، ۲۷ درصد احساس کردند که می‌توانند بر سطح شادی خود تاثیر بگذارند، تاثیر بگیرند یا نقشی فعال داشته باشند. و ۳۰ درصد از دوستی‌ها و روابط خود راضی بودند.

نتایج پروژه شادی بزرگ شباهت زیادی به مطالعه رشد بزرگسالان هاروارد دارد که طولانی‌ترین مطالعه علمی جهان در مورد شادی است که تقریبا ۸۰ سال به طول انجامید و منجر به ایجاد کتابی به نام زندگی خوب توسط دو تن از محققان، رابرت والدینگر و مارک شولز شد. آن مطالعه به این نتیجه رسید که روابط خوب و ارتباط با دیگران می‌تواند به سلامت و شادی بهتر منجر شود. ارتباط با دیگران برای سلامت روحی و جسمی اساسی است و به ما کمک می‌کند احساس انزوا و تنهایی را کاهش دهیم.

نتایج بیش از هشتاد سال پژوهش؛ حتی ارتباطات یک ثانیه‌ای نیز می‌تواند تفاوت ایجاد کند!

بیشتر بخوانید:

۱۰ باید و نباید برای کاهش احساس تنهایی

قدرت ارتباط یک ثانیه‌ای

یکی از ساده‌ترین و شاید تاثیرگذارترین راه‌ها برای ارتقای ارتباط، برقراری تماس چشمی و لبخند زدن است. این عمل ساده مواد بیوشیمیایی قوی از جمله اوکسی‌توسین را در مغز آزاد می‌کند که به آن هورمون عشق می‌گویند. از آنجایی که لبخند زدن مسری است، دریافت‌کننده لبخند شما نیز اوکسی‌توسین و سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم مانند سروتونین و دوپامین را دریافت می‌کند. موضوع مهم در اینجا همان مزیت دوطرفه است.

لبخند زدن همچنین به افراد کمک می‌کند تا بهتر با استرس کنار بیایند و با سیستم ایمنی قوی نیز مرتبط است و در نهایت می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند.

ایجاد ارتباط‌های مختصر با دیگران مستلزم شجاعت، تعهد و هماهنگی است. بیایید با آن روبرو شویم، تعامل با دیگران همیشه آسان نیست. اما اگر سعی کنیم به طور مداوم با مهربانی پیش برویم، می‌توانیم سلامت عاطفی، ذهنی و جسمی خود را به روش‌های شگفت‌آوری افزایش دهیم و همچنین ارتباط خود را با دیگران تقویت کنیم.

پروژه شادی بزرگ به ما نشان می‌دهد که افزایش شادی در خود، دیگران و حتی جهان امکان‌پذیر است. این یک هدف بزرگ است که با ارتباط و تعامل با دیگران شروع می‌شود.

منبع: psychologytoday

منبع: خبـرآنلاین